Metaverse markalara ne vadediyor?
Markaların her gün yeni bir teknolojinin peşinden koştuğu, doğru yerde doğru zamanda bulunmak için kaynak ayırdığı bir dönemdeyiz. İşte hem kişisel hem de profesyonel hayatımızı baştan aşağı değiştirecek gibi duran metaverse de bu göz önünde bulundurulması gereken teknolojilerden biri. Peki, nedir bu metaverse? Neden bu kadar popüler oldu?
“Metaverse, fiziksel aktiviteleri sanal bir dünyaya taşıyıp fiziksel olanı dönüştürerek insanların yaptıkları aktiviteleri artıracak” diyor Gartner’ın Araştırma Yöneticisi Marty Resnick ve ekliyor: “Bir metaverse’nin amacı bu etkinliklerin çoğunu birleştirmek olsa da şu anda sınırlı işlevselliğe sahip birçok bireysel metaverse var.”
Metaverse, dijital para birimleri ve NFT’ler tarafından etkinleştirilen bağımsız bir sanal ekonomi sunuyor. Gartner, 2026 yılına kadar insanların yüzde 25’inin iş, alışveriş, eğitim, sosyal medya ve/veya eğlence için metaverse’te günde en az bir saat geçirmesini bekliyor.
Okumak için tıklayın: “Kemerleri bağlayın: Metaverse’e giriş yapıyoruz“
Bir Metaverse’ün işlevselliği için birden fazla teknoloji ve trend gerektirdiğinden, bu kavram söz konusu olduğunda kombinatoryal bir yenilik söz konusu. Metaverse kendisiyle beraber artırılmış gerçeklik (AR), esnek çalışma stilleri, VR, bulut teknolojileri, Nesnelerin İnterneti (IoT), 5G, yapay zeka (AI) ve uzamsal teknolojileri de getiriyor.
Peki, metaverse neden bu kadar popülerleşti?
Gather’a göre, metaverse çevresinde oluşan hype’ı teknoloji şirketleri de tetikliyor. Kendilerini metaverse şirketi olarak konumlandıran ve bu yeni teknoloji için markalara danışmanlık, yazılım ve tasarım desteği veren firmalar, metaverse için var olan heyecanı daha da körüklüyor. Metaverseler inşa ediliyor, avatarlar yapılıyor, NFT’ler satışa çıkarılıyor.
Üstelik şimdiden başlayan sanal toplantı ve etkinlikler, gelecek konusunda pek çoklarını heyecanlandırıyor. Fiziksel hayatta yaptığımız aktiviteler gelecekte metaverse’te gerçekleşebilir.
- Çevrimiçi avatarlar için kıyafet ve aksesuar satın alma,
- Dijital arazi satın almak, sanal evler inşa etmek,
- Sanal bir sosyal deneyime katılmak,
- Sanal alışveriş merkezlerinde alışveriş,
- Sanal sınıflar ile gelişmiş bir uzaktan eğitim fırsatı,
- Dijital sanat, koleksiyon ve varlık satın alma (NFT’ler)
- Çalışanlar, müşteri hizmetleri, satış vb. konularda yapay zeka kullanımının artması,
- Kuruluşların dijital işi genişletmesini sağlayacak merkezi olmayan, iş birliğine dayalı fırsatlar ve iş modellerinin sağlanması bekleniyor.
Neden metaverse?
Metaverse pek çok farklı sektör için umut vadedici özellikleri içinde barındırıyor. Şimdiden, AR ve VR teknolojileri özellikle sağlık ve askeriye gibi sektörlerde eğitim açısından büyük bir avantaj sağlıyor.
- Yüksek öğrenim, tıp ve askeri alanda daha kapsamlı bir öğrenme deneyimi sunabilir. Çerçeveyi metaverse sağlayacağı için kendi altyapılarını oluşturmaları gerekmez.
- Son iki yılda popülerlik kazanan sanal etkinlikler artık daha bütünleşik teklifler sunabiliyor.
- Perakende sektörü, daha sürükleyici, daha karmaşık ürünlerin yer aldığı bir alışveriş deneyimi sunabilir.
- Kuruluşlar, sanal olarak artırılmış çalışma alanları aracılığıyla çalışanlarıyla daha iyi etkileşim, iş birliği ve bağlantı kurabilir.
- Sosyal medya, kullanıcıların üç boyutlu avatarlar aracılığıyla etkileşimde bulunabileceği metaverse’e geçebilir.
Metaverse teknolojilerinin benimsenmesi henüz emekleme sürecinde. Bu sebeple belirli bir metaverse’e ağır yatırımlardan kaçınmak daha sağlıklı olabilir. Hangi yatırımların uzun vadede uygulanabilir olacağını belirlemek için henüz çok erken ve önceliğiniz öğrenmek, keşfetmek ve bir metaverse için hazırlanmak olmalı.
Teknoloji inovasyon liderleri için öneriler
- Metaverse’ün altyapısından ve katılımcılarından yararlanan dijital iş stratejileri geliştirin.
- Metaverse ile yeni fırsatlara ve iş modellerine odaklanan fikir ve inovasyon yönetimine öncülük edin.
- Bu yeni kalıcı ve merkezi olmayan ortamda benzersiz teknoloji riskini, gizliliği ve güvenlik etkilerini belirleyin.
- Metaverse’ün gerektirdiği sonuçları, fırsatları ve engelleri listeleyin.