Olimpiyatta sponsorların madalya yarışı
Geçtiğimiz hafta sona eren Londra olimpiyatlarında sporcular ve ülkeler kadar spor markaları da yarıştı. 15.5 milyar dolarlık cirosuyla dünyanın en büyük spor markası olan ABD merkezli Nike, her ne kadar bireysel sponsorluklar bazında 162 madalyaya ulaştıysa da ülke kafileleriyle yapılan anlaşmalar bazında bakıldığında 117 madalyada kaldı. Bu alanda Nike’ı 13.3 milyar dolar ciroya sahip ezeli rakibi Alman spor markası Adidas oldu. Adidas tam 226 madalyayla büyük bir zafer ilan edip olimpiyatların zirvesine çıktı. Adidas’ın sponsor olduğu 11 olimpiyat takımından en büyük zaferi 65 madalyayla İngiltere elde etti. Onu 44 madalyayla Almanya, 35 madalyayla Avustralya, 34 madalyayla Fransa izledi. Toplam üç ülkeyle anlaşması bulunan Nike’ı olimpiyatlarda 2’inci marka yapan ise 104 madalya sahibi olan ABD oldu. İki dev, podyumda açık ara ilk iki basamakta yer alırken, üçüncülüğü çok gerilerden de gelse Puma aldı. 3 milyar dolarlık ciroya sahip Puma, 14 madalyayla olimpiyatlardan bronz madalya kazanan spor markası oldu. Puma’yı podyuma taşıyan ülke ise 12 madalya kazanan Jamaika oldu. Özellikle Usain Bolt’un başını çektiği atletizm takımı bu başarıda büyük pay sahibi oldu. Üç altını alıp evine dönen Bolt böylece bir kez daha farkını ortaya koymuş oldu. ABD markaları açısından tablo böyleyken, bazı dünya markalarının da bu olimpiyatlarda büyük aşama kaydetmeleri dikkati çekti. Rusya, İspanya ve Ukrayna’nın sponsorluğunu yapan Rus markası Bosco, Nike’ı bile geçerek tam 119 madalya kaptı. Çin markası Li Ning 87 madalya, Japon markası Asics 72 madalya aldı.
Sporcuları taşıyarak kazandılar
Londra Olimpiyat Oyunları’nda sporcuların ulaşımını sağlayan otomotiv şirketleri de başarılı pazarlama çalışması sayesinde potansiyel müşterilerden büyük bir geri dönüş aldı. ABD’lilerin 104 madalya kazanarak olimpiyatlardan en başarılı ülke olarak ayrılması, Kuzey ABD pazarındaki otomotiv şirketlerine de yaradı. Sporcuların resmi ulaşım sponsoru olan BMW ve General Motors (GM) milyarlarca kişinin izlediği olimpiyatlarda yeni modellerini sergileme fırsatı yakalarken, internet sitelerinde ve sosyal medyada da markanın daha fazla konuşulmasını sağladı. BMW’nin Kuzey ABD’deki internet sitesini ziyaret eden kişi sayısı olimpiyatlar boyunca yüzde 26 oranında artarken, bunların yarısından fazlasının BMW’nin sitesini ilk kez ziyaret edenlerden oluştuğu belirtildi. Site üzerindeki kendi aracını yarat özelliğini kullananların oranı da yüzde 22 oranında arttı. Olimpiyat oyunlarının resmi otomotiv ortağı olan BMW, Londra içinde toplamda 3 bin 200 aracı organizasyonda görev alan kişilerin kullanımına sundu. BMW iki hafta süren olimpiyat oyunlarında, 160 adet elektrikli BMW 1 Serisini ve grubun diğer markası olan Mini’nin 40 elektrikli versiyonuyla sporcuları taşıdı. Diğer taraftan GM de, Cadillac markasına yeni bir soluk getirmesi beklenen ATS modelini olimpiyat oyunlarındaki reklamlarla birlikte otomobilseverlere tanıttı. Bu yıl sonunda satışa sunulması beklenen ATS’i incelemek isteyenler, GM’in internet sitesindeki trafiği yüzde 60 oranında artırırken, ATS’e özel sayfada ise yüzde 88 oranında bir artış yaşandı. GM’in Youtube’daki video izlenme oranı ise yüzde 1100 oranında arttı.
Şampiyonlar reklam yıldızı
Dünyaca ünlü markalar Usain Bolt, Michael Phelps gibi şimdiden efsane olan olimpiyat şampiyonlarını reklam yüzü yaparken, Türkiye’nin olimpiyat gururu sporcuları da önemli reklam anlaşmalarını imzalamaya başladı. Bolt, Visa gibi bir çok dünya devinin reklam yıldızı olurken, son olarak ABD’li yüzcü Michael Phelps, 2012 Londra Olimpiyat Oyunları’ndan sonra Louis Vitton’un marka yüzü oldu. Garanti Bankası ise 2012 Londra Olimpiyatları’nda kadınlar 1500 metrede altın madalya kazanarak Türk spor tarihinde bir ilke imza atan Aslı Çakır Alptekin’e sponsor oldu. Aslı Çakır Alptekin de Garanti Bankası’nın kendisine sponsor olduğunu açıklayarak, “Bu işin maddi getirisi var. Ben şu anda sadece spor yaparak geçimimi sağlıyorum. Türkiye’de sponsorluk sistemi de gelişmeye başladı. Garanti Bankası beni rahat ettirdi” dedi. Dümyaca ünlü yüzücü Michael Phelps, 2012 Londra Olimpiyatları’nda kazandığı 4 altın, 2 gümüş madalyayı kaybetme tehlikesi ile karşı karşıya kaldı. ABD’li yüzücü, olimpiyatlar sırasında, Louis Vitton’un 13 Ağustos günü yayınlanan reklam kampanyasında yer aldığı için madalyalarını kaybedebilir. Kurala göre sporcular, 18 Temmuz-15 Ağustos tarihleri arasında Olimpiyat dışı bir reklamda yer alamıyorlar. Marka, fotoğrafların kendilerinden çalınarak yayınlandığı duyurdu.
Güncel Haberler