Tüketici metaverse’e hazır mı?
Yakın zamanda hayatımıza girip kısa sürede gündemin ilk sıralarına yerleşti metaverse… Burayı yeni bir oyun alanı olarak gören markalar temkinli adımlarla strateji geliştirmeye çalışırken yerini garantiye almak isteyenler yatırımlarını yapmaya başladı bile. Markaların heyecanı da telaşı da ortada. Peki ya tüketiciler metaverse hakkında ne düşünüyor? Twentify tarafından yapılan “Metaverse Dijital Yaşam Anketi”, kullanıcıların bu kavram hakkındaki hislerini ve beklentilerini ortaya koyuyor.
Değişim; VR gözlükleri, NFT’leri, çeşit çeşit avatarlarıyla geldi çaldı kapımızı. “Yepyeni bir evren önümüzde uzanıyor, kendinizi hazırlayın, metaverse’e taşınıyoruz” dendi. Henüz daha “Metaverse nedir?”in cevabını veremeden, internetin niş grupları arasında popülerleşen merkeziyetsiz sistemler, web3 ve NFT gibi kavramlar hayatımıza girerek geleceğin önemli bir parçası olarak sunuldu.
Haliyle, elini çabuk tutanın geleceğin kazananı olacağını anlayan markalar da vakit kaybetmeden harekete geçti. Metaverse’te şube açanı mı dersiniz, etkinliklerle ortamı keşfetmeye çalışanı mı; herkes “biz de buradayız” demenin kendince bir yolunu buldu. Markalar nezdinde süregelen bu heyecan devam ederken gelin bu kez konuyu tüketici gözünden ele alalım. Twentify tarafından yapılan “Metaverse Dijital Yaşam Anketi”, tüketicinin de ciddi bir kısmının benzer bir heyecan içinde olduğunu ortaya koyuyor. Üstelik katılımcıların yüzde 63 gibi hatırı sayılır bir kısmı metaverse’ten haberdar.
Ancak iş metaverse’ün ne olduğunu açıklamaya gelince biraz karışıyor… Zira büyük çoğunluğu henüz bu kavramı nasıl açıklayacağını bilemiyor. Peki durum böyleyken tüketici markaların metaverse’e yaptığı yatırımların ne kadar farkında? Daha da önemlisi, tüketici metaverse’e hazır mı? İşte yanıtlar…
Metaverse gerçek dünyanın sanal kopyası mı?
Katılımcıların yüzde 63’ünün çok emin olmasa da metaverse hakkında bazı fikirleri var. Yine de kendinden emin bir şekilde metaverse’ü açıklayabilenlerin oranı sadece yüzde 21. Katılımcılar arasında metaverse çoğunlukla “gerçek dünyanın sanal kopyasında sanal arsalar alıp, evler yapıp sanal karakterle yaşayabileceğimiz bir evren” olarak tanımlanıyor.
Metaverse gereksiz bir trend değil
Katılımcılara metaverse hakkında düşünceleri sorulduğunda ise yüzde 60’ı metaverse’ü heyecan verici bir teknolojik gelişme olarak görüyor. Bunun geçici bir trend ya da gereksiz ve saçma bir şey olduğu düşüncesine çoğunluk katılmıyor. Genel olarak metaverse hakkında olumlu düşünülse de katılımcıların yarısı metaverse’ün tüm dünya düzenini ve insan hayatını etkileyeceğini düşünüyor.
Yüzde 28 arsa almaya hazır
Metaverse’te sanal arsa alma konusunda katılımcılar arasında net bir görüş birliği yok. Katılımcıların yüzde 28’i bunu güvenilir bulmazken, yüzde 23’ü iyi bir yatırım fırsatı olarak değerlendiriyor. Ve katılımcıların sadece yüzde 28’i metaverse üzerinden arsa alabileceğini ifade ediyor. Kadınlar ise metaverse arsası satın almaya pek sıcak bakmıyor (yüzde 44).
Dijital ürün satın almak geçici bir trend
Katılımcıların yüzde 32’si metaverse varlıklarının iyi bir yatırım fırsatı olduğunu, yüzde 28’i ise bu dijital varlıkların metaverse evreninde bir ihtiyaç olacağını düşünüyor. Dijital ürünleri satın almayı katılımcıların yüzde 23’ü gereksiz ve saçma bulurken, yüzde 43’ü ise bunu bir trend olarak görüyor.
Gerçek hayatın bir alternatifi olabilir mi?
Katılımcıların yarısı metaverse’ün gençlere yönelik olduğunu düşünüyor. Metaverse, “gerçek hayata alternatif olmak” konusunda katılımcılar nezdinde arada kalmış gibi görünüyor. Metaverse’ün teknoloji şirketlerinin yeni ürün ve hizmetlerini satmak için oluşturdukları bir şey olduğunu düşünenlerin oranı ise yüzde 53.
E-ticaret mi? Metaverse mü?
Katılımcıların yüzde 35’i gerçek dünyadaki fiziksel ürünleri, sanal evrendeki mağazalardan satın alma fikrine sıcak bakarken, yüzde 30’u fiziksel dünyadaki mağazaları tercih edeceğini söylüyor. Katılımcıların yüzde 25’i ise sanal evrendeki dijital mağazalardan satın alma işlemini gerekli görmüyor. Zaten var olan e-ticaret sitelerini ve mobil uygulamaları kullanmayı tercih edeceklerini ifade ediyorlar.
Gözlüğe para yok!
Katılımcıların yüzde 30’u sanal evrenlerde kullanmak üzere sanal gerçeklik gözlüğü alabileceğini ifade etse de çoğunluk bunun için tonlarca para harcamaya pek gönüllü değil. Bu alana ayrılabilecek ortalama bütçe 2 bin 233 TL olarak görülse de katılımcıların yüzde 55’i metaverse harcamaları için 1000 TL’nin altında bir bütçe ayırabileceğini ifade ediyor. Kadınlar metaverse arsası satın alma konusuna olduğu gibi sanal gerçeklik gözlüğü alma konusuna da olumsuz yaklaşıyor (yüzde 34). Katılımcıların yüzde 41’i ise sanal gerçeklik gölüğü alıp almama konusunda kararsız.
Metaverse’te kaç saat geçirebiliriz?
Katılımcıların sadece yüzde 36’sı kişisel zamanını metaverse evreninde geçirmek istediğini ifade ediyor. Çoğunluk ise bu konuya sıcak bakmıyor. Katılımcılara metaverse için kişisel zamanlarından ayırmak istedikleri süre sorulduğunda ise ortalama olarak günde 3 saat yanıtına ulaşılıyor.
Metaverse eğitim ve oyun için kullanılacak
Katılımcılar metaverse evreninde en çok eğitim almak (yüzde 58), oyun oynamak (yüzde 58) ve alışveriş yapmak (yüzde 54) istiyor. İşlerinin tamamının metaverse’te olması konusunda ise ikiye ayrılıyorlar. Çoğunluk internet üzerinden de olsa fiziksel bir dünyada çalışmayı tercih ederken (yüzde 45), sanal gerçeklik gözlüğü kullanarak çalışmak isteyenlerin oranı yüzde 40.
Metaverse’te mağaza açanlar
Katılımcıların yarısı fiziksel dünyada ürün ve hizmetlerini kullandığı markalara metaverse’te de erişebilmek istiyor. Marka bazından baktığımızda, H&M metaverse’te mağaza açma konusunda en çok bilinen marka (yüzde 15). H&M ardından adidas (yüzde 7), Nike (yüzde 7) ve Facebook (yüzde 7) geliyor.
Peki ya NFT?
Katılımcıların yüzde 42’si gerçek sanat ile NFT sanatın aynı değerde eserler olduğunu düşünüyor. NFT’yi bir yatırım aracı olarak görme eğilimi hakimken, katılımcıların sadece yüzde 15’i NFT eser almayı düşünüyor. Yüzde 33’ü bu konuda emin değilken yüzde 51’i NFT almayacağını dile getiriyor.
Metaverse hayal gücümüzü genişletecek
Tüketici metaverse’ün sunacağı faydaları şöyle sıralıyor: Yaratıcılığı ve hayal gücünü geliştirmek (yüzde 47), gerçek hayatta yapamadığımız şeyleri yapmak (yüzde 44), hareket etmeden dünyayı görebilmek (yüzde 40). AB SES grubu ise iş fırsatları yaratmasını (yüzde 46) ve teknoloji okuryazarlığını arttırmasını (yüzde 37) metaverse’ün en büyük faydaları olarak görüyor.
Metaverse’te sansür olmalı mı?
Katılımcılar metaverse’te sansür ve denetimlerin özellikle cinsel istismar (yüzde 74) konusunda uygulanması gerektiğini düşünüyor. Metaverse’te çocuklar ve yetişkinler için birbirinden ayrı alanlar/içerikler olması gerektiğini ve bu alanlara yalnızca ilgili yaş gruplarının erişebilmesi gerektiğini düşünenler yüzde 80’lik bir kesimi oluşturuyor.
Gerçek dünyadaki sabıkalıların suçlarına göre bazı kısıtlamalara tabi olması gerektiği ifade edenler de çoğunlukta (yüzde 66). Katılımcılar metaverse’ün en önemli tehlikesini gerçek dünyadan uzaklaşmak olarak ifade ediyor (yüzde 50). Onu yüzde 39 ile teknolojik bağımlılık ve yüzde 36 ile mental sorunlar izliyor. Kadınlar gerçek dünyadan uzaklaşma (yüzde 56) ve kişisel mahremiyetin ihlalini (yüzde 37) erkeklere göre daha büyük bir tehlike olarak görüyor.