Önceliği enerji tasarrufu olan marka kazanıyor
Marketing Türkiye için araştırma şirketi Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Kuşakların Marka Tercihleri” araştırma serisinin beşincisi “Kuşakların Beyaz Eşya Eğilimleri” çalışmasına göre Arçelik, dört kuşakta da beyaz eşya denince akla ilk gelen marka. Sonuçlara göre ürün satın alınırken dikkat edilen unsurlar konusunda ise kuşaklar ikiye bölünüyor. Baby Boomers ve X kuşağı yakın çevreden tavsiye alarak ürün satın aldığını ifade ederken, Z kuşağı ve Y kuşağı fiyat araştırmasına odaklanıyor. Kuşakların beyaz eşya satın alırken dikkat ettiği konuların başında ise enerji tasarrufu geliyor…
Marketing Türkiye için gerçekleştirilen “Kuşakların Beyaz Eşya Eğilimleri” araştırmasında Areda Piar, piyasada onlarca markanın satışa sunduğu beyaz eşyaların tercih edilme nedenlerini kuşakların farklılaşan eğilimleri üzerinden masaya yatırdı. Sonuçlara göre Baby Boomers kuşağı yüzde 43.8, X kuşağı ise yüzde 36.4 ile beyaz eşya satın almadan önce etrafındakilere danışıp tavsiye alıyor. Z kuşağı (yüzde 67.7) ve Y kuşağı ise (yüzde 41.3) ilk etapta fiyat araştırması yapmayı önemsiyor. Araştırmada katılımcılara beyaz eşya satın alırken yerli üretime dikkat edip etmedikleri de soruldu. Z kuşağı yüzde 25.8 ile yerli ürüne en az şans tanıyan kuşak oluyor.
Öncelik enerji tasarrufu
Araştırma, kuşakların beyaz eşya satın alırken dikkat ettiği unsurları da ortaya koyuyor. Buna göre, Z kuşağının alışveriş tercihini yüzde 73.9 ile markaların “kullanışlı olma becerisi” etkiliyor. Z kuşağı yüzde 68.6 ile “enerji tasarrufunu” önemserken, yüzde 41.8 ile “gürültüsüz çalışan” ürünleri satın alma eğilimi gösteriyor. Araştırma, 1980 sonrası doğan ve şimdilerde yuva kurma telaşına düştüğü için beyaz eşya alımlarına daha çok dikkat eden Y kuşağı katılımcıların eğilimlerini de ortaya koyuyor.
Bu grup yüzde 75.2 ile en çok enerji tasarrufu sağlayan ürünleri tercih ediyor. Y kuşağının ürün eğilimlerinde “servis imkanı” (yüzde 66.4) ve “kullanışlı olması” (yüzde 65.6) da öne çıkan noktalar arasında. X kuşağı katılımcıların beyaz eşya satın alırken dikkat ettiği unsurlar ise şöyle: “Yüzde 81.1 enerji tasarrufu, yüzde 76.6 ile kullanışlı ürün olması ve yüzde 65.7 ile servis imkanları…” Baby Boomers kuşağının beyaz eşya tercihlerini yüzde 86.4 ile enerji tasarrufu, yüzde 80.8 ile gürültüsüz çalışma ve yüzde 74.5 ile servis imkanları etkiliyor.
Kuşaklar ikiye bölündü
Kuşakların beyaz eşya algısını inceleyen araştırma, vatandaşların alışveriş öncesi yaptığı çalışmalara da ışık tutuyor. Çalışmaya göre Baby Boomers kuşağı beyaz eşya satın almadan önce mutlaka yakın çevresinden tavsiye alıyor. Bu durumun oranlara yansıması yüzde 43.8 ile ifade ediliyor. X kuşağı katılımcılar da yüzde 36.4 ile yakın çevreden tavsiye alma eğilimi sergiliyor. Z kuşağı için alışveriş öncesi yapılacak en önemli adım ise yüzde 67.7 ile online alışveriş sitelerinden fiyat araştırması yapmak oluyor. Aynı şekilde Y kuşağının yüzde 41.3’ü de alışveriş öncesi fiyat araştırması yapıyor.
İşte tercih edilen markalar
Araştırmada tüketicilerin en çok tercih ettiği beyaz eşya markaları da gün yüzüne çıkıyor. Baby Boomers, yüzde 83.2 ile tercihini Arçelik’ten yana kullandığını belirtirken, tercih sıralaması yüzde 64 ile Bosch ve yüzde 51.9 oranında Beko ile devam ediyor. Araştırmaya göre Z kuşağının tercih ettiği markalar yüzde 66.1 ile Beko yüzde 62.4 ile Bosch ve yüzde 37.6 ile Arçelik oluyor. X kuşağında ise sıralama şöyle: Yüzde 64.2 ile Arçelik, yüzde 57.1 ile Bosch ve yüzde 39.2 ile Beko… Y kuşağının araştırma sonuçları da benzer eğilimleri ortaya koyuyor. Sonuçlara göre, Y kuşağının sıklıkla tercih ettiği markalar yüzde 66 ile Bosch, yüzde 46.7 ile Arçelik ve yüzde 43.4 ile Vestel oluyor.
Zirvede sürpriz yok
Araştırma, katılımcıların beyaz eşya denince akla gelen marka tercihlerine de ışık tutuyor. Z kuşağının yüzde 52.6’sı, Y kuşağının yüzde 28.2’ si akla ilk gelen beyaz eşya markası sorusuna Arçelik yanıtını veriyor. Aynı soru X ve Baby Boomers kuşağına sorulduğunda da yanıt değişmiyor. X kuşağının yüzde 51.2’sinin, Baby Boomers kuşağının ise yüzde 54.2’sinin beyaz eşya denince aklına ilk gelen marka Arçelik…
Satın almayı etkileyen üç faktör
Kuşakların beyaz eşya eğilimleri araştırması, kuşaklara göre satın almayı etkileyen faktörleri de belirledi. Buna göre Z kuşağı bir kişinin beyaz eşya alımını etkileyen ilk faktör fiyat olurken, ikinci etken ise marka tercihi oluyor. Üçüncü faktör ise ürünün kalitesi olarak gün yüzüne çıkıyor. X kuşağının da alışveriş tercihini etkileyen ilk faktör fiyat. İkinci sırada marka, üçüncü sırada ise kalite yer alıyor. Y kuşağının eğilimlerine göre, tercihleri değiştiren en önemli faktör alınacak ürünün fiyatı olurken, ikinci derece faktörlere bakıldığında ürünün kalitesinin önem taşıdığı ortaya çıkıyor. Y kuşağının eğilimlerini şekillendiren üçüncü faktör ise marka tercihleri. Baby Boomers kuşağının alışveriş eğilimlerini şekillendiren ilk faktör ürünün fiyatı. Onu marka tercihi ve kalite takip ediyor.
Gençler yerliye şans tanımıyor
Araştırmada katılımcılara beyaz eşya satın alırken yerli üretime dikkat edip etmedikleri de soruldu. Kuşakların yerli üretime olan ilgisini ortaya koyan cevaplara göre, Y kuşağının yüzde 65.4’ü, Baby Boomers kuşağının yüzde 56.6’sı ve X kuşağının yüzde 53.5’i satın alacağı ürünün yerli olmasına dikkat ediyor. Araştırmaya göre Z kuşağı yüzde 25.8 ile yerli ürüne en az şans tanıyan kuşak oluyor.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye için Araştırma şirketi Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Kuşakların Beyaz Eşya Eğilimleri” araştırması 8-11 Ekim 2021 tarihleri arasında 1100 kişinin katılımıyla gerçekleştirildi. Çalışma Bilgisayar Destekli Web Anketi (CAWI) yöntemiyle yapıldı.
Marka ve kalite arayışı fiyat baskısının gölgesinde…
✓ Beyaz eşya kategorisinde mevcudiyetini yıllardır koruyan markaların hâkimiyetini sürdürdüğü konforlu ancak bir o kadar da rekabet dolu bir piyasanın var olduğu net bir şekilde görülüyor.
✓ Teknolojik yeniliklere uyum sağlayan markaların tüketicilerin özellikle enerji tasarrufu ve kullanım kolaylığına ilişkin taleplerine karşılık vermeleri pazarda uzun bir süre kalmaları adına avantaj sağlamayı sürdürüyor.
✓ Markaların geniş servis ağlarına sahip olmaları da beyaz eşya tercihlerinde dikkat çekici bir unsur olarak öne çıkıyor.
✓ Genç yaş kategorisindeki bireylerin dijitale yatkınlıkları beyaz eşya tercihine karar verirken de kendisini gösteriyor. Genç kuşaklar için fiyat araştırmasının merkezi online alışveriş platformları.
✓ Ev eşyası üzerinde de var olan enflasyonist baskı kendisini tüketicilerin tercihlerini etkileyen faktörlerde de hissettiriyor. Tüm kuşakların öncelik verdiği faktörün fiyat unsuru olması arz talebin doğasının dışındaki dramatik gelişmelere de ışık tutuyor.
✓ Z, X ve Baby Boomers kuşaklarının beyaz eşyada marka, Y kuşağının ise kalite arayışı ise markaların gelecek stratejisi açısından önemli mesajlar veriyor.
✓ Tüketicinin marka algısını pekiştirici unsurlar beyaz eşyada da gelecek açısından önem taşıyor.
✓ Ürün ve marka farklılaştırmasına sahip tüketicinin mobilitesinin bir fırsat mı yoksa bir tehdit mi ortaya çıkaracağı ise erken uyarı sinyalizasyonuna sahip markalara yol gösterici olacak.