Medya ve reklam yatırımları şaşırtmadı…
Türkiye’de 2022 yılı ilk yarıyıl Medya ve Reklam Yatırımları Raporu’na göre; medya yatırımları 12 milyar 766 milyon TL, reklam yatırımları 4 milyar 341 milyon TL olarak açıklandı. TV, dijital ve mobil yatırımlarda hareketlilik gözlemlenirken bu tempodan açıkhava ve radyo da pay aldı. Sinema yüzde 0,36’lık büyümeyle diğer mecraların gerisinde kalırken yazılı basına olan yatırımlardaki düşüş ise devam etti.
Türkiye’de organize medya yatırımları 17 milyar 107 milyon TL, toplam (organize + direkt) medya sektörü yatırımları 25 milyar 269 milyon TL olarak açıklandı. Rapor, Reklamcılar Derneği (RD), Reklamverenler Derneği (RVD), İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB), Açıkhava Reklamcıları Vakfı (ARVAK), Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği (URYAD) ve Mobil Mecralar Araştırma Pazarlama ve Reklamcılık Derneği (MMA TR) adına bağımsız danışmanlık şirketi Deloitte tarafından hazırlandı.
TV reklam yatırımları yüzde 61 arttı
TV reklam yatırımları, 2022’in ilk yarısında, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 61 oranında artarak tarih boyunca gerçekleşen en hızlı büyüme oranına ulaştı. 5 milyar 434 milyon TL olarak raporlanan televizyon yatırımları, medya ve reklam sektörü yatırımlarının yüzde 42,6’sını oluşturdu.
Raporlanan kanallar arzında (Grpxsn) yüzde 18’lik düşüşe rağmen gerçekleşen yatırım artışı fiyat enflasyonundan kaynaklanıyor. Raporlanmayan kanallar da, özellikle haber ve spor kanalları, süren yüksek talep ve gerçekleşen fiyat enflasyonundan yoğun şekilde etkilendi ve buna bağlı olarak yatırımları ciddi oranda arttı.
Toplam pazardaki büyüme sonucu birçok sektörün yatırımları arttı. Özellikle e-ticaret son yıllardaki hızlı yükselişini sürdürdü.
Dijital reklam yatırımları yüzde 78 büyüdü
Dijital medya yatırımlarında, organize reklam sektörü (dijital partnerler) toplam dijital yatırımın yüzde 42’sini oluştururken, küçük ve orta ölçekli işletmeleri de kapsayan doğrudan satın alımlar yüzde 58’i oluşturuyor. Dijital medya yatırımları, dijital partnerler 5 milyar 911 milyon, direkt satın alma 8 milyar 162 milyon olmak üzere toplam dijital yatırımlar 14 milyar 73 milyon olarak raporlandı.
Türkiye’de ise 2022 Ocak-Haziran aylarını kapsayan ilk yarıyıl dijital reklam yatırımlarının 14 milyar 73 bin TL ile 2021 ilk yarı yıl yatırımlarıyla karşılaştırıldığında yüzde 78 büyüdüğü görülüyor.
2021’de genel büyümeden daha yüksek büyüme performansı gösteren video yatırımlarının yüzde 123’lük artış ile yüzde 34,3 paya ulaştığını, sosyal medya yatırımlarının ise toplam ciro içinde yüzde 43’lük bir pay aldığı dikkat çekiyor. 2021 ilk 6 ay sosyal medya yatırımları tanımı ile 2022 ilk 6 ay tanımı farklılık gösterdiğinden büyüme olarak karşılaştırılmaması gerekiyor.
Dijital reklam yatırımlarının yüzde 74’ü programatik ile yapıldı.
Mobil cihaz medya yatırımı ise 10.643 milyar TL’ye ulaştı
2022 yılı ilk yarıyılında ‘reklamın yayınlandığı cihaz türü’ filtresine göre Dijital Medya Yatırımlarına bakıldığında, Mobil cihazların yüzde 76’lık paya sahip olduğu görüldü. 2021 yılında 5.369 milyar TL’lik yatırıma sahip olan mobil cihaz medya yatırımı ise 10.643 milyar TL’ye ulaştı.
Açıkhava pandemiyi unutuyor
2022 ilk yarı sonuçlarına göre; pandemi etkisinin yok olmasıyla Türkiye’de en fazla büyüyen mecra, yüzde 97,6 büyüme oranıyla açıkhava oluyor.
Açıkhava sektörüne yeni katılan reklam alanlarının, açıkhavanın toplam cirosunu oluşturan “reklam üniteleri”, “büyük alanlar” ve “dijital açıkhava”, kategorilerinin ciro içindeki dağılım oranlarını da etkilediği, özellikle dijital açıkhava payının anlamlı bir büyüklüğe ulaştığı kaydediliyor.
Radyolar yılın ilk yarısında performansını artırdı
2022 ilk 6 ay radyolar için oldukça başarılı geçmiş, ocak ayından itibaren tüm kuşakların ilgisini çekti. 2021 ilk 6 aya göre yüzde 93,5 büyüme oranıyla 317 milyon TL yatırım raporlandı.
Sinema mecrası eski günlerini arıyor
Pandemi döneminde seyircinin ve reklamverenin unutmak zorunda kaldığı, uzun süre kapalı kaldıktan sonra kısıtlamalarla 2021 yılının ikinci yarısında açılan sinemalar, Ocak 2022’de tam kapasite olarak açıldı ve beyaz perdeyle hasret gidermek isteyen izleyicilerin yoğun ilgisiyle karşılandı. Ancak maalesef sinema yüzde 0,36 büyümeyle hala suskunluğunu koruyor.
Yazılı basına yatırım azalıyor
Yazılı basındaki büyüme, ilk 6 aya göre yüzde 25 olarak gerçekleşerek 249 milyon TL’ye ulaştı. Dergi ve gazete toplamından oluşan yazılı basın, performansı ve gelişimi açısından geride kalan mecralar arasında yer aldı. 2021 yılının aynı dönemine göre gazete yüzde 24 artarken dergi tarafındaki artış yüzde 26 olarak gerçekleşti. 2022 son çeyrek ve 2023 yılında gazete tirajlarının düşme eğiliminde olacağı öngörülüyor.
Raporun detaylarına göz atmak için TIKLAYIN.
Yeni e-ticaret yasası pazarlama sektörünü nasıl etkileyecek?