Pazarlamanın bölgesel liderleri
Her ne kadar çok kültürlü yapısı, bitmek bilmeyen krizleri, sürekli değişen gündemiyle Türkiye markalar açısından dünyanın en zorlu pazarlarından olsa da kaotik sürecin verdiği deneyim Türk pazarlamacıları eşine az rastlanır bir deneyimle donatıyor. Tam da bu sebeple Türk pazarlamacılar dünyada yükselirken pek çok global şirket de bölgenin pazarlama çalışmalarında liderliği Türkiye’ye veriyor. Peki, bölgeyi Türkiye’den yöneten pazarlama liderleri en çok nelere dikkat ediyor? Onlarca ülkeyi ve milyonlarca tüketiciyi kapsayan projelerini nasıl şekillendiriyorlar? Gelin Türkiye’den çıkan “Pazarlamanın Bölgesel Liderlerine” ve stratejilerinin gerisindeki içgörülere hep birlikte bakalım…
Hızla yükselen dijitalleşme ve metaverse gibi mesafeleri ortadan kaldıran teknolojilerin hayatımıza girmesi insanlar kadar ülkeleri de bir araya getiriyor ve pazarlama çalışmalarının tek bir ülkeden yönetilmesini daha da kolaylaştırıyor. Birden fazla ülkenin pazarlama çalışmalarını yönetmek ise incelik gerektiriyor. Tüm bölgeyi iyi tanıyıp ortak bir strateji belirlemek önemli ancak yeterli değil… Pazarlamanın bölgesel liderlerinin sorumlulukları altındaki tüm ülkelerin insanını iyi tanımaları, tüketici alışkanlıklarını, isteklerini ve pazar dinamiklerini iyi analiz etmeleri, stratejilerini de bu doğrultuda şekillendirmeleri gerekiyor.
Türkiye büyümede önemli rol oynuyor
Çok kültürlü yapısı, iş kalitesi ve çevik liderleriyle Türkiye, pazarlama dünyasında önemli bir konuma sahip. Pek çok küresel şirket de Türkiye’nin sahip olduğu avantajları göz önünde bulundurarak bölge ülkelerinin pazarlama çalışmalarını Türk pazarlamacılara emanet ediyor. Pazarlamanın bölgesel liderleri Türkiye’den dünyaya, bir fark yaratmak adına sürdürülebilir ve kapsayıcı çalışmalar ortaya koyuyor.
Her ülkenin dinamiklerini yakından takip ederek yeri geliyor küresel çalışmaları yerelleştiriyor, yeri geliyor sadece o ülkeye özel yerel içerikler üretiyorlar. Türkiye’den çıkan pazarlamanın bölgesel liderleri, yarattıkları başarılarla Türkiye’nin potansiyelini tüm dünyaya gösteriyor. İşte Türk pazarlama sektörünün yüzünü ağartan o liderler…
Pazarlamanın bölgesel liderleri ve sorumluluk alanları
Taygun Öz
Microsoft Orta Doğu, Afrika Gaming Pazarlama Müdürü Taygun Öz, Microsoft Xbox ve Windows gaming kategorisinde Orta Doğu & Afrika bölgesini oluşturan Türkiye’nin de dahil olduğu yedi ülkeden sorumlu.
Ebru Ertan Bilge
Signify Ortadoğu, Türkiye, Afrika ve Pakistan Kurumsal İletişim Direktörü Ebru Ertan Bilge, 50’den fazla ülkeden sorumlu.
Tuna Canatar
LEGO Türkiye, İsrail, Yunanistan Pazarlama Direktörü Tuna Canatar üç pazardaki pazarlama çalışmalarını Türkiye’den yürütüyor.
Hatice Vanlıoğlu
Philips Kişisel Sağlık Ürünleri Orta Doğu, Türkiye ve Afrika Pazarlama Direktörü Hatice Vanlıoğlu sorumluluk bölgesindeki tüm ülkelerin pazarlama çalışmalarından sorumlu.
Çağanur Atay Uçtu
MediaMarkt Türkiye İcra Komitesi Üyesi, Pazarlama, e-Ticaret ve Kurumsal İletişim Direktörü Çağanur Atay Uçtu, Türkiye’deki görevinin yanı sıra 2 yıl boyunca İsveç’in de sorumluluğunu üstlendi. Bu görevi devrettikten sonra Türkiye’nin yanı sıra toplam 13 ülkenin bağlı olduğu “Global Pazarlama Ekibi”nde görev aldı.
Dr. Onur Yaprak
P&G Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya CMO ve Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı Dr. Onur Yaprak, sorumluluk alanındaki yedi ülkenin pazarlama çalışmalarını Türkiye’den yönetiyor.
Birim Gönülşen
Visa Güney Avrupa Pazarlama Başkanı Birim Gönülşen, Türkiye, İspanya, İtalya, Portekiz, Yunanistan, Kıbrıs, Malta ve İsrail olmak üzere 8 ülkeyi kapsayan Güney Avrupa Bölge’sinden sorumlu.
Toloy Tanrıdağlı
Unilever Türkiye Dondurma, İçecek & Gıda Kategorilerinden Sorumlu Başkan Yardımcısı ve Yönetim Kurulu Üyesi Toloy Tanrıdağlı, Unilever dünyasında NAMETRUB diye adlandırılan ve Türkiye, Rusya, Orta Doğu, Kuzey Afrika, Orta Asya ile Kafkasya’dan oluşan bölgeden sorumlu.
Türkiye bölge merkezi olmayı hak ediyor
✓ İstanbul ofisimizden Türkiye’nin yanı sıra Kafkasya ve Orta Asya bölgelerinden 7 farklı ülkeyi daha yürütüyoruz. Tüm faaliyetlerimizi beş farklı kurumsal vatandaşlık ilkemiz doğrultusunda yürütüyoruz. Pazarlama stratejilerimize yön verirken de önem verdiğimiz üç stratejik başlık bulunuyor: Kişiselleştirme, sürdürülebilirlik ve sosyal marka olmak…
✓ Tüketiciye en doğru kişiselleştirilmiş mesajla ve teklifle en doğru zamanda ulaşmak çok kritik fakat biz kişiselleştirmeyi sadece kişisel veri havuzu oluşturmak olarak ele almıyoruz. İçgörüleri araştırarak ürettiğimiz kalitatif ve kantitatif data, insan içgörüleri ve Big Data ile birleştiğinde iş sonuçlarında harikalar yaratıyor. Böylece tüketicilerin markalarımızla olan ilişkisinden memnun kaldıkları bir deneyim yaşatıyoruz.
✓ Odağımızdaki diğer konu “Çevresel Sürdürülebilirlik”. 2030 ve 2040 için hedeflerimizi açıkladık. Tüm pazarlama faaliyetlerimizde de bu doğrultuda hareket ediyoruz. Gündemimizin en üstünde yer bulan son konumuz ise sosyal marka olmak. Markalarımız liderliğinde kurumsal vatandaş olarak spordan eğitime toplumun her kesimine katkı sağlıyoruz.
✓ P&G Türkiye, başarılı performansı ve yarattığı değerlerin yanı sıra üretim gücü, iş kalitesi, tedarik zinciri, nitelikli insan gücü ve “yetenek” merkezli yapısıyla ön plana çıkıyor. Pandemide kesintisiz süren üretimimiz, tüketicinin hijyen talebine hızlı cevap verme gücümüz ve ihracat rakamlarımızla Türkiye bölge merkezi olmayı hak ettiğini bir kez daha gösterdi.
ABD’ye Türk dondurması göndermeye başladık
✓ Sorumluluk alanım, Unilever dünyasında NAMETRUB diye kısalttığımız, Türkiye’nin yanı sıra, Rusya, Orta Doğu, Kuzey Afrika, Orta Asya ve Kafkasya’dan oluşan bölgeyi kapsıyor.
✓ Yerelleşme konusunda dünya çapındaki dondurma uzmanlığımızı, Türk damak tadıyla harmanlayarak ilerliyoruz. Bu anlamda tüketicisini çok iyi tanıyan bir markayız. Onlarla aramızda güçlü bir bağ var. Bizi yerel bir marka kadar çok seviyorlar.
✓ Türkiye’nin iç pazarıyla, ürün geliştirmesiyle, ihracatıyla çok önemli bir dondurma pazarı olduğunu belirtmek isterim. 2021 verileriyle endüstriyel dondurma pazarının büyüklüğü 5 milyar TL’ye yaklaşmış durumda. Algida,
✓ Microsoft Xbox ve Windows gaming kategorisinde Orta Doğu & Afrika bölgesini oluşturan Türkiye’nin de dahil olduğu 7 ülkeden sorumluyum. Bu bölgedeki pazarlama çalışmalarında oyuncuyu merkeze alıyoruz ve onlarla iletişime geçebileceğimiz kanalları önceliklendiriyoruz. Bunun için dijital pazarlama alanına öncelik vermekle birlikte outdoor, mağaza içi, radyo dahil 360 derece iletişim yapıyoruz. Pazarlama aktivitelerimizi hem iş ortaklarımızla Türkiye’de endüstriyel dondurma pazarının sürdürülebilir büyümesini misyon edinen bir şirket. Bu anlamda ürettiğimiz katma değer ve yarattığımız etkiyle gurur duyuyoruz. Değer zinciri üzerinden baktığımızda Türkiye gayri safi yurt içi hasılasına 4,2 milyar TL’lik katkı sağlıyoruz. Azerbaycan, Dubai, Günay Irak, Gürcistan, Katar, Nahçıvan’a ihracat yapıyoruz. Geçen yıl ilk kez ABD’ye Türk dondurması göndermeye başladık.
✓ Öte yandan Algida Türkiye olarak Rusya, Orta Doğu, Kuzey Afrika, Orta Asya ve Kafkasya bölgelerinin geliştirme merkezi konumundayız. Algida’nın, Magnum Ruby, Magnum Crack, Carte D’or Selection, My Cornetto gibi küresel ürünlerini ilk kez Türkiye’de geliştirmesi ise büyük gurur ve mutluluk vesilemiz. Tüm bu gelişmeler doğrultusunda bölge merkezi unvanını gururla taşıyoruz.
Yerel içeriklere önem veriyoruz
✓ Microsoft Xbox ve Windows gaming kategorisinde Orta Doğu & Afrika bölgesini oluşturan Türkiye’nin de dahil olduğu 7 ülkeden sorumluyum. Bu bölgedeki pazarlama çalışmalarında oyuncuyu merkeze alıyoruz ve onlarla iletişime geçebileceğimiz kanalları önceliklendiriyoruz. Bunun için dijital pazarlama alanına öncelik vermekle birlikte outdoor, mağaza içi, radyo dahil 360 derece iletişim yapıyoruz. Pazarlama aktivitelerimizi hem iş ortaklarımızla birlikte hem de direkt sosyal medya kanallarımız üzerinden gerçekleştiriyoruz.
✓ Microsoft’un dünya çapında yaptığı kampanyaları yerelleştirip yayınladığımız gibi yerel kültür ve beklentilerle uyumlu olabilmesi için tamamen ilgili ülkede tasarlanmış ve üretilmiş yaratıcı içerikleri de kullanabiliyoruz. Xbox’ın sosyal medya kanallarındaki iletişimimizde çok yüksek oranda yerel içerik kullanmakla birlikte, bilgisayar ve konsol oyuncularının takip ettiği influencerlarla yaptığımız çalışmalarda da onların ürettiği yerel içeriklerle ilerliyoruz.
✓ Türkiye’de Windows bilgisayarlarında oyun oynayan milyonlarca oyuncunun olması ülkemizin bu bölgede ön planda olmasını sağlıyor. Buna ek olarak ülkemizde aylık düşük bir ücret karşılığında 100’den fazla yüksek kaliteli oyunu içeren Game Pass’e artan talep de Türkiye’yi bölgemizde ve dünyada öne çıkartıyor.
Türkiye’nin önemi artıyor
✓ Signify olarak, dünya genelinde 70’ten fazla ülkede 37 bin çalışanımızla evleri, ofisleri, binaları ve kentsel mekanları dönüştürmede nesnelerin internetini kullanarak aydınlatma çözümleri üretiyoruz. Tüm bunları yaparken global misyonumuz çerçevesinde “hem dünyayı iyileştirme hem de insanların hayatını iyileştirme” prensibiyle hareket ediyor ve sürdürülebilirlik alanında önemli adımlar atıyoruz.
✓ Signify Ortadoğu, Türkiye, Afrika ve Pakistan Kurumsal İletişim Direktörü olarak 50’den fazla ülkeden sorumluyum. Yönettiğim bölgelerde yerelleşme çok kritik bir konu. Her ülkenin kendi dinamiklerini, kültürünü ve değerlerini göz önüne alarak süreçleri yönetiyoruz. Bu doğrultuda her bölgede görevli olan iletişim liderlerimiz ve ülke yöneticilerimizle sık sık görüşmeler gerçekleştiriyoruz. Görüşmelerin sonucunda ülkelerin genel stratejimiz çerçevesinde lokal ihtiyaçlarını ve önceliklerini belirliyoruz. Bunlar üzerinden de planlarımızı yapıp aksiyonlar alıyoruz. Günümüz dijital dünyasında telekonferanslarla gerçekleştirilen toplantıların uzakları yakınlaştırdığını söyleyebiliriz.
✓ Türkiye’nin dinamik yapısı, manevra kabiliyetinin yüksek, adaptasyon yeteneği olan deneyimli yöneticilere sahip olması global yönetimin de odağında. Geçmişten günümüze Türkiye’nin pek çok kültürün kesişme noktası olmasının avantajını da kullandığımızı söyleyebiliriz. Global ölçekte Türkiye hem kendisi hem çevre ülkeler açısından artan bir öneme sahip. Yaptığımız çalışmaların sonucunda dünya genelinde gelişen pazarlar bazında METAP olarak en fazla büyüyen bölge olduk. Türkiye bu büyüme içinde önemli bir rol oynadı.
Bu yıl enerjimiz çok yüksek
✓ Merkezi Türkiye’de bulunan Türkiye, İsrail ve Yunanistan pazarlarından sorumluyum. Öyle üç pazardan bahsediyoruz ki her birinin büyüme potansiyeli çok fazla. LEGO’nun ana misyonundan hareketle amacım, bu üç ülkenin geniş potansiyelinden güç alarak her biri için farklı pazarlama rotalarıyla çocukları ve yetişkinleri LEGO’nun keşif dolu dünyasında bir araya getirmek. Üstelik bu yıl, LEGO’nun 90’ıncı yılını kutluyoruz, enerjimiz çok yüksek. Bizi bu sene her zamankinden daha çok duyacaksınız.
✓ Sadece pazarlama çalışmalarımızda değil, tüm iş birimlerimizde bizim için en önemli konuların başında “çeşitlilik” ve “kapsayıcılık” geliyor. Bu iki başlığı pazarlama stratejimizin odak noktaları olarak kabul edebiliriz. Yönettiğimiz ülkelerin tüketici eğilimleri, sosyolojik yapıları ve pazar dinamikleri açısından birbirinden ne kadar farklı olduğunu düşünürsek sürdürülebilir bir iş modeli için bu iki kavramın stratejilerimizde önemli birer yapı taşı olmaları şaşırtıcı değil aslında. Tüm iletişim çalışmalarında LEGO severlerin çeşitliliğini göz önünde bulundurarak kapsayıcı bir strateji oluşturmak ve bu iki önemli kavramı kültürümüzün bir parçası haline getirmek önceliğimiz.
✓ Diğer yandan biz bir ürün inovasyon şirketiyiz. Birçok farklı hedef kitleye farklı ilgi alanları dahilinde yenilikçi ürünlerimizle ulaşıyoruz. Bu kapsamda her yıl ürün portföyümüzün yarısından fazlası yeni ürünlerle güncelleniyor.
Örnek uygulamalar diğer ülkelere transfer ediliyor
✓ Türkiye’deki görevimin yanı sıra 2 yıl boyunca İsveç’in de sorumluluğunu üstlendim. Bu görevimi devrettikten sonra Türkiye’nin yanı sıra toplam 13 ülkenin bağlı olduğu holdingimizin Global Pazarlama Ekibinde görev aldım.
✓ Pazarlama planlama ve stratejimizi belirlerken, vizyonumuzun merkezinde yer alan müşterilerimize odaklanıyoruz. Tüketici beklenti ve trendlerine göre iletişim dilimizi belirliyor, bunu hedef kitlelerimizin bulunduğu çoklu mecralar aracılığıyla onlara ulaştırıyoruz. Planlamalarımız, yatırımlarımız ve sezonsal satış odaklı kampanyalarımızı yönetirken, tüketiciye imajı ön plana çıkaran içeriklerimizle de ulaşıyoruz. Bunu yaparken samimiyet, güven ve çözümü merkeze almaya özen gösteriyoruz. Yani müşteri marka algımız, tüm iletişim dilimizi ve kanallarımızı belirliyor.
✓ Yatırımlarımızı dijitale yönlendirirken, geleneksel mecralarımızı erişim ve kaliteli GRP ekseninde yönetiyor, optimize bir şekilde uyguluyoruz. Geçen yıllara göre sosyal medya kanallarımızı ve influencer marketing iletişimlerimizi zenginleştiriyor ve kategorize ediyoruz. Bu şekilde doğru hedef kitleye ulaşıyor ve yeni takipçi kazanıyoruz. Ayrıca lokal hedef kitlemizin trend ve taleplerini karşılamaya çalışıyor, onların dilinde içeriklerimizi oluşturuyoruz.
✓ Türkiye yönetim açısından bölge merkezi olmasa da MediaMarkt Türkiye ekibinin başarıları sayesinde, Türkiye’nin örnek uygulamaları diğer ülkelere transfer edilmeye başlandı.
Yakın coğrafyaya deneyim ihraç ediyoruz
✓ Pazarlama çalışmalarımız kapsamında Türkiye, Orta Doğu ülkeleri ve Afrika kıtasından sorumluyum. Oldukça geniş bir coğrafyada olduğu için önceliklendirme yapıyoruz ve 15 ülkede doğrudan pazarlama yatırımlarımız bulunuyor.
✓ Bölgemiz, çok farklı kültürlerin bir arada olduğu büyük bir coğrafyayı kapsıyor. Biz ise merkezimize her zaman tüketicimizi koyuyoruz. Tüketicilerin istekleri bizim işe bakışımızı şekillendiriyor. Pazarlamayı da bu kapsamda bir büyüme faktörü olarak benimsiyoruz. Tüketicileri doğru anlamak, ihtiyaçlarına uygun çözümleri sunabilmek ve özellikle son derece hızlı gelişen ve değişen dünyamızda onlara doğru kanallardan ulaşabilmek, bizim
✓ Güney Avrupa Bölge’sinden sorumluyum. Bu bölgede Türkiye, İspanya, İtalya, Portekiz, Yunanistan, Kıbrıs, Malta ve İsrail olmak üzere 8 ülke var. Pazarlama çalışmalarımızın merkezinde her zaman müşterilerimiz var. Müşterilerimizi merkeze koymak onların değişen ihtiyaçlarına göre adımlarımızı planlamak önceliğimiz. Bunları yaparken Visa’nın global değerleri ve amacı olan bir marka olması yerel pazarlardaki başarımızın da çok önemli bir unsuru. en büyük prensibimiz. Bu doğrultuda kapsamlı araştırmalar yapıyor ve tüm deneyim yolculuklarını haritalandırıyoruz.
✓ Yeni iletişim mecralarını araştırmak, denemek ve Z kuşağına ulaşabilmek için çeşitli çalışmalar gerçekleştiriyoruz. Teknoloji sayesinde tüketicilerimizi yerelden ziyade birey boyutunda da ele alıyoruz. Dolayısıyla tüketicilerimizi anlayıp onların ihtiyaçlarına özel çözümler üretebilmeyi önemsiyoruz. Özetle, yerelleşme, tüketicisinin ihtiyaç ve beklentilerini doğru anlamak ve buna uygun çözümler sunmaktan geçiyor.
✓ Türkiye’nin bizim amiral gemimiz olduğunu söyleyebilirim. Bu kapsamda pek çok yeniliği burada deneyimleyip bölgeye ve yakın coğrafyaya deneyim ihraç ediyoruz. Türkiye’de yürüttüğümüz
Amaç dünyayı daha iyi bar yer haline getirmek
✓ Güney Avrupa Bölge’sinden sorumluyum. Bu bölgede Türkiye, İspanya, İtalya, Portekiz, Yunanistan, Kıbrıs, Malta ve İsrail olmak üzere 8 ülke var. Pazarlama çalışmalarımızın merkezinde her zaman müşterilerimiz var. Müşterilerimizi merkeze koymak onların değişen ihtiyaçlarına göre adımlarımızı planlamak önceliğimiz. Bunları yaparken Visa’nın global değerleri ve amacı olan bir marka olması yerel pazarlardaki başarımızın da çok önemli bir unsuru.
✓ Ülkeler değişse de amacı dünyayı daha iyi bir hale getirmek olan bir marka herkes için anlamlı. Markamızın, sektördeki öncülüğümüzün ve ortak sesimizin gücünü kullanarak, iş yaptığımız ve yaşadığımız topluluklarda olumlu değişiklikler başlatıyoruz.
✓ Küçük ve orta ölçekli işletmelerin gereksinimlerine yönelik ve onları güçlendirmek için çalışıyoruz. Her gün daha fazla bireyi ve topluluğu küresel ekonomiye dahil etmenin yollarını buluyoruz. Türkiye’de ve dünyada her alanda, tutkuları ve başarı hedefleri olan kadınlar var. Visa olarak dünyanın her yerinde kadınların her alanda var olması ve güçlenmesi için çalışıyoruz.
✓ Bireyler ve küçük işletmeler başarılı olduğunda toplumlar zenginleşir. Biz de pazarlama çalışmalarımızda bu global değerlerle yola çıkıyoruz. Yerelleşme dokunuşlarını her zaman araştırmalarla destekleyerek tasarlıyoruz. Her ülkenin müşterilerinin ihtiyaçlarını anlamak, markamızı en iyi şekilde ifade etmek için başlangıç noktamız.