Öğrenci dostu markalar!
Geçtiğimiz sene tüm dünyayı sarsan pandemi eğitim hayatını da derinden etkiledi. 2020’nin baharında üniversiteler neredeyse tüm eğitim faaliyetlerini çevrimiçi platformlara taşıdı ve çok kısa bir sürede öğrenciler kendilerini yepyeni bir hayatın içinde buldu. Kimisi sağlığını riske atarak hem ailelerine destek olmak hem de kariyerlerinde ilk adımı atmak için iş buldu, kimisi ise evde olmanın keyfini sürdü. Gerçek şu ki geçtiğimiz yılın stresini, gerilimini hem Covid-19’u hem de ardından gelen ekonomik çalkantıları en ağır hisseden gruplardan biri oldu öğrenciler…
“Öğrenci Ekonomisi” araştırmasının sonuçları gösteriyor ki kimilerinin hafızasında hayatın en güzel yılları olarak yer eden öğrencilik yılları bugünün öğrencileri için pek de kolay geçmiyor. Zira araştırma verilerine göre bugün ortalama 1115 lira aylık gelire sahip olan öğrencilerin yüzde 72’si kimi aylar gelirlerinin temel ihtiyaçlarına bile yetmediğini ifade ederken yüzde 45’i geleceğini yurt dışında kurmayı hayal ediyor… Gelin Marketing Türkiye için YouGov Türkiye’nin gerçekleştirdiği “Öğrenci Ekonomisi” araştırmasıyla öğrenciler için bunca zorlu geçen günlerde hangi markaları kendilerine dost gördüğüne yakından bakalım…
Markaları öğrencilere yaklaştıran stratejiler!
Öğrencileri markalara yakın hissettiren şeyler neler? Öğrenci dostu olmaları mı yoksa benzer dünya görüşüne sahip olmaları mı? Aslında bakılırsa bunların hepsi öğrenciler için önemli. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin yüzde 80’i markaların öğrencilere özel kampanya yapmalarının markaya yakınlıklarını arttıracağını belirtiyor. Yüzde 37’si için markaların sürdürülebilir olması, her dört öğrenciden biri için sosyal sorumluluk projeleri, yüzde 19’u için markalarla ortak bir dünya görüşüne sahip olmak ve yüzde 17’si içinse ortak bir iletişim dilinin kurulması markalara yakın hissetmelerini sağlayan faktörler olarak sıralanıyor…
İşte öğrencilerin en sık kullandığı ve en öğrenci dostu olarak gördüğü markalar
Telefonunu çıkar, bakayım!
En çok kullanılan telefon markalarında ilk 3’ü; yüzde 35 ile Apple, yüzde 26 ile Samsung ve yüzde 18 ile Xiaomi alıyor. En öğrenci dostu görülen markalarda ilk 3 sıra ise yüzde 55 ile Xiaomi ve yüzde 29 ile Samsung ve Huawei karşımıza çıkıyor. Apple ise bu noktada yüzde 8’de kalmıs durumda. Veriler ışığında öğrenciler için cep telefonu markalarının sunduğu imkanlardan çok, fiyatının düşük olmasının daha ön planda olduğu çıkarımını yapmak mümkün…
Öğrenci dostu operatör: Türk Telekom
Öğrencilerin GSM oparatörü tercihinde yüzde 36 ile Vodafone ilk sırada yer alırken onu yüzde 32 ile Türk Telekom ve yüzde 30 ile Turkcell izliyor. En öğrenci dostu olarak görülen markada ise zirvenin adı değişiyor ve öğrencilerin yüzde 49’u Türk Telekom, yüzde 41’i Vodafone, yüzde 14’ü ise Turkcell yanıtını veriyor.
Bilgisayarda tercih öğrenci dostundan yana!
Bilgisayarda tercih öğrenci dostundan yana! Sahip olunan bilgisayar markalarında; Lenovo yüzde 18 ile ilk sırada yer alırken, onu yüzde 15 ile ASUS ve HP takip ediyor. Bir diğer dikkat çeken sonuç ise kadın katılımcıların daha çok Lenovo’yı tercih etmeleri. Kadın katılımcıların yüzde 25’i Lenovo kullandığını belirtirken, bu oran erkek katılımcılarda yüzde 11 olarak verilere yansıyor. En çok öğrenci dostu olarak görülen markalarda ise sıralama sahiplik oranlarıyla farklılık göstermiyor. İlk üç sırayı; yüzde 31 ile Lenovo, yüzde 24 ile ASUS ve yüzde 18 ile HP alıyor.
Trendyol’unki zirve yalnızlığı
En sık kullanılan online alışveriş platformu yüzde 66 ile Trendyol olurken onu yüzde 11 ile Hepsiburada ve yüzde 6 ile GittiGidiyor takip ediyor. Kadın katılımcıların yüzde 84’ü Trendyol kullanırken, bu oranın erkek katılımcılarda yüzde 47’de kalıyor. En çok öğrenci dostu olarak görülen markalarda da aynı şekilde yüzde 68 ile Trendyol ilk sırayı alırken, onu yüzde 27 ile Hepsiburada, yüzde 14 ile GittiGidiyor ve n11 takip ediyor.
LC Waikiki açık ara lider!
En sık alışveriş yapılan giyim markası yüzde 22 ile LC Waikiki olurken, onu yüzde 14 ile Trendyolmilla ve yüzde 11 ile Koton takip ediyor.
En öğrenci dostu olarak görülen giyim markası da yüzde 57 ile LCW. İkinci sırada yüzde 32 ile Trendyolmilla, üçüncü sırada ise yüzde 29 ile Defacto geliyor.
Burger King dost sofrası
Öğrencilere en sık tükettiği fast food markası sorulduğunda yüzde 36 ile zirveyi Burger King alıyor. Yüzde 13 ile McDonald’s ve yüzde 8 ile Domino’s Pizza listede yer alan diğer markalar… Öğrencilerin en sık tükettikleri markalarla kendilerine dost gördükleri markalar büyük oranda paralellik gösteriyor. Yüzde 39 ile Burger King bu alanda da lider olurken, yüzde 19 ile Mc Donald’s ikinci ve yüzde 18 ile Pidem üçüncü sırada yer alıyor.
Online siparişte öğrencinin dostu: Getir
En sık kullanılan online sipariş platformu yüzde 29 ile Getir. Onu yüzde 24 ile Yemeksepeti ve yüzde 16 ile online sipariş vermiyorum diyenler takip ediyor. En öğrenci dostu olarak görülen marka yine yüzde 44 ile Getir. Ardından yüzde 31 ile Yemeksepeti ve yüzde 23 ile Trendyol Market geliyor. Buna ek olarak ev arkadaşıyla kalan öğrencilerin yüzde 66’sı Getir’i öğrenci dostu olarak bulurken, bu oran ailesiyle yasayanlar ve yurtta kalanlarda yüzde 40 olarak karşımıza çıkıyor.
Ögrencilerin gözdesi Coca-Cola
Araştırma kapsamında öğrencilere en sık tükettikleri içecek markası sorulduğunda Coca-Cola yüzde 30 ile lider olurken, onu yüzde 13 ile Lipton Ice-Tea ve yüzde 9 ile Pepsi takip ediyor.
En öğrenci dostu markalar ise birbirine çok yakın oranlarla; Coca-Cola ve Lipton Ice Tea (yüzde 18), Fuse Tea ve Uludağ Gazoz (yüzde 17), Pepsi ve Capri-Sun (yüzde 15) olarak verilere yansıyor.
10 ögrenciden 4’ü Nescafé diyor
Nescafé yüzde 42 ile öğrencilerin en sık tükettikleri kahve olarak karşımıza çıkıyor. Nescafé’yi yüzde 15 ile Starbucks takip ederken üçüncü sırada ise yüzde 11 ile Kurukahveci Mehmet Efendi geliyor.
En öğrenci dostu görülen kahve markası yüzde 62 ile Nescafé olurken, onu yüzde 21 ile Kurukahveci Mehmet Efendi ve yüzde 14 ile Kahve Dünyası takip ediyor.
Öğrenciler bize ne söylüyor?
✓ Öğrenciler ülke ekonomisindeki değişimlerin her sene hayatlarını daha kötüye doğru götürdüğünü düşünüyor. Bundan dolayı en büyük harcamaları temel ihtiyaçlardan ve eğitim masraflarından oluşuyor ve geri kalan sosyal hayat ihtiyaçları ikinci plana geriliyor.
✓ Bu noktada, öğrencilerin markalara karşı kendilerini yakın hissetmelerini sağlayan temel motivasyonun markaların onların temel ihtiyaçları dışındaki gereksinimlerini daha uygun olarak karşılayabilecekleri kampanyalar üretmeleri diyebiliriz. Buradaki kilit nokta markaların aslında öğrencilerin yaşadıkları zorlukların, ihtiyaçlarının farkına varabilmesi ve empati kurabilmesi.
✓ En sık kullanılan markalar ve öğrenci dostu olduğu düşünülen markalar aslında çoğunlukla paralellik var. Özellikle dijital platformlarda gördüğümüz öğrenci kampanyaları, öğrencilerin dikkatini ve kullanımını artıran faktörler.
✓Bu durumda markaların öğrencilerin bütçesini düşündüğünü gösteren kampanyalar ve sosyal olayların farkında olduğunu belirten sorumluluk projeleriyle iletişimlerini desteklemesi öğrencilerin bağlılıklarını ve beğenilerini artıracaktır…