Mona Lisa ile sohbet etmek
Louvre Müzesi’nin göğe yükselen cam piramidinin önündeyim. Daha önce de farklı gerekçelerle müzeye gelmiştim ama bu kez farklı. 500’üncü ölüm yıl dönümü nedeniyle Leonardo di ser Piero da Vinci tüm eserleriyle Louvre’da konuk ediliyor. Dan Brown’ın gizemli kitabı Da Vinci’nin Şifresi’nin içinde yaşıyor gibiyim. Öyle ya birazdan Mona Lisa ile karşılıklı oturup sohbet edeceğim. VR teknolojisini deneyimlemek üzere Louvre Müzesi’ne De Vinci sergisini ilk deneyimleyenler arasında olmak üzere davet ediliyorum. Sahiden havalı.
Paris öncesi HTC’nin bir telefon markası olmaktan öteye taşındığını öğreniyorum Ülke Müdürü Batuhan Başal’dan. Son dönemde teknolojisiyle öne çıkan Virtual Reality (Sanal Gerçeklik) gözlüklerinden ve yeni teknolojinin başta eğitim olmak üzere pek çok alanda devrim yapacağından konuşuyoruz.
“Mona Lisa: Beyond the Glass” sergisine küçük bir gazeteci grubu davet edilmiş. Bu prestijli projenin yaratıcısı HTC Vive Arts Direktörü Victoria Chang’a Louvre Müzesi, De Vinci ve simge tablosu Mona Lisa’nın HTC ile nasıl bir araya geldiklerini soruyorum. “İş birliğimizin asıl amacı daha fazla insana Louvre Müzesi deneyimini yaşatabilmekti. Üç yıl süren görüşmelerin ve fikir alışverişinin sonucunda bu VR deneyimini yarattık.” diyor.
Mona Lisa’nın gizemini VR çözdü
Çalışmanın VR yazılımını pek çok başarılı projeye imza atmış Emissive Studuo gerçekleştirmiş. Ünlü tabloyu katmanlar halinde tarayarak VR deneyimine aktarmışlar. Böylece ilk defa Mona Lisa’nın saçındaki tül örtüyü ve tablonun arka planında yer alan manzarayı fark ediyorum. Bu yeni farkındalığıma dair Louvre Müzesi Yorumlama ve Kültürel Programlama Departmanı Direktörü Dominique de Font-Reaulx, “Bu çalışmayla Mona Lisa’yı oluşturan pek çok önemli detayı kaçırmamanız için katmanları ortaya çıkardık. Eğer her sene Louvre’u ziyaret edebilen şanslılardan biri değilseniz VR teknolojisiyle bütünsel bir müze deneyimine erişmeniz mümkün” diyor. Müze yönetimi HTC VİVE Art ile yaşatılan VR deneyimini evrenselleştirmeyi de hayal ediyor.
Aslında bugün bahsettiğimiz yeniliklere olanak tanıyan VR teknolojileri 1990’lı yıllarda bilgisayar oyunlarıyla beraber sınırlı bir popülariteye ulaşmış ancak beklenen çıkışı yapamamıştı. 2000’li yıllarda unutulmaya yüz tutan VR günümüzde yanına AR’ı (Augmented Reality – Arttırılmış Gerçeklik) da ekleyerek müthiş bir geri dönüşe imza attı. Zamanın ruhu bu olsa gerek!
Markalar için yeni fırsatlar
2005’te Fabien Barati ve Emmanuel Guerriero’nun VR tutkunu 20 uzmanla birlikte kurduğu Emissive, Mona Lisa: Beyond the Glass projesinin mimarlarından. Pek çok global marka için AR ve VR deneyimleri hazırlamışlar. VR ve AR arasındaki farkı sorduğumda ise Fabien Barati en büyük farkın AR’ın etrafınızdaki ortamı değiştirmek üzere görsel eklemeler üzerinden ilerlediğini ve AR deneyiminizde “hile yapmanın” çok mümkün olmadığını, VR tarafında ise sanal bir ortama geçiş yapıp etrafınızda olup bitenlerden uzaklaştığımızı söylüyor.
“VR teknolojisinin henüz başındayız” diyor Barati ve konu Mona Lisa’nın VR deneyimine geldiğinde ekliyor “VR’ın Mona Lisa deneyimi gibi pek çok kullanımı mevcut. Oyunlar, eğitim araçları, mağazalarda satışları arttırmak için hazırlanan deneyimler… VR teknolojilerine adapte olarak pek çok konuda daha az zaman ve para harcamak şirketler için önemli olabilir.”
Markalar için VR ve AR benzersiz araçlar
“Mona Lisa Beyond the Glass” deneyiminde markalar için büyük bir fırsatlar var. VR deneyiminin sınırları hayal ettiğiniz kadar geniş olabiliyor. Henüz inşası tamamlanmamış bir binayı dolaş maktan Mısır Piramitleri’ni bir uzman eşliğinde gezmeye kadar uzanıyor. Her türlü cihazdan makineye, otomobilden mimariye kadar her alanda VR teknolojisini kullanabileceğinizi düşünün. Maliyetleri ne kadar düşürür, şirketlere ne kadar tasarruf sağlardı? Hele B2B üretim yapan kuruluşların hayatı nasıl kolaylaşırdı. Deneyimin kapılarını sonuna kadar açan bu teknoloji Mona Lisa hakkında çekilmiş onca belgesel ve filmin sonucunda edindiğim izlenimleri baştan sona değiştirmeye yetti bile. Müşterileri için deneyim yolculuğu tasarlayan ve satış odaklı markalar için VR ve AR teknolojilerini benzersiz bir araç olarak görüyorum.