Modaya yön veren markalar -1-
Söz konusu moda olduğunda bugünün tüketicilerinin tercih sebepleri arasında şık tasarımlar kadar “sürdürülebilirlik”, yılın trend renkleri kadar “kapsayıcılık” da yer tutuyor. Kendini ifade etme biçimlerinden biri olan kıyafetlerde “tarz” kadar markaların sahiplendiği kimlikler de göz önünde bulunduruluyor. Böylece tüketici zihninde modaya yön veren marka olmanın kriterleri de yeniden şekilleniyor… Marketing Türkiye adına YouGov’un gerçekleştirdiği “Modaya Yön Veren Markalar” araştırması, tüketicinin değişen alışveriş alışkanlıklarından talep ettikleri deneyime, 10 farklı kategoride modaya yön veren markadan en başarılı buldukları influencer’lara kadar kapsamlı bir moda karnesi koyuyor ortaya…
E-ticarete olan ilginin özellikle pandemi etkisiyle son yıllarda artış göstermesi modayı ve beraberinde perakende sektörünü etkisi altına aldı. Çevrim içi kanallara olan ilginin artış göstermesi ve dijital platformların kullanımının artması influencer/blogger pazarlama stratejilerinin her zamankinden daha fazla ön plana çıkmasına sebep oldu ve rekabet de boyut değiştirdi. Tüm bunların sonucunda da tüketicilerin moda algısı ve alışveriş davranışları markalar için gerçek bir “mücadele alanı”na dönüştü. Bu dönüşüme bir de küresel enflasyon rüzgarının ülkemizde bir fırtına gibi esmesi de eklenince, moda sektörü içerisinde bir alanı sahiplenmek, tüketicinin zihninde fark yaratmak ve öne çıkmak markaların tüketicilerin azalan harcama limitlerindeki payı kapabilmesi için bir zorunluluğun habercisi oldu.
Peki, bütün bu etkenler markaların imajını nasıl etkiledi? Perakende mi yoksa e-ticaret mi tüketicileri daha çok cezbediyor? Kapsayıcı moda markası dendiğinde hangi markalar öne çıkıyor, hangi markaların sürdürülebilirlik imajı sarsılmaz temellere oturuyor? Tüm bu soruların yanıtları ve daha fazlası Marketing Türkiye adına YouGov’un gerçekleştirdiği “Modaya Yön Veren Markalar” araştırmasında…
Fiziksel mağaza mı, online pazaryeri mi?
Araştırma kapsamında tekstil alışverişlerinde satın alım kanalları sorulduğunda fiziksel mağaza ve çevrim içi (e-ticaret) alışveriş skorlarının birbirine oldukça yakın olduğu görülüyor. Fiziksel mağazalar yüzde 69’la tekstil alışverişlerinin en çok gerçekleştirildiği kanal olurken, online pazaryerleri yüzde 64’le ikinci sırada karşımıza çıkıyor. Markaların kendi alışveriş platformlarının ne derece önemli olduğu ise her iki kişiden birinin alışverişte tercih ettiği kanal olarak ifade etmesiyle verilere yansıyor…
Mağazada ilk kriterimiz temizlik ve konfor
Katılımcılara “İyi bir mağaza deneyimi için olmazsa olmazlar nelerdir?” diye sorulduğunda en popüler cevap “Mağazanın temiz olması” olurken (yüzde 59), tüketiciler hemen ardından “Mağazanın rahat, konforlu olması” (yüzde 58) ve “Mağazanın yaşadığım yere yakın olması” (yüzde 53) cevaplarını veriyor.
Kadınlar mağazanın temizliğine daha fazla önem verirken (yüzde 63), 35-45 yaş grubu diğer yaş gruplarına kıyasla daha fazla “Mağazanın yaşadığım yere yakın olması” yanıtını veriyor…
Mağaza deneyiminde zirvenin adı: LC Waikiki
Mağaza deneyiminde fark yaratan markalar sorulduğunda “LC Waikiki” yüzde 15’le ilk sırada gelirken, onu yüzde 11’le Zara, yüzde 9’la Mavi takip ediyor.
Online alışveriş deneyimini “sorunsuzluk” iyileştiriyor…
Genelde uygun fiyat politikaları ve alışveriş kolaylığıyla öne çıkan e-ticaret kanallarına baktığımızda, deneyimi iyileştiren ilk kriter olarak en çok dile getirilen ifade “İade/değişim gibi işlemlerin sorunsuz gerçekleşmesi” (yüzde 62) oluyor. “Daha önce satın alanların değerlendirmeleri/ yorumları” ve “Ürün fotoğraflarının yanıltıcı olmaması” ifadeleri yüzde 61’le deneyimi iyileştiren diğer kriterler oluyor.
Online deneyimde de LC Waikiki rakiplerinin önünde…
Araştırma verileri gösteriyor ki her iki tüketiciden biri online alışverişlerinde mağazaların kendi web sitelerini ve mobil aplikasyonlarını tercih ediyor. Bu bağlamda burada sunulan deneyim de oldukça kritik bir önem kazanıyor. Katılımcılara bu alanda sundukları deneyimi en çok beğendikleri marka sorulduğunda LC Waikiki yüzde 23’le açık ara farkla zirvede yer alıyor. En yakın takipçileri olan DeFacto ve Zara yüzde 9’la ikinci sırayı paylaşırlarken üçüncülüğü yüzde 7 ile Mavi ve Boyner paylaşıyor…
Trendyol rakip tanımıyor
Tekstil alışverişlerinde en çok tercih edilen online pazaryerleri sorulduğunda açık ara farkla “Trendyol” (yüzde 74) bu alanda zirveyi temsil ediyor. Hepsiburada yüzde 10 ile ikinci sırada gelirken, Amazon, Dolap ve Morhipo yüzde 3 ile üçüncü sırada yer alıyor.
Türk markalarını ne kadar başarılı buluyoruz?
Her ülkenin moda algısı, ürünlerinin dizaynı, tarzı ve kalitesi elbette farklılık gösteriyor. Kimi ülkeler modadaki başarılarıyla öne çıkarken, kimileri daha geride kalıyor. Katılımcılara moda alanında en başarılı buldukları ülkeler sorulduğunda en çok öne çıkan ülke yüzde 41 ile İtalya olurken, Türkiye ona yakın bir skor’la (yüzde 38) ikinci sırada yer alıyor… Türk markalarının genel olarak moda alanında başarısı sorgulandığında ise tüketicilerin yüzde 56’sının Türk markalarını başarılı buldukları görülüyor.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye adına YouGov tarafından 30 Eylül – 4 Ekim 2022 tarihleri arasında gerçekleştirilen “Modaya Yön Veren Markalar” araştırmasına YouGov’un 330.000+ kişilik Türkiye panelinden, 18-45 yaş arasında yüzde 68 kadın yüzde 32 erkek dağılımında, İstanbul, Ankara ve İzmir şehirlerinden 804 tüketici katıldı. Araştırma C.A.W.I. (Computer Assisted Web Interview) yöntemi kullanarak gerçekleştirildi.