Pazarlamacılar yapay zekaya ne kadar hazır?
Cumhuriyetimizin 100. yılı coşkusuyla başladığımız bu yıl, hepimizi derinden sarsan deprem felaketi ve ardından gelen seçim dönemiyle tüm pazarlama sektörü adına oldukça zorlu bir yıl oldu. Bu zorlu dönemle birlikte gelen ekonomik çalkantılar biz pazarlamacıları yeni yollar, yeni çözümler üretmeye yönlendirdi.
Bu dönemde özellikle Türkiye’deki pazarlama profesyonellerinin çok değerli işler yaptığına şahit olduk. Şöyle ki MMA Global’ın düzenlediği ve pazarlama dünyasının en önemli ödüllerinden SMARTIES X’ten Türk markaları ve şirketleri ödüllerle döndü. Bu yıl MMA olarak düzenlediğimiz SMARTIES AWARDS TÜRKİYE ve EMEA’ya rekor sayıda başvuru oldu. 11 Aralık’taki gala gecemizde, başarılı ve yenilikçi kampanya sahiplerine hak ettikleri ödüllerini büyük bir coşkuyla teslim ettik. Bu, yapılan değerli işlerin, artık global ölçekte de değer gördüğünün, Türkiye’deki pazarlama profesyonellerinin artık kabuğuna sığmadığının en güzel göstergesi. MMA olarak Türkiye’deki bu hazineleri küresel arenaya taşımaya devam edeceğiz.
2024’te de gündemi yapay zeka belirleyecek
MMA Türkiye olarak çok önem verdiğimiz “Araştırma”, “Eğitim” ve “Hukuk” gibi yürütme kurullarımıza ek olarak, “WEB3 & AI”, “Veri Odaklı Pazarlama” ve “Yeni Medya” gibi geleceğin pazarlama teknolojileri ve connected TV, audio, perakende reklamlamcılığı, oyun içi reklamcılık gibi yeni reklam formatlarını da çalışan kurullarla sektöre aktif katkıda bulunarak iş birliklerimizi arttırdık.
Yapay zeka ise bu seneye tartışmasız damgasını vuran en önemli konu oldu. Yapay zeka yepyeni bir gündem olmamakla beraber 2023, yapay zeka bilincinin ve gerek işlerimize gerek günlük hayatımıza olumlu etkilerine dair farkındalığın büyük ölçüde arttığı bir yıl oldu. Biz de Aralık başında düzenlediğimiz SMARTIES NEXT! konferansının odağını yapay zeka olarak belirledik. 40’tan fazla konuşmacının 20’den fazla oturumla yapay zeka teknolojisindeki gelişmeleri her yönüyle ele aldığı etkinlikte ayrıca önemli raporlar ve araştırmalar da açıklandı. Öyle görünüyor ki, yapay zeka tüm yönleriyle 2024 yılında da üzerinde sıklıkla duracağımız bir konu olacak.
Yönetimler yeterli desteği vermiyor!
MMA Global’in üye şirketlerinin CDO’ları arasında yaptığı “The State of AI in Marketing and CX” raporunda yapay zeka konusundaki çarpıcı sonuçları okuyucularımızla paylaşmak isterim. Rapora göre CDO’ların yalnızca yüzde 10’u, yapay zeka için yönetimden yeterli destek alabildiğini söylüyor. Teknik açıdan ise veri hijyeni sorunları ve uzman yeteneklerin azlığı gibi majör sorunları görüyoruz. Yine, MMA Global’a üye şirketler arasında yapılan “The State of AI in Marketing and CX” araştırması pazarlamacıların neredeyse yarısının yapay zeka risk gündemini tam olarak anlamadığı ve yapay zeka ile ilgili riskler konusunda endişe verici bir farkındalık ve hazırlık eksikliğini gösteriyor. Bir diğer önemli bulgu da her on pazarlamacıdan yalnızca birinin, etkili bir yapay zeka dağıtımı için gerekli olan veri kalitesini ve hacmini yönetme konusunda olgunluğa ulaşmış olması.
Bu iki rapor doğrultusunda harekete geçen MMA Global, henüz kurulan AI LEADERSHIP COALITION (ALC) oluşumuyla tüm dünyadan 150’den fazla kurumu ve 200’den fazla pazarlama kanaat önderini kendi çatısı altında yapay zekanın geleceğini şekillendirmek için buluşturdu. MMA Türkiye de bu masadaki yerini şimdiden aldı. Üyelerimizle bu oluşumun çıktılarını paylaşmaya başladık bile.
Veri güvenliğinin önemi artacak
2024’te yapay zeka teknolojilerinin sektöre etkisinin yanı sıra, veri odaklı pazarlama araçlarındaki gelişmeler sayesinde tüketicilerini daha iyi anlayan ve hedefleyen pazarlama uygulamalarının giderek arttığını gözlemleyeceğiz. Ayrıca, artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) gibi teknolojilerle daha etkileşimli ve görsel olarak zengin deneyimlerle kişiselleştirilmiş içeriklerin ve otomatikleştirilmiş pazarlama kampanyalarının yaygınlaşmasına tanıklık edeceğiz.
Tabii bütün bunlar olurken veri gizliliği ve güvenlik konuları her zamankinden daha önemli hale gelecek. İşletmelerin tüketici verilerini korumak ve veri güvenliğini sağlamak konusunda titiz bir ajanda yürütmeye devam etme gerekliliği de muhakkak. Yapay zekanın bu kadar konuşulduğu bir zamanda, tabiatıyla, MMA’in odağında “yapay zeka” ve pazarlamanın olmazsa olmazı “veri” var. 2024 yılında üyelerimizle “Data Maturity Map” çalışmasına başlayacağız. “Verilerin yönetimi ve kullanımı söz konusu olduğunda kurumumuz ne kadar olgun?” sorusunun cevabını MMA Data Maturity Tool ile bulabileceksiniz. Kurumunuz için çok değerli üç noktada size önemli çıktılar verecek:
- Bir şirketin veri olgunluğunun temel unsurları hakkında bilgi,
- 100’den fazla şirket arasında, veri olgunluğu dereceniz,
- Veri stratejinizi dönüştürmek için özelleştirilebilir fikirler.
2024 pazarlama dünyası için yapay zekanın daha doğru kullanıldığı, verinin daha sağlıklı işlendiği ve sektörün çok daha hızlı büyüdüğü bir yıl olacak.