Pandemi dijital dönüşümü de dönüştürdü
Dijital düşünme şirketi TING İstanbul, bu yıl pandemi ve etkilerini odağına alarak gerçekleştirdiği Dijital Düşünme Araştırması ve Raporunu yayımladı. 8 farklı sektörden 146 üst ve orta düzey yöneticinin katılımıyla hazırlanan araştırma raporu, pandemi ile birlikte dijitalleşmenin büyük hız kazandığını ortaya koyarken, Türkiye’de ‘dijital düşünme’ konusu ve dijital dönüşümün gidişatına dair çarpıcı veriler içeriyor. Araştırmada ayrıca, sektörlerin ve şirketlerin ‘dijital olgunluk’ seviyeleri de belirli kriterler doğrultusunda ölçümleniyor.
Geçtiğimiz yıl Türkiye’deki şirketlerin ve yöneticilerin ne kadar dijital düşündüklerini, dijital dönüşüme hangi mesafede durduklarını derinlemesine inceleyen rapor, bu yıl hem verileri karşılaştırıyor hem de pandemi ekseninde değişen yönelimleri analiz ediyor. Gelin öne çıkan başlıkları birlikte inceleyelim…
Hiyerarşi yerine ortak karar alma zirvede!
Raporda, halihazırda bir dijital dönüşüm stratejisine sahip şirketlerin yüzde 85’inde pandemi ile birlikte yatırımların ve uygulamaların hız kazandığı aktarılırken, şirketlerin yoluna hasarsız devam edebilmesi için çevik yönetim yaklaşımı ve hızlı karar almanın bir zorunluluk haline geldiği belirtiliyor. Raporda ayrıca, dijital düşünme kriterlerinde geçen seneye kıyasla dikkate değer bir farklılık da göze çarpıyor.
2020’de dijital düşünmenin getirdiği kriterlerden “iletişime açık olmak” (yüzde 62,5) şirketlerde en geçerli kriter olarak karşımıza çıkarken bu sene ilk sırayı “hiyerarşi yerine ortak karar almak ve sürekli iletişim halinde olmak” (yüzde 62) alıyor. Bunu sırasıyla “iletişime açık olmak” (yüzde 58,7) ve ‘uzun dönemli planlar yapmak yerine deneyime dayalı çözümler üretmek’ (yüzde 53,3) izliyor. Veriler, düşünsel bir kriterden ziyade uygulamaya dair bir kriterin ilk sırayı almış durumda olduğunu gösteriyor ve dijital öncelikli davranışların kalıcı olacağı görülüyor.
Dijital dönüşümü ana iş stratejisi olarak belirleyen sektörler çoğalıyor
Şirketler dijitalleşmenin bir zorunluluk olduğu konusunda belli bir bilince ulaştı. Nitekim araştırma verileri de geçen seneye göre dijital dönüşümü ana iş stratejisi olarak belirleyen şirketlerin yüzde 72’ye ulaştığını ortaya koyuyor. Bununla beraber dijitalleşmeyi sadece proje bazlı olarak değil ana iş strateji olarak gören sektörler ve şirketler çoğalıyor.
Araştırma sonucunda ağırlıklı olarak;
* Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon,
* Sağlık ve İlaç,
* Finansal Hizmetler
* Tüketici Ürünleri ve Perakende
sektörlerindeki şirketlerin dijital dönüşümü ana iş stratejisi olarak belirlediği görülüyor. Geçen seneden farklı olarak bu yıl “Taşımacılık ve Lojistik” sektörü temsilcileri dijital dönüşümü ana iş stratejisi olarak belirlediklerini ve aksiyon almaya başladıklarını söylüyor. Bununla birlikte, “İnşaat ve Altyapı” ile “Enerji” sektör temsilcileri henüz bir dijital dönüşüm stratejileri olmadığını belirtiyor.
Pandemi, dijital dönüşüm yatırım ve uygulamalarını hızlandırdı
Bu yıl araştırma katılımcılarının yüzde 90’ı şirketlerinde dijital dönüşüm sürecini başlattıklarını söylerken, kalan yüzde 10 ise planlama aşamasında olduklarını belirtiyor. Süreci başlatanların oranı geçen sene yüzde 80 seviyesinde iken bu yıl artışın hızlanmış olması dikkat çekiyor.
Dijital dönüşümü ana iş stratejisi olarak belirleyen şirketlerin dijital dönüşüm stratejilerinin nasıl etkilendiği iş dünyasında merak edilen önemli konulardan biri olmaya devam ediyor. Bu noktada araştırmaya katılan şirketlerin yüzde 95’i pandeminin, dijital dönüşüm stratejilerini etkilemediğini aksine yatırım ve uygulamaları hızlandırdığını aktarıyor. Dijital dönüşüm yatırımlarını pandemiye rağmen uygulamaya devam eden ve/veya hızlandıran şirketlerin sektörel dağılımına bakıldığında, “Teknoloji, Medya, Telekomünikasyon” ile “Sağlık ve İlaç” ön plana çıkıyor.
Şirketler dijital dönüşümden ne bekliyor?
Dijital Düşünme Araştırması’na katılan yöneticilerin dijitalleşmeden temel beklentilerinde ilk 3 sırayı yüzde 78,3 ile ‘iş süreçlerinin kısalması’, yüzde 76,1 ile ‘veri odaklı hale gelinmesi’, yüzde 73,9 ile ‘müşteri beklentilerinin daha iyi karşılanması’ alıyor. Dijitalleşme beklentileri arasında ‘büyümenin hızlanması’, ‘gelirlerin artırılması’ gibi kriterlerin yüzde 50 seviyeleri ve altında kalması dijitalleşmenin pandemi döneminde daha stratejik bir boyutta ele alındığını bir kez daha gözler önüne seriyor. Dijital dönüşüm sürecini başlatan şirketlere beklentilerinin karşılanıp karşılanmadığı sorulduğunda ise kriterlerdeki değişim dikkat çekiyor. Yüzde 76,1 olan ‘veri odaklı hale gelinmesi’ beklentisinin yüzde 44 gerçekleşme oranı ile geri planda kaldığı dikkat çekiyor. Değişen pazar koşulları, rekabet ve kısıtlamalar neticesinde şirketlerin hayatta kalma stratejilerinin veriye odaklanma konusunun önüne geçmiş olabileceğini gösteriyor.
Dijital dönüşümün liderliğinde dikkat çeken değişim: CEO etkisi
Pandemi süreci, iş dünyasında kemikleşmiş yapıların, geleneksel iş yapış şekillerinin ve hantal organizasyonların dijital dönüşümün önünde büyük bir engel oluşturduğunu gösterdi. Şirketler güne, gündeme, yeni dünya şartlarına, krizlerin getirdiklerine uyum sağlamak için kurum kültürlerini de esnetmek ve hatta sürekli işleyen, gelişen ve geliştiren bir yapıya dönüştürmek zorunda. Araştırmada; dijital dönüşümün başarısı için tüm şirketin, bir liderin öncülüğünde birlikte hareket etmesi, süreci benimsemesi ve bu yönde hareket etmesi gerektiği konusu öne çıkıyor.
Dijital dönüşüm süreçlerinin liderliği konusunda geçen yıl ile bu yıl arasında önemli bir değişim dikkat çekiyor. Geçen seneki araştırmanın katılımcılarının verdiği yanıtlar, aslında dijital dönüşümün öne çıkan bir liderinin olmadığını ortaya koymuştu. Oysa bu yılki sonuçlara göre şirketlerin yarısına yakınında dijital dönüşümün liderliğini CEO’lar (yüzde 47) üstlenmiş durumda. Bu oran geçen yıla göre önemli bir değişime işaret ediyor. Ayrıca araştırmaya göre katılımcıların yüzde 58’inin dijital dönüşüme ayrılan bütçesi geçen seneye göre artmış durumda.
“Dijitalleşme kolektif akıl gerektiren, zihinsel bir değişim yolculuğu”
TING İstanbul Kurucu Ortağı Can Yıldızlı
“Pandemi ile birlikte, tüm dünyada sosyal etkileşim ve ekonomik hareketlilikte öncü rol oynayan dijitalleşmenin önemi daha da belirginleşti. Ancak, dijitalleşme, tamamlanması gereken bir süreçten öte bir yolculuk ve bir iş yapış biçimi. Kurum kültürü açısından dijital bir şekilde örgütlenme, faaliyet gösterme ve düşünme gibi alanlarda kolektif zeka gerektiren zihinsel, kültürel bir değişimi içeriyor. TING İstanbul olarak, bu bakış açısıyla belirli kriterler doğrultusunda şirketlerin dijital olgunluk seviyelerini ölçüyor, dijitalleşme sürecinin hangi aşamasında olduklarını belirliyoruz. Türkiye’de şirketlerin dijital düşünme, strateji oluşturma ve rekabette güçlenme yolculuklarına rehberlik edecek bilgi ve veriler içeren ‘Dijital Düşünme Raporu 2021’i hazırlarken farklı sektörden şirketlerin dijital olgunluk seviyelerini de ölçme, analiz etme fırsatı bulduk. ‘Dijital Düşünme Raporu 2021’i iş dünyasına ve şirketlere sunmaktan mutluluk duyuyor, Türkiye’nin dijital dönüşüm yolculuğuna katkı sunmaya devam ediyoruz”
Raporun tamamını incelemek için TIKLAYINIZ!