Modern babaların popülaritesi artıyor
Babalık şüphesiz kocaman sorumluluklar anlamına gelen bir mertebe. Evlatlarını başlarına gelebilecek kötülüklerden uzak tutmaya çabalamakla onların özgürlük alanlarına müdahale etmek arasında da ince bir çizgi var çoğu kez… Peki moodern babalar bu çizginin neresinde duruyor? Hangi markalara güveniyor ve çocuklarının hangi kurumlarda çalışmasını istiyor? Yanıtlar Marketing Türkiye adına PRAGMA’nın gerçekleştirdiği “Modern Babalar” araştırmasından geliyor…
Çocukların yeri babanın yanı
Hemen hemen yakın seyretse de kız babalarının oranı bir tık daha yüksek (yüzde 52). Araştırmaya katılan babaların yüzde 98’inin evli olması da dikkat çeken veriler arasında. Katılımcıların yüzde 89’u çocuklarıyla beraber yaşıyor. Yüzde 1’i ise bazı çocuklarıyla beraber yaşamaya devam ediyor. Babaların yüzde 5’i çalışmıyor. Çalışan babaların yüzde 54’ü iş yerinde, yüzde 23’ü hibrit, kalan yüzde 23’ü ise uzaktan çalışıyor.
“Çocuğum sağlıkçı olsun”
Sağlık (yüzde 78) ve finans (yüzde 77) sektörleri babaların çocukları için en fazla tercih ettikleri sektörler arasında yer alıyor. Özellikle yaşları daha büyük olan ve mükemmeliyetçi karaktere sahip babaların sağlık sektörünü daha fazla tercih ettiği dikkat çekiyor.
İlk tercih: Sağlık Bakanlığı
Sağlık Bakanlığı, babaların sağlık sektöründe çocuklarının çalışmalarını tercih edeceği ilk yer olarak işaretleniyor (yüzde 18). Akabinde ise yüzde 15 ile Acıbadem ve Eczacıbaşı geliyor. Finans sektöründe Akbank başı çekerken, sanayide Koç Holding, gayrimenkulde Nef, hizmette Turkcell, ulaşımda THY, eğlencede ise Netflix gözde şirketler arasında. Genel olarak, babaların çocukları için tercih ettiği markalar arasında köklü, güvenilir ve prestijli şirketlerin öne çıktığı görülüyor. Sağlık, finans ve hizmet sektörleri, istikrar ve kariyer gelişimi açısından daha çok tercih ediliyor. Sanayi ve ulaşım sektörleri de önemli fırsatlar sunduğu için popüler tercihler arasında. Eğlence sektörü, daha az tercih edilmekle birlikte, dinamik ve yaratıcı çalışma alanları sunmasıyla öne çıkıyor.
“Çocuğum özgür olsun ama yanlış yola da sapmasın!”
Araştırmaya katılan babaların yarısı, çocuklarının arkadaşlıklarına müdahale etmediklerini söylüyor (yüzde 54). Fakat yüzde 46’lık bir kesim tam tersini söylüyor. Babalar çocuklarına kötü örnek olan, onlara zararı dokunabilecek arkadaşlarının olması durumunda, müdahalede bulunacaklarını söylüyorlar (yüzde 87). Yüzde 11’i ise yanlış ortamlarda bulunduğu takdirde müdahalede bulunacağını söylüyor.
Özgürlük bir yere kadar!
Babaların yüzde 45’i çocuğunun ayrı bir eve çıkmasını desteklediğini söylüyor. Çocuğunun ayrı eve çıkmasını en fazla destekleyen babalar, mükemmeliyetçi ve özgürlükçü babalar olarak kaydediliyor. Fakat özgürlükçü babaların bir diğer yarısı da “desteklemem” diyor. Sorumluluk sahibi babaların çocuğunun ayrı eve çıkmasını desteklememe kararı daha baskın görünüyor.
Babalar hangi markalara güveniyor?
Babalar çocukları için gıda konusunda en fazla Ülker (yüzde 65) ve ETİ (yüzde 54) markalarına güveniyorlar. Giyimde LCW (yüzde 59), teknolojide ise Samsung (yüzde 36) ve Apple (yüzde 35) hemen hemen aynı oranda tercih edilen markalar olarak karşımıza çıkıyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye adına PRAGMA’nın gerçekleştirdiği “Modern Babalar” araştırması, 08-11 Mayıs 2024 tarihleri arasında online olarak gerçekleştirildi. Örneklem oluşturma için PRAGMA Panel’in katılımcılarından yararlanıldı. Araştırmada, Türkiye temsili NUTS 1 bölgesine dahil 12 ilde, 25-64 yaş aralığında toplamda 1000 babaya ulaşıldı. Araştırma katılımcıları arasında doğum yılı 1964 öncesi olan (Baby Boomers) babaların oranı yüzde 4, 1965-1976 olan (X kuşağı) babaların oranı yüzde 24, 1977-1995 olanların (Y kuşağı) oranı yüzde 58, 1996 ve sonrası olanların (Z kuşağı) oranı ise yüzde 14 olarak kaydediliyor.