Pazarlamada “yapan zeka” çağı başladı…
İnsanlar tarafından üretilenleri anlayan ve bu üretime katkıda bulunan yapay zeka, pazarlama sektörü adına adeta gitgide bir “yapan zeka”ya dönüşüyor. Etkileri yavaş yavaş hissedilmeye başlansa da henüz bu devrimin başlangıcında sonuçları kestirmek güç. İşte bu değişimin sıfır noktasında, pazarlama sektörünün farklı alanlarından profesyonellere yapay zekanın PR’dan medya planlamaya, reklam çalışmalarından marka ekiplerine kadar tüm iletişim sektörü bileşenlerinde nasıl etikler yaratacağını hatta yaratmaya başladığını sordu… Ortaya da 9 bölümden oluşan hayli kapsamlı bir rehber çıktı…
Haber: Alp Hazar Büyükçulhacı, Duygu Su Ocakoğlu
IBM tarafından geliştirilen ve Deep Blue adı verilen süper bilgisayar, ünlü satranç ustası Garry Kasparov ile karşı karşıya geldiğinde tarihler 1996 yılını gösteriyordu. Elbette, Kasparov ile Deep Blue’nun karşılaşması insan ve bilgisayar arasında oynanan ilk satranç müsabakası değildi. Ancak tüm dünyanın dikkatini yapay zekâ ve süper bilgisayarlar üzerinde toplamayı başaran özel bir etkinlikti. Kasparov altı maçlık ilk seriyi 4-2 kazanmayı başaracak; yalnızca bir sene sonra oynanan ikinci seride galibiyet Deep Blue’nun olacaktı.
Hayal gücünün sınırlarını zorlayacak kadar fazla ihtimalin olduğu bir oyunda insan zekâsını test etmek büyük bir başarıydı. O günlerde duyulan, insanlığın tüm bilgi birikimini tarama, anlamlandırma ve yeniden yorumlama yeteneğiyle karşımıza çıkacak AI teknolojisinin ayak sesleriydi.
Bugün, üretici ve dönüştürücü özelliklerine atıfta bulunan “GPT” (Generative Pre-trained transformer) kısaltmasıyla popülerleşen yapay zekâ, iş yapma biçimlerinde kalıcı ve köklü bir değişim vadediyor. İnsanlarla karşılıklı iletişim kurabilme, resim ve video oluşturabilme, verilen görev ve komutları anlayıp değişken koşullara adapte olarak çözüm üretebilme gibi yetenekleriyle öne çıkan yapay zekâ araçları, hemen hemen her sektörün dikkatini çekmiş durumda.
Ancak, bir alan var ki işi hem yazı yazmak hem tasarım yapmak ve film çekmek hem insanla empati kurmak hem de veriyi işlemek ve anlamlandırmak… Şüphesiz, iş dünyasının tüm paydaşlarını anlamak ve hizmet vermeye çalışan reklam ve pazarlama iletişimi alanından söz ediyoruz…
Sektörün tüm paydaşları, yapay zekâ alanını kimi zaman merakla, kimi zaman da derin bir endişeyle takip ederken, ortada su götürmez bir gerçek var: Yapay zekâ teknolojileri, artık yaratıcılığa ve karar almaya dayalı işlerin bir ortağı! Hatta işletim sistemlerine, yaratıcı uygulamalara, ofis programlarına ve reklam dağıtım ağlarına entegrasyonu arttıkça, bu ortaklıktaki pay da git gide artacak…
Hal böyle olunca, Marketing Türkiye’de de hummalı bir çalışma başladı. Pazarlama sektörü içerisinde yapay zekânın dokunuşlarının hissedildiği farklı alanları kapsayacak bir dosyayı sayfalarımıza taşımak için yola çıktık. Söz konusu, belki de yeni bir sanayi devrimi olarak adlandırılabilecek ölçekte bir teknolojiyken, pazarlamanın farklı katmanlarında, yapay zekâ teknolojilerine bakış açılarını anlamaya ve anlamlandırmaya çalıştık. Gelin, dijitalden kreatife, medya planlamadan markalara, pazarlama sektörünün paydaş ve profesyonellerinden yapay zekâya dair fikirlerini ve öngörülerini dinleyelim…
İnsan yaratıcılığı ve etik değerler merkeze alınmalı
Dr. Polat Göktaş
Kıdemli Veri Bilimi Araştırmacısı, University College Dublin & Fütüristler Derneği Yapay Zekâ Çalışma Grup Lideri
✓ 2024 ve ötesinde, yapay zekâ (YZ) dijital pazarlama ve iletişim tasarımında kaçınılmaz bir değişim dalgası olarak öne çıkıyor. Veri analizi, müşteri deneyimi ve içerik üretimindeki rolüyle, pazarlamacılara derinlemesine bilgi sağlayarak stratejilerini yeniden şekillendiriyor. YZ’nin kişiselleştirilmiş deneyimler ve otomasyon sağlaması, hedef kitleleri daha etkili bir şekilde belirleme ve kampanyaları gerçek zamanlı olarak optimize etme fırsatları yaratıyor. Üretken YZ araçları, metin ve görsel içerik üretiminden müşteri hizmetlerine kadar yenilikler sunarken, hedef kitle segmentasyonu ve dinamik reklam içerikleri optimizasyonu gibi alanlarda etkili oluyor.
✓ Ancak, YZ’nin derin entegrasyonu, tam otomatizasyon veya insansızlaşma gibi kavramları da beraberinde getiriyor. YZ ve otomasyonun iş gücü ve toplum üzerindeki etkileri tartışmalı boyutta. YZ teknolojilerinin etik kullanımı, veri güvenliği ve müşteri mahremiyeti gibi konular, beklenen değişimlerin anahtar unsurları olacak. YZ, dijital pazarlama ve iletişim tasarımının temel yapı taşlarını yeniden şekillendirirken, sektör profesyonelleri için bu teknolojinin getireceği dönüşümü anlamak hayati önem taşıyor. Bu teknolojik ilerlemenin tam potansiyelini ortaya çıkarabilmek için, insan yaratıcılığı ve etik değerler merkeze alınmalıdır. Bu denge, gelecekteki dijital pazarlama stratejilerinin başarısında kritik bir rol oynayacaktır.
Algoritmalar yürümeyi öğrenmeye başladı
Volkan Kılıç
Yapay Zekâ Politikaları Derneği (AIPA) Yönetim Kurulu Üyesi ve Kuantum Araştırma Kurucusu
✓ Yapay zekâ, tüm sektörlerde oyunun kurullarını yeniden yazmaya başladı. Bazı sektörlerdeki dönüşüm çok hızlı gerçekleşirken bazı sektörlerde ise bu dönüşümün daha yavaş olduğunu ölçümleyebiliyoruz. Reklamcılık ve iletişim danışmanlığı sektörü de özellikle GenAI ile dönüşümün en hızlı gerçekleştiği sektörlerin içerisinde yer alıyor. Fikrin üretilmesinden içeriğin oluşturulmasına, görsel iletişim araçlarının tasarımından hedef odaklı gösterime kadar reklamcılığın ve iletişimin pek çok dalında yapay zekâ teknolojileri kullanılıyor. Sektöre zaman ve maliyet açısından ciddi katma değer yarattığı da yine ölçümlerimiz arasında yer alıyor. Sorunun cevabını bir soru ile bitirmekte fayda olduğunu düşünüyorum: GenAI’ın ürettiği içerik ve tasarımların ideal ve doğru olduğunu kontrol ediyor muyuz?
✓ Pandeminin dijitalleşmeye katalizör etkisiyle birlikte emekleme aşamasındaki algoritmalarımız yürümeyi öğrenmeye başladı. Ancak dengesini sağlayamayıp düşmemesi için bizim müdahalemiz devam ediyordu. Generative AI (Kai) ile birlikte dengesini çok daha iyi sağlayan algoritmalarımızdan elimizi çekmeye başladık.
✓ Şu anda dar bir alanda da olsa tam otomatizasyon ve insansızlaşma sağlanmış durumda. Müşteri hizmetlerinde çalışan sanal asistanları ve belli üretim kategorilerindeki robotik süreçleri buna örnek verebiliriz.
✓ Ancak bunun çok daha fazla alana yayılması “dar yapay zekâdan” “yapay genel zekâya” doğru olan yolculuğumuzla ilgili olup, henüz “yapay genel zekâda” erken bir aşamada olduğumuzu söyleyebiliriz.
✓ Öncelikle daha spesifik alanlardaki problemleri çözüme kavuşturan yapay zekâ teknolojileri ile birlikte özellikle işletme ekosisteminde kullanım penetrasyonunda ciddi bir artış olacağını öngörüyoruz. Kuantum Teknolojileri, metaverse ve blok zincir teknolojilerinin yapay zekâ entegrasyonu ile birlikte hem endüstriyel hem de teknolojik anlamda dönüşümler ve sıçramalar yaşanacaktır.
Marketing Türkiye Mart sayısında yayınlanan ve 9 bölümden oluşan “Pazarlamada ‘Yapan Zeka’ çağı” dosyasını bu haftadan itibaren peş peşe yayınlanacak makalelerle marketingturkiye.com.tr’den okuyabileceksiniz.
“Pazarlamada ‘Yapan Zeka‘ Çağı” Dosyasında Gelecek Bölümler
- Teknoloji & Geliştiriciler
- Dijital
- Çözüm ortakları ve platformlar
- Medya planlama
- PR ve iletişim
- Kreatif çalışmalar
- Marka ekipleri
- Medya kuruluşları
- Yapay zekâ modülleri
Yapay zeka uzmanlarından şirketlere açık mektup: “Sistemlerinizi incelememize izin verin”