Pazarlamanın geleceğini şekillendiren CMO’lar…
Sektörde sirkülasyonun belki de ilk adresi CMO’lar… Daha önce görev sürelerinin hızla kısaldığını, ardında yatan nedenin ise yeni yetkinlik ihtiyacı olduğunu yazmış, konuyu pazarlama sektörünün gündemine getirmiştik. Bu defa global veriler üzerinden Deloitte ile birlikte hazırladığımız “Yeni nesil CMO’lar” raporuyla bir adım ötesine odaklandık. Marketing Türkiye Mayıs sayısının kapağına taşıdığımız “Yeni nesil CMO’lar” dosyası tarihe not düşecek eşsiz bir içgörü deryası sunuyor…
Streaming platformları arasındaki rekabeti mercek altına alan ve reklamverene ipuçları sunan “Streaming rekabeti kızışıyor”dan metavers’ü tüketici perspektifiyle ele alan “Tüketici metaverse’e hazır mı?” dosyasına, “Tüketiciyle birlikte ışıldayan markalar”dan Reklamverenler Derneği Başkanı Ahmet Pura ile gerçekleştirdiğimiz söyleşiye dek gündemin nabzını tutan içerikleriyle Marketing Türkiye Mayıs sayısı yayında!
Marketing Türkiye’nin yeni sayısını tüm D&R’lardan satın alabilir ayrıca Dijital Abonelik ile Marketing Türkiye web sitesi üzerinden ve Turkcell Dergilik, Türk Telekom e-Dergi uygulamaları aracılığıyla okuyabilirsiniz.
Keyifli okumalar dileriz…
Pazarlamanın yeni nesil liderleri
İçinden geçtiğimiz dönüşüm süreci bilinen tüm ezberleri bozarken, pazarlamanın ve elbette CMO’ların yetkinliklerinin de yeniden tanımlandığı bir dönemin kapılarını araladı. Bu yeni dönemi anlamlandırabilmek ve dönüşümün satır aralarını okuyabilmek adına Deloitte iş birliğiyle ve Deloitte Danışmanlık İnsan Yönetimi Hizmetleri Lideri Cem Sezgin’in önderliğinde küresel verileri analiz ederek yeni dönemin pazarlama liderlerini ve öne çıkan yetkinliklerini mercek altına aldık. Kapsamlı analize göre yeni nesil CMO’lar “Total Stratejistler”, “Gözü Pek Yenilikçiler”, “Realist İtibarcılar” ile “Teknoloji Aşıkları”ndan oluşuyor… Peki, bu tanımlar hangi yetkinlikleri gerektiriyor? Türkiye’nin yeni nesil CMO’ları kimler? Yanıtlar “Pazarlamanın yeni nesil liderleri” dosyasında…
Ali Saydam yazdı: Ölmüyorlar!..
Dijital mecranın, analog medyayı yiyip yutacağını, reklam harcamalarının neredeyse tamamen “.com”lara ve sosyal medyaya kayacağını söyleyenlere en iyi cevap “açıkhava”dan geldi…
Türkiye gündemi nereden takıp ediyor?
Gündemi takip etmek her daim önemli olsa da son zamanlarda hiç olmadığı kadar yaşamsal bir unsura dönüştü. Zira Türkiye’de gündemin kaygan zeminde olması onu yakından takip etme gerekliliğini de beraberinde getiriyor. Peki, Türk toplumu hangi haberleri nereden takip ediyor? Televizyonda hangi kanallar öne çıkıyor? Sosyal medyada gündemin nabzı nerede atıyor? Yanıtlar Marketing Türkiye için VeriNays Araştırma Şirketi’nin gerçekleştirdiği “Gündem Takibinde Mecra Kullanımı” araştırmasından geliyor…
“İçi sağlıksız olan büyük bir gövde uzun süre yaşayamaz”
Reklamverenler Derneği (RVD) pandemi sürecinde belki de en verimli dönemini yaşadı. Ahmet Pura liderliğinde, dört derneğin girişimiyle “Dijital Pazarlama İletişimi Platformu” (DPİP) kuruldu, ilk defa reklamın ekonomiye katma değeri ölçümlendi, Ad Fraud 2022 Raporu yayınlandı, “ölçümün tek çatı altında birleştirilmesi” hedefiyle “çapraz medya ölçümü” çalışmaları başlatıldı… “Global Marketer Week”in 2023’te İstanbul’da yapılacak olması da yine bu dönemin icraatları arasında.
Pek çoğu sektörü derinden etkileyen bu çalışmaların gerisindeki hedefleri, bu yıl 10. kez WFA Yönetim Kurulu’na seçilen Reklamverenler Derneği Başkanı Ahmet Pura ile konuştuk… “İçi sağlıksız olan büyük bir gövde uzun süre yaşayamaz” diyen Pura o her zamanki kararlılığıyla daha sağlıklı bir pazarlama sektörü için hedeflerini sıralarken sözünü esirgemiyor, aksayan yönleri de bir bir dile getiriyor. Pura, pazardaki ödül enflasyonu içinse “Konu rezalete dönüşen boyutlara vardı” diyor…
Annelerin önceliği de tercihi de net
On parmağında on marifet anneler hem ev ekonomisini idare ediyor hem kendi ihtiyaçlarını karşılıyor hem de evin diğer fertleri olan çocukları ve eşleri için alışveriş yapıyor. Kelimenin tam anlamıyla ekonomi onların tercihleriyle şekilleniyor. Peki, anneler ekonomiyi şekillendiren bu tercihleri hangi motivasyonlarla yapıyor? Favori markaları hangileri? Onları en çok neler mutlu ediyor? Çocuklarının hayatına ne ölçüde müdahale ediyorlar? Marketing Türkiye için PRAGMA’nın gerçekleştirdiği “Annelerin Seçimi” araştırması bu soruların yanıtlarıyla beraber annelerin çok yönlü doğasına ışık tutuyor…
Brandverse Awards jürisiyle tanışın…
Marketing Türkiye – BoomSonar iş birliğiyle hayata geçirilen ve Dijital Pazarlama İletişimi Platformu’nun (DPİP) destek verdiği Brandverse Awards’un Jüri Başkanlığını bu yıl Reklamcılar Derneği Başkanı Banun Erkıran gerçekleştirilecek. Adil ve şeffaf değerlendirme sürecine Deloitte Türkiye’nin uzmanlığıyla katkı sağlayacağı Brandverse Awards, eski ve yeni nesil tüm pazarlama, iletişim ve reklam çalışmalarıyla markaların dünyasına 360 derece kapsayıcı bir bakış sunarak sektörün en önemli organizasyonu olmayı hedefliyor.
Türkiye’nin bağımlılığı: Kuruyemiş
Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Kuşaklara Göre Kuruyemiş Tercihleri” araştırması pazardaki satın alma dinamiklerini ve tüketim alışkanlıklarını gözler önüne seriyor. Çalışmaya göre Y, X ve Baby Boomer kuşakları tercihini hala açık kuruyemişten yana yaparken Z’lerin ilk tercihi paketli ürünler oluyor. Tüm kuşakların favorisi Tadım olsa da Z’ler yine farkını ortaya koyup “Papağan” markasını tercih ediyor. Kuruyemişin en çok tercih edilen ürünü ise elbette çekirdek…
Streaming rekabeti daha yeni başlıyor!
İzleyiciler dijital platformlarda yayınlanan dizilerden gözlerini ayıramazken streaming platformları arasındaki rekabet de her geçen gün kızışıyor. Bir yandan küresel devler yayın ağlarını genişletip gittikleri coğrafyaya özgü orijinal içerikler üretirken diğer yandan güçlü yapımlarıyla yerli platformlar devlere kafa tutmaya çalışıyor. Peki ama hangi platform hangi yönleriyle öne çıkıyor? Streaming pazarı reklamverene ne vadediyor? Sayıları hızla artan platformlar medya dünyasını nasıl şekillendiriyor?
Tüketici metaverse’e hazır mı?
Yakın zamanda hayatımıza girip kısa sürede gündemin ilk sıralarına yerleşti metaverse… Burayı yeni bir oyun alanı olarak gören markalar temkinli adımlarla strateji geliştirmeye çalışırken yerini garantiye almak isteyenler yatırımlarını yapmaya başladı bile. Markaların heyecanı da telaşı da ortada. Peki ya tüketiciler metaverse hakkında ne düşünüyor? Twenify tarafından yapılan “Metaverse Dijital Yaşam Anketi”, kullanıcıların bu kavram hakkındaki hislerini ve beklentilerini ortaya koyuyor.
Tüketiciyle birlikte ışıldayan markalar
Maskeleri günlük hayatımızın önemli bir parçası haline getiren pandemi güzellik ve kişisel bakım rutinlerini de değiştirmişti. Ancak şimdi kapıda hem maskesiz günler hem de umut dolu bir bahar var… Peki, bu yeni dönemde kişisel bakım eğilimleri nasıl şekillenecek? Tüketiciler hangi kategorilerde yeni ürün denemeye açık? Yaş grubuna göre kişisel bakım ritüelleri nasıl şekilleniyor? Tüketicinin gönlüne taht kuran markalar hangileri? Daha da önemlisi enflasyon ortamı kişisel bakım rutinlerini nasıl etkiliyor? Hepsi ve daha fazlası Marketing Türkiye için PRAGMA’nın gerçekleştirdiği “Kişisel Bakım Araştırması”nda…
“Listemiz uzun, enerjimiz bol”
Reklamcılar Derneği’nin yönetim kurulunda 10 yıldır görev alan Banun Erkıran, Şubat ayında gerçekleştirilen genel kurulla Başkanlık görevini devraldı. Görevi devralırken son üç senedir sektörün değişen ekosistemine uyumlanma çalışmalarını sürdürülebilir kılmanın en büyük motivasyonu olduğunu belirten Erkıran, reklam sektörünün kalıplaşmaya yüz tutmuş problemlerini de bir bir çözme niyetinde. Erkıran “Listemiz uzun, enerjimiz bol” diyor…
Bu uzun listenin temelini “kurumsallaşma” oluştursa da sektörde gitgide derinleşen insan kaynağı sorunu ilk gündem maddeleri arasında. “Yeni mezunların sektörümüzü tam olarak anladığını düşünmüyorum” diyen Erkıran bu sorunu aşmak için Reklamcılık Vakfı ile bir akademi kurmak için çalıştıklarını söylüyor. Peki, Erkıran yönetiminde Reklamcılar Derneği’nin çalışamları nasıl şekillenecek? Masada başka hangi projeler var?
Hedefiniz “kitle” değil!
Modern dünyada pazarlamanın yarattığı yeni dönüşümlerden biri de segmentlerin ötesinde personalara geçiş oldu… Zira gelişen teknolojiyle birlikte tüketiciyi yakından izleme imkanı bulmuşken önemli bir gerçek de kendini gün yüzüne çıkardı: Tüketici aynı bir Yunan tragedyasındaymışçasına farklı zamanlarda farklı maskeler takıyor, alışkanlıkları ve ihtiyaçları anlık olarak değişiyor. İşte tüm bu “anlık” değişimler personalara bürünüp pazarlamacıların hayatını kolaylaştırıyor.
E-ticaretin en iyileri ECHO Summit sahnesinde buluştu
31 Mart’ta Radisson Blu Hotel, Vadistanbul’da gerçekleşen Türkiye’nin en kapsamlı e-ticaret zirvesi ECHO Summit, fiziki katılımın yanı sıra Marketing Türkiye’nin YouTube kanalındaki canlı yayınla binlerce kişiye ulaştı. Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen, Deloitte Danışmanlık Lideri Hakan Göl ve TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan’ın açılış konuşmalarıyla başlayan zirvede katılımcılar, “Direct to Consumer” ana teması altında toplamda 12 oturumda 22 sektör profesyonelinin sunumuyla e-ticaretin yeni dinamiklerini keşfetti.
Tozla mücadelenin kahramanı: Elektrikli süpürge
Bir yanda isim takıp birer temizlik asistanına dönüştürdüğümüz robot süpürgeler diğer yanda ise teknolojileri günbegün gelişen dikey süpürgeler… İnovatif ürünlerle şahlanan elektrikli süpürge pazarı hızlı bir değişimden geçiyor. Pazara sunulan yeni ürünler ev temizliğini zorluktan çıkarıp keyfe dönüştürürken rekabet de yeniden şekilleniyor. Peki ama Türk halkı söz konusu temizlik olduğunda nelerden taviz vermiyor? Evdeki temizlik rutininin değişmezleri neler? Dyson’ın Küresel Toz Araştırması “Türk’ün temizlikle imtihanı”nı global karşılaştırmalarla ortaya koyuyor.