Yılın reklamvereni Amazon!
Ad Age’in yılın reklam şampiyonlarını açıkladığı listesinde bu yıl Amazon, 11 milyar dolarlık son reklam yatırımıyla birinci oldu. Bu birincilik şaşırtıcı… Keza Amazon hem aldığı reklamlardan büyük gelir elde eden hem de reklama yüksek bütçeler ayıran bir şirket. Ayrıca dijital reklamın gücü Amazon’u rakibi Google’ın en büyük küresel müşterilerinden biri haline getirdi.
Ancak Amazon’un reklamcılığa tuhaf bir uyum göstermesinin ana nedeni, tıpkı Tesla gibi, reklam vermesi “gerekmeyen” şirketlerin başında gösterilmesi.
Twitter’da teknoloji liderleri sıklıkla Jeff Bezos’tan alıntı yapıyor ve reklamın, “olağanüstü bir ürün veya hizmete sahip olmak için ödenen bir bedel” olduğunu söylüyor. Bu, dikkat çekici olmayan ürünlerin, yalnızca miadı dolmaya başladığında reklamdan zenginleştiğini ima eden bir yanılgı. Bir diğer yanılgı ise, “Önümüzdeki yıl pazar payını artırmak için değil, olduğu yerde kalmasını sağlamak için para ödeniyor.” Bu da reklamın zaten dikkat çekici olan ürünlerin potansiyel başarısına hiçbir şey eklemediğini öne sürüyor.
Bu söylemler modern pazarlama dünyasındaki reklamcılığı genellikle bir anakronizm olarak görüyor ve büyük bir takipçi kitlesini etkiliyor. Aynı kişiler, Tesla’nın asla reklam vermemesi gerektiğini, çünkü şirketin mevcut üretim çıktıları için “arzdan fazla talep olduğunu” da iddia ediyor.
Amazon’un savunacak çok şeyi var
Bezos ve Amazon’un reklamlara herkesten daha fazla yatırım yapması, vegan birinin İspanya’nın boğa güreşi şampiyonu olması gibi.
Sonsuz bir meraka sahip olmakla birlikte açık fikirli biri olarak tanınan Bezos, Amazon’un ve rakiplerinin değişmekte olduğunu fark etti. Şirketin artık Alexa ve Kindle gibi ürünleri tanıtması gerekiyordu. Reklamı desteklemek için Whole Foods gibi satın almalar da yaptı.
Müşteri ve ürün yeniliği, Amazon’un pazarlama stratejisinin merkezinde olmaya devam edecek, ancak bu ilgi reklamın önemini azaltmıyor. Eski dünyada, zamanın yüzde 30’u harika bir hizmet oluşturmaya, yüzde 70’i de bunun hakkında “bağırmaya” ayrılırdı. Yeni dünyada bu tersine döndü.
Bezos, Amazon’un başarısı karşısında rakiplerinin ilgisinin arttığının farkında. Reklam harcamalarının çoğunu saldırı değil savunma olarak gören Amazon’un savunacak çok şeyi var. Amazon, potansiyel bir müşteriyi rakip bir platforma kaptırması durumunda, kışkırtıcı ve hedeflenmiş dijital reklamların etkisiyle onları hemen geri kazanabileceğini garanti ettiği için Google ve Facebook’a çok daha fazla reklam yatırımı yaptı. Bu, Amazon’un Google ile rekabet ederken, neredeyse en büyük küresel müşterilerinden biri haline de geldiği, karmaşık bir duruma varılmasıyla sonuçlandı.
Amazon’un reklam harcamalarının AdAge listesinin ilk sırasında yer alması beklenmedik bir durum olabilir, ancak aynı zamanda reklam harcamalarının gücünü ve etkisini sorgulayanlar için önemli bir örnek teşkil ettiği de reddedilmez bir gerçek. Amazon’un muhteşem büyüme oranı (Covid-19 aylarında bile) ve CEO’sunun reklamın gücüne olan yeni inancı göz önüne alındığında, önümüzdeki 30 yıl boyunca bile bu listesinin zirvesinden düşmeyeceğini öngörmek mümkün…
Kaynak: Marketing Week