Markalar için NFT ve Metaverse’e Giriş…
Pazarlama dünyasına bomba gibi giriş yaptı “NFT” ve “Metaverse” kavramları. Kimi pazarlamacılar için endişe kaynağı kimileri içinse heyecan verici yenilikler. Ürün ve albüm lansmanlarını metaverse evrenine taşıyan da var, metaverse evreninde konser veren de. Öte yandan markaların ürettiği tüketicinin de gururla üstünde taşıdığı itibar meselesi var. Bunu temsil eden kavramsa “NFT”… Birçok marka geç kalmadan NFT yatırımlarını yapmaya başladı bile. Bildiğimiz ancak henüz yeni tanışmaya başladığımız “merkeziyetsizlik” ile öne çıkan bu kavramlar, markaların da giderek merkeziyetsiz olmasına mı yol açacak? NFT markalar için ne ifade ediyor? NFT dünyasında nasıl öne çıkılabilir? 27 Ocak Perşembe Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen’in moderatörlüğünde gerçekleştirilen “Markalar için NFT ve Metaverse’e Giriş” webinarında; Tooken Kurucu Ortağı Orkun Bulut, Tooken Kurucu Ortağı Hakan Şık, Besteci ve Yeni Medya Sanatçısı Mehmet Ünal, Medya Sanatçısı Hakan Yılmaz ve Sanatçı Emre Yusufi tüm soruları yanıtladı.
NFT markaların yeni itibar kaynağı
“Fiziksel dünyadan çoktan koptuk” diyen Tooken Kurucu Ortağı Orkun Bulut, markaların bu yeni dünya için temkinli oldukları kadar hevesli olduklarını da kaydetti. Onlara liderlikten ziyade yol arkadaşlığı ettiklerinden bahseden Bulut sözlerine şöyle devam etti: “İnsan olmanın en büyük problemi kendini anlatmak. En masum sosyal medya kullanıcısı bile kendini göstermeye çalışıyor. Yani insanlar satın alırken markaların itibarını da kendine transfer ediyor. NFT ileride markalar için itibar kaynağı olacak.”
Koleksiyonerlere link atmak büyük hata!
NFT’leri öne çıkarmanın şu anda çok zor olduğunu belirten Medya Sanatçısı Hakan Yılmaz, “Bu noktada çok büyük bir fayda sunmak lazım. Sizi takip eden topluluğunuza bu eserin ne faydası var? Biraz da sanat geçmişiniz olması gerekiyor çünkü NFT takipçileri zeki insanlar… NFT’leri öne çıksın isteyen sanatçıların Twitter ve Discord üzerinden kendilerini geliştirmeleri gerekiyor. Koleksiyonerlere link atmak büyük hata” açıklamasında bulundu. Yılmaz ayrıca, çalışmalarına azim ve disiplinle devam edip gelecekte itibarını yükseltecek sanatçıların, hem sanat topluluğunun hem de koleksiyonerlerin gözünde bir adım önde olacağını belirtti.
Las Vegas’tan İstanbul’a metaverse konseri
Las Vegas’ta verdiği konserde İstanbul’dan bir sanatçı arkadaşının metaverse’e bağlanarak kendisine eşlik ettiğini ve aynı anda hem metaverse’te hem de Las Vegas’ta konser verdiklerini belirten Besteci ve Yeni Medya Sanatçısı Mehmet Ünal, “Yepyeni bir sanatın geleceğine doğru yol alıyoruz” dedi.
Metaverse yeni bir özgürlük alanı…
Metaverse’ün sanatçılar için temelinde büyük bir özgürlük alanı olduğunu ifade eden Sanatçı Emre Yusufi, “Kreatif sektör içerisinde rol alan her bir paydaşın kendisini bağımsız olarak ifade edebileceği bir alanın zemini oluştu ve biz o sanatçıları tanımaya başladık” dedi. Yusufi ayrıca yeni NFT’sine dair bir teaser da paylaştı. Geleneksel müzik aletlerinin yanı sıra sokaktaki ses, gürültü ve sessizliği de sample’layarak bir enstrüman haline getiren Mehmet Ünal, imza attığı bu gösterinin sadece kendisi ya da sanatçılar tarafından değil, herkesin deneyimleyebileceğini Metaverse üzerinden ulaşılabilen enstrümanın linkini paylaşarak vurguladı.
Tilde Meta Instrument’a siz de Google Chrome tarayıcınız üzerinden, buradan ulaşabilirsiniz.
Merkeziyetsiz bir marka var mı?
NFT’nin insanların yeni kendini ifade ediş şekli olduğunun altını çizen Tooken Kurucu Ortağı Hakan Şık, bir zamanlar markalara Facebook’u anlattıkları gibi şimdi de NFT’yi anlattıklarını belirtti. Bir markanın NFT koleksiyonunun ya da metaverse dünyasına girmiş olmasının çok büyük bir haber değeri olduğuna da dikkat çeken Şık, konuyla ilgili bir girişimi olmayan insanların bile dikkatini çekmenin projelerin farkındalığını da yükselttiğine değindi.
Açıklamasına “Alfa kuşağı çok yakında ben C Level’ı olmayan bir markayla çalışmak istiyorum diyecek” şeklinde devam eden Şık, iş dünyasının kucağına bomba etkisinde bir soru bıraktı: “Şuan merkeziyetsiz bir marka var mı?”
Şık, markaların merkeziyetsiz yapılara dönüşmesinin elbette zor olduğunu ama metaverse ve diğer tüm yenilikleri konuşmaya başlamışken bu konuyla ilgili de çalışmalara başlamak gerektiğine vurgu yaptı.
NFT sadece bir yatırım aracı değil!
Metaverse ve NFT dünyası henüz toplumun çoğunluğu tarafından sınırlı bir şekilde algılanmış olsa da, Metaverse ve NFT’nin kavramsallaştırılarak gündeme gelmesinden öncesine dayanan çalışmalarıyla webinar katılımcıları bu iki kavramın şimdilik düşünülenin aksine sadece birer yatırım aracı olmadığını vurguladı. Merkeziyetsiz yapısıyla bu alanlardan kişisel veya ticari getiri sağlamak isteyen her birey ve kurumun kripto komüniteye de nasıl bir fayda sağlayacağını ortaya koymaları gerektiğinin altını çizen webinar katılımcılarının mesajını Tooken Kurucu Ortakları Orkun Bulut ve Hakan Şık şöyle özetledi: “Community, Utility, Loyalty”. Metaverse ve NFT dünyasına “al-sat” düşüncesiyle yaklaşılmaması gerektiğini, toplulukların doğru süreçlere yönlendirilmesinin ve doğru insanlarla sadakat üzerine kurulu iletişimler kurulmasının önemi, “Metaverse ve NFT 101” konulu webinarın, markaların yanı sıra bireylerin de nasıl aksiyon alması gerektiğini ortaya koyan ve hatırlanması kolay bir formül halinde paylaşılan ana mesajı oldu.
Generation Z Teknoloji Sanayi Ticaret Limited Şirketi Kurucu Ortağı Tuğçe Songül Özkan Markalar için NTF ve Metaverse’e Giriş oturumuyla alakalı paylaşımda bulundu. İşte Özkan’ın akıl açan yorumu:
“Marketing Türkiye’nin bu iki kavramın tanıtılması için doğru insanlarla yapılan bir söyleşisi var. Aşağıya sizlerle paylaşacağım videodan çıkardığım birkaç notumu bırakıyorum, sizlerde kendiniz izleyerek farklı noktalara temas edebilirsiniz:
- Kendimizi ifade etmenin başka bir yoluna geçiyoruz.
- Markaların önce bireylerin dünyasında NFT’nin yerini anlaması ve ön görmesi gerekli.
- Bütün NFT’ler satılabilir bir ürün olamayacak yakın zamanda. (Koleksiyonerler gelecekte iyi paralar kazanabilir)
- Sanat, her gün üretim isteyen bir disiplin gerektirir ve NFT dünyası da buna gebe, aynen bugünlerde sosyal medya influencerların içinde olduğu disiplin gibi.
- Eğitim sadece bir yol göstericidir.
- TOGG’un lansman müziğini bir yapay zeka besteledi bir insan performe etti. Müzik aletlerinin metaverse e taşınmasını sağlayacak adımlar Mehmet Ünal tarafından atıldı.
- İlk tohumlar: https://lnkd.in/dy54hdEE
- NFT ‘ler için cesaret, özgünlük 2 önemli kavram.
- Decentraland ve Sandbox’a girmek için öncelikle markaların “amacım nedir?” sorusunu yanıtlaması gerek. İhtiyaç yoksa girmemekte faydalıdır.
- Metaverse’lerin PR çalışmalarına dikkatli bakmak lazım. Arkaplan da bir token blok zinciri kazanımlarının amaçlanması var olabilir (!)
- Her markanın kendi verse’ü olabilir.
- Web 3.0 teknolojisine bir an evvel adapte olmalıyız.
- Karbon ayak izlerinin yok olması için bazı markaların öncelikli olarak sanal aleme geçmesi Dünya’nın hayrına olacaktır.
- Alfa jenerasyonunun bir derdi de kendi datasını kontrol altında tutarak başkalarına vermemektir.
- Alfa jenerasyonu (yeni tüketici) yakında yöneticisi olmayan merkeziyetli sistemlerin olmadığı markaları tercih edecek.
- Kreatif tasarım üreticileri, geleceğin meslekleri açısından bakıldığında çok önemli yerlerde olacak.
- Projeler ve ürünler için, somut ortaya koyulmuş örneklerle yatırımcılara gitmek artık bir zorunluluktur.
- Belki de insan hayatında daha henüz gelmeden merak edilen ilk kavramdır, metaverse.
Bu alana girmek isteyenler için adımlar:
- Markanın, kişini derdi ne, neden orada olmak istiyor? sorularının yanıtlaması. (örnek cevap: sürdürülebilirlik)
- Pazaryeri seçimi, blok zincir seçimi, akıllı kontrat seçimi vs. Bu ikili arasında önce NFT’ye geçiş yapılıp daha sonra metaverse girişi yapılabilir. Evet hız önemli! ama doğru girmekte çok önemli. Bugün bir sosyal medya hesabı açmadan içeriklerinizi hazırda bulundurmak gibi bir durum bu.
- Alıcıyı ölçmek, alıcı var mı?
Henüz bu alıcı topluluk yeni oluşuyor. (Dikkat etmeli!)”