![Patronların dikkatine: Çalışanların yüzde 60'ı bu yıl iş değiştirmeyi planlıyor! Patronların dikkatine: Çalışanların yüzde 60'ı bu yıl iş değiştirmeyi planlıyor!](https://www.marketingturkiye.com.tr/wp-content/uploads/2025/02/mutsuz-calisan-2.png)
Patronların dikkatine: Çalışanların yüzde 60’ı bu yıl iş değiştirmeyi planlıyor!
Aon’un Global Çalışan Duyarlılığı Araştırması, çalışanların mevcut işlerinden genel anlamda memnun olmadıklarını gözler önüne seriyor. Araştırmaya katılan çalışanların yüzde 60’ı önümüzdeki 12 ay içinde yeni iş arayacağını söylüyor.
Aon, 2025 Global Çalışan Duyarlılığı Araştırması sonuçlarını açıkladı. 23 ülkeden 9 binden fazla çalışanın katıldığı araştırma, çalışanların çoğunun kariyerlerinde bir sonraki adımı planladıklarını, iş-özel yaşam dengesine ve wellbeing’e öncelik verdiklerini, ancak yetenek geliştirme konusunda yeterince motive olmadıklarını ortaya koydu.
Aon’un araştırması, çalışanların yüzde 60’ının önümüzdeki 12 ay içinde iş değiştirmeyi planladığını ve mevcut işlerinden memnun olmadığını ortaya koyuyor. Ayrıca, çalışanların yapay zeka gibi yeni teknolojilere uyum sağlamak için becerilerini geliştirme konusunda düşük motivasyona sahip olduğu görülüyor. Dünya genelinde çalışanların sadece üçte biri bu alanda istekli olduğunu belirtiyor.
Esneklik talebinin hızla arttığı bu dönemde hangi jenerasyona mensup oldukları fark etmeksizin tüm çalışanlar, iki yarı zamanlı çalışanın tek pozisyonu üstlendiği iş paylaşımı (job sharing) veya teknolojisiz saatler gibi iş-özel yaşam dengesini sağlamaya yönelik uygulamaları, sağlık sigortası ve izin sürelerinin ardından en değerli üç yan hak arasında görüyor.
Bu sonuçlar, Aon’un “Telaştan Arınma” (Hustle Reset) adını verdiği önemli bir dönüşümü gösteriyor. Raporun çıktıları, çalışanların işverenleriyle olan ilişkilerini tükenmişlik ve her an erişilebilir olma gerekliliği çerçevesinde tekrar gözden geçirdiği küresel bir dönüşümü ifade ediyor.
![Patronların dikkatine: Çalışanların yüzde 60'ı bu yıl iş değiştirmeyi planlıyor! Patronların dikkatine: Çalışanların yüzde 60'ı bu yıl iş değiştirmeyi planlıyor!](https://www.marketingturkiye.com.tr/wp-content/uploads/2025/02/Sinem-Yalcin_AonTurkiye_SaglikveEmeklilik_GMY-edited.jpg)
Aon Türkiye Sağlık ve Emeklilik Çözümleri Genel Müdür Yardımcısı
Aon Türkiye Sağlık ve Emeklilik Çözümleri Genel Müdür Yardımcısı Sinem Yalçın konuyla ilgili açıklamasında şunları söylüyor:
“Araştırmamız iş gücünün öncelikleri ve duyarlılıklarına dair ayrıntılı bir tablo çiziyor. Sonuçlar, günümüzde çalışanların değer verdikleri konu ve öncelikleri yeniden gözden geçirdiğini, bir sonraki kariyer adımlarını planlarken wellbeing’lerini önceliklendiren, iş dışındaki yaşamlarını da destekleyen işverenleri tercih ettiklerini gösteriyor. Çalışan beklentileri bu çerçevede değişirken yetenekleri bulma ve mevcut yetenekleri elde tutma mücadelesi de artıyor. İşverenler, artık çalışan beklentilerini yanıtlama, benzersiz bir çalışan deneyimi sunma konusunda daha fazla baskı hissediyor. Aon olarak biz de bu yolculukta iş dünyası liderlerine çalışanlarının gelişimini sağlayacak ve onların sadakatini artıracak kararları almaları için yardımcı oluyoruz.”
Aon’un araştırması, güçlü bir şirket kültürünün yetenekleri çekme ve elde tutmada büyük avantaj sağladığını gösteriyor. Rekabetçi maaş ve anlamlı yan haklar hala en önemli faktörler arasında. Çalışanlar, yeni iş ararken “keyifli bir çalışma ortamı”, “şirket değerlerinin kendi değerleriyle uyumu”, “wellbeing yatırımları” ve “esnek çalışma imkânı” gibi unsurlara dikkat ediyor.
Aon’un 2025 Çalışan Duyarlılığı Araştırması’nda öne çıkan diğer trendler şöyle:
Yöneticiler ve çalışanların yapay zekadan beklentileri farklı: Sermayedarların ve üst düzey yöneticilerin yüzde 22’si yapay zekanın kendi sektörlerinde işleri önemli ölçüde değiştireceğini düşünürken, giriş seviyesindeki çalışanların yalnızca yüzde 11’i aynı görüşte. Giriş seviyesindeki çalışanların yüzde 64’ü yapay zekanın rolleri üzerindeki etkisinden emin değil, yapay zekanın yeni beceriler gerektiren fırsatlar yaratacağını düşenlerin oranı ise yüzde 31.
Hibrit çalışanlar kendilerini çok değerli hissediyor: Hibrit model ile çalışanlar, şirketlerinden en çok değer gördüğünü hisseden grup. Tamamen uzaktan çalışanların kendilerini değersiz hissetme olasılığı yüzde 52 daha yüksekken, ofiste çalışanların bu duyguyu yaşama ihtimali yüzde 10 daha fazla.
Yetenek yarışında para belirleyici güç: Çalışanların yüzde 47’si, ortalamanın üzerinde maaş ve anlamlı yan hakların işveren seçiminde en önemli faktör olduğunu belirtiyor. Ancak şirket kültürü de bu süreçte kritik bir rol oynuyor. İş gücünün yüzde 42’si, daha iyi yan haklar karşılığında maaştan feragat edebileceğini ifade ediyor. Bu nedenle, işletmelerin maaş ve yan hak kombinasyonlarını oluştururken piyasa standartlarını ve çalışan beklentilerini dikkate almaları rekabetçi kalmaları için hayati önem taşıyor. Aon, şirketlere piyasa trendleri ve ödül stratejileri hakkında uygulanabilir veriler sunarak yetenekleri çekme ve elde tutma sürecini destekliyor.
Etkisiz iletişim, çalışanların yan haklardan yararlanmasını engelliyor: Araştırma, işverenlerle çalışanlar arasındaki iletişimde kritik sorunlar olduğunu gözler önüne seriyor. Örneğin, hayat ve maluliyet sigortası gibi yaygın olarak sunulan yan haklar söz konusu olduğunda, bu hakları önemli bulan çalışanların yalnızca yüzde 38’i bu imkânlara erişimleri olduğunu düşünüyor.
Pek çok işveren farklı ihtiyaçlara uyum sağlayamıyor: Çalışanların yüzde 72’si yan hakların kişiselleştirilmesinin önemli olduğunu söylerken, şu anda yalnızca yüzde 41’i seçim yapabildikleri bir yan hak sisteminin kendilerine sunulduğunu ifade ediyor. Farklı jenerasyonlar için öncelikli yan haklar farklılık gösteriyor. Baby-boomers için en önemli iki yan hak emeklilik yatırımları ve izin süreleriyken, Z jenerasyonu için sağlık sigortası kapsamı ve iş-özel hayat dengesi olarak öne çıkıyor.
Tüm kuşaklara göre en değerli 5 yan hak ise şu şekilde:
Z kuşağı (1997 ve 2012 yılları arası doğanlar) | Y kuşağı (1981 ve 1996 yılları arası doğanlar) | X kuşağı (1965 ve 1980 yılları arası doğanlar) | Baby Boomers (1946 ve 1964 arası doğanlar) | |
1 | Sağlık hizmetleri/sağlık sigortası | Sağlık hizmetleri/sağlık sigortası | Sağlık hizmetleri/sağlık sigortası | Emeklilik birikimi |
2 | İş-özel yaşam dengesi programları | Ücretli İzin | Ücretli İzin | Ücretli İzin |
3 | Ücretli İzin | İş-özel yaşam dengesi programları | Emeklilik birikimi | Sağlık hizmetleri/sağlık sigortası |
4 | Kariyer gelişimi | Kariyer gelişimi | İş-özel yaşam dengesi programları | Diş sigortası |
5 | Emeklilik birikimi | Emeklilik birikimi | Kariyer gelişimi | İş-özel yaşam dengesi programları |
Raporun tamamına buradan ulaşabilirsiniz.