Pazarlamada “Yapan Zeka” Çağı Başladı: Bölüm 2 – Dijital
Markaların dijital dünyadaki pazarlama ve iletişim faaliyetlerinde önemli bir rol oynayan dijital ajanslar söz konusu olunca, yapay zekânın gelişim sürecinden uzun uzadıya bahsetmeye gerek yok. Neticede, onlar bu teknolojilerden belki de ilk haberdar olanlardan… Peki, bu alanda yapay zekâ teknolojileri neler vadediyor? Dijital ajanslar bu konuda nasıl bir hazırlık içerisinde? Uzmanlardan dinliyoruz…
Haber: Alp Hazar Büyükçulhacı, Duygu Su Ocakoğlu
Yatırımın geri dönüşünü maksimize ediyor
✓ 2024 yılı ve ötesinde, yapay zekânın bu süreçleri daha verimli, hedef odaklı ve maliyet etkin hale getireceğine inanıyorum. Reklam üretimi konusunda, yapay zekâ, içerik oluşturma sürecini devrim niteliğinde değiştirecek. Yapay zekâ destekli araçlar, metin, görsel ve video içeriği otomatik olarak üretebiliyor ve markaların hızlı ve etkili bir şekilde özelleştirilmiş reklam materyalleri oluşturmasına olanak tanıyor.
✓ Reklam satın alma ve yerleştirme süreçlerinde, yapay zekâ tabanlı programatik reklamcılığın yükselişi, hedefleme ve ROAS (reklam harcaması geri dönüşü) optimizasyonunda yeni bir dönem başlatıyor. Birçok yapay zekâ aracı, büyük veri setlerini analiz ederek hangi reklamın hangi kullanıcıya, ne zaman ve hangi platformda gösterileceğine dair kararlar alabiliyor. Bu da reklam bütçelerinin çok daha etkili kullanılmasını sağlıyor ve isabet oranını artırarak yatırımın geri dönüşünü maksimize ediyor.
✓ Son tüketiciye gösterim aşamasında, yapay zekânın sürekli öğrenme ve adaptasyon yetenekleri sayesinde, kullanıcı deneyimi sürekli iyileştirilecek ve kişiselleştirilecek. Birçok yapay zekâ destekli araç, kullanıcıların davranışlarını ve tercihlerini gerçek zamanlı olarak analiz edebiliyor, bu da reklam gösterimlerinin zamanlamasını, içeriğini ve formatını dinamik olarak optimize etmesine olanak tanıyor.
Pazarlamanın yaşadığı dönüşüm tüm mesleklerin yolunu belirleyecek
✓ Yapay zekânın veri işleme ve sonuç çıkarma kapasitesi günümüzde de oldukça ileri bir seviyede. Dolayısıyla optimizasyona yol açmış durumda. Gitgide daha kişiselleştirilmiş reklamlar, bununla birlikte gelen detaylı veriler, geniş hacimli içerik ihtiyacını beraberinde getiriyor. Unutulmaması gereken, pazarlama, tüm sektörlerin kalbinde atar. Dolayısıyla, pazarlamanın yaşadığı dönüşüm sadece kendi alanını değil, diğer tüm mesleklerin yolunu belirleyecek.
✓ Yapay zekâ KLOK’un tabanı. Tüm sistemimiz yapay zekâyla çalışma arkadaşlarımızın vaktini kazanmak üzere. İşin getirdiği yüklere değil işin kendisine odaklanıyoruz. Hepsini yapay zekâyla otomatize edip, tüm günlerini sadece yeteneklerine ve ayrıştıkları yönlere odaklanmasını sağlıyoruz. Yapay zekâ sayesinde verimli çalışıyorlar, kaliteli iş üretiyorlar. Sorunları minimum insanla çözüyorlar.
✓ Ajanslar için üretimlerinde ciddi bir artış talebi ön görüyoruz. Üretimin hızlanması sayısının artmasını da beraberinde getiriyor. Ancak dünyanın sadece daha fazla içeriğe değil, kaliteli içeriğe de ihtiyacı var. Dolayısıyla yapay zekâyı verimlilik üzerine kullanan ajanslar kazançlı çıkacak.
Hızlı ve kaliteli olan kazanır
✓ Pazarlama dünyasında yapay zekâ kullanımı her şeyin baştan aşağıya değişmesini sağladı. Aslında bir nevi devrim yapıldı yapay zekâ kullanımı sayesinde. Özellikle de yapay zekâ ve omnichannel pazarlama sistemleri sayesinde kullanım süreçlerinde verimlilik ve performans arttırıcı potansiyelleri görmeye başladık.
- Kişiselleştirilmiş Deneyimler
- Omnichannel Süreçler
- Dijital Kampanyalarda Optimize Edilmiş Reklam Hedefleme ve Harcama Süreçleri
- Veri ve teknoloji sayesinde tahmine dayalı raporlama
✓ Yapay zekâ kullanımı üzerinden hizmet veren otomasyon şirketleri reklam üretimi, satın alma ve yayımında hizmet vermeye başladı. Bu özellikle kampanyanın metinlerini üreten, satınalma ve planlamasını yapan, süreci takip eden tüm insanların hayatını olumlu yönde kolaylaştırdı. Özellikle bu sektördeki insanlara “zaman” açısından ciddi bir tasarruf sağladı. Önümüzdeki dönemlerde bu teknolojileri daha fazla süreç içerisinde göreceğimize eminim.
✓ Biz şu an markalarımız altında bu teknolojileri olabildiğince her alanda kullanıyoruz. Hatta yurtdışı pazarlama çalışmalarımızda “tam otonom” sistemler özelinde testlerimiz de bulunmakta.
✓ İlk etapta sektörde faaliyet gösteren insan gücü azalacak diye endişe edildi ama ben bir kayıp görmedim. Daha fazla müşteriye hizmet verileceği hatta hizmetin kalitesinde artış olacağı kanaatindeyim.
✓ Özetle; bu sektördeki şirketler ve insanlar Dünya’daki tüm markalara hizmet verebilecekleri bir yapıya ulaştılar… Bunu da hızlı ve kaliteli yapabilir hale geldiler. Rekabet arttı, müşteri arttı, o yüzden “hızlı ve kaliteli” olan kazanır.
Uçtan uca otomasyon uzak bir ihtimal değil
✓ Yapay zekâ, pazarlama alanında önemli dönüşümlere yol açma potansiyeline sahip. En büyük değişim yaşanmasını beklediğimiz nokta ise, “Kişiselleştirilmiş Kullanıcı Deneyimi”. Yani her bir kullanıcıya, onun beğenisine uyacak şekilde özelleştirilmiş içerik, hizmet veya ürün sunabilecek olmak, bu alanda ciddi bir kullanıcı memnuniyeti ve sadakati yaratacaktır.
✓ Benim kanaatimce burada tartışılması gereken konu, böyle bir otomasyonun olup olmayacağı değil, sadece ne zaman olacağı. Özellikle son 2 yılda, yapay zekâ teknolojilerinde devrim niteliğinde gelişmeler yaşanırken, uçtan uca otomasyon yapılması uzak bir ihtimal değil.
✓ Bizim yarattığımız yazılım platformlarımız, büyük veriyi anlamlandırma, kullanıcı iç görüsü oluşturma ve karmaşık ilişkileri analiz etme üzerine kurulu olduğu için yapay zekâ teknolojileri uzun yıllardır işimizin bir parçası. Yakın zamanda hayatımıza giren LLM (Large-Language-Models) yapay zekâ teknolojileri ise, mevcut servislerimizin analiz yapma yeteneklerini ciddi biçimde arttırmış durumda.
✓ Önümüzdeki dönemlerde yapay zekâ teknolojileri kullanım oranının, hemen hemen tüm iş kollarında daha da artacağı kaçınılmaz bir gerçek. Bu sebeple, yakın zamanda birçok alanda iş tanımlarının yeniden şekillendirilmesi gerekliliği de doğacaktır. Sorulan soruları çok daha iyi anlayabilen ve hızlı cevaplar verebilen, büyük ve karmaşık veri setlerini hızlıca analiz edip, verinin altında yatan ilişkileri çözebilen, kendini sürekli tekrar eden rutin prosedürleri sorunsuz şekilde çözebilen yapay zekâ teknolojileri, tüm sektörlerde bir etki yaratacaktır.
✓ İstihdam konusunda en riskli gördüğüm sektörler: Müşteri Hizmetleri, Veri Giriş ve İşleme Servisleri, Veri Analizi ve Raporlama Hizmetleri ve son olarak Pazarlama.
✓ Fakat başka bir açıdan değerlendirirsek, bugüne kadar var olmayan yeni meslek kolları da ortaya çıkacaktır. Zira yukarıda belirttiğim yapay zekâ faydaları, şu anda firmaların hemen satın alıp kullanmaya başlayabilecekleri kadar paket programlar değiller. Bunların alınması, şirket ihtiyaçlarına uygun hale getirilmesi ve sürdürülebilir şekilde çalışmasının sağlanması bu teknolojileri kullanmayı bilen kişilerin istihdamını da gerektirecektir.
Pazarlamada “Yapan Zeka” Çağı Başladı: Bölüm 1 – Teknoloji & Geliştiriciler