Pazarlamanın kadın liderleri -1-
Her elini attığı işe ince zevki, duygusal zekâsı ve zarafetini katan kadınlar pazarlama sektöründe de fark yaratıyor. Toplumsal mitlerin tetiklediği “cam tavan sendromu”na rağmen yükselmiş, özellikle bu zorlu geçen yılın hakkını fazlasıyla vermiş olan “Pazarlamanın Kadın Lideri” iş dünyasındaki kadınlara da ilham veriyor. Gelin başarısıyla fark yaratan lider kadınların kariyer ve dayanışma hikayelerini kendilerinden dinleyelim.
Kadınların doğal yetenekleri ciddi bir katma değer sağlıyor
- Uzun zamandır içerisinde bulunduğum pazarlama ve iletişim sektörü, tüketiciyi çok iyi anlamanın hayati olduğu alanlardan biri. Kadınlar özellikle karşısındakini her açıdan anlama, dinleme, empati kurma yetenekleriyle bu alanda ön plana çıkıyor. Bu konular iyi bir lider için de çok kritik özellikler.
- Kadınların kişileri bir araya getirip ekip çalışması yapma konularında doğal bir yeteneği bulunuyor. Bu özelliklere detaycı yapı ve titizliği de eklediğimizde kadınların doğal eğilimleriyle bu sektör için ciddi bir katma değer yarattıklarını düşünüyorum.
- Hem Arçelik’in hem de şirket dışı platformların kadınların iş hayatında gelişimini hedefleyen inisiyatif ve projeleriyle yakından ilgileniyorum. Örneğin Arçelik’te 100 Kadın Bayi, Sen Mühendissin Bizimlesin gibi aktif olarak desteklediğim projelerimiz bulunuyor. BinYaprak’ta Kurucu Üye ve Danışma Kurulu Üyeliği görevlerim bulunuyor. Ayrıca Google ve Mediacat’ın ortak yürüttüğü SheMakes projesi kapsamında ve TurkishWIN aracılığıyla iş hayatındaki birçok kadının da mentörlüğünü yapıyorum.
Fark yaratmak için kalıplardan sıyrılmak gerekiyor
- Pazarlama ve iletişim kadın çalışanın çok daha fazla olduğu alanlar. Ancak aynı şeyi diğer alanlar için söylemek zor. Başta kurum yöneticileri olmak üzere tüm tarafların bu kadın işi, bu erkek işi gibi yaklaşımlardan ve kalıplardan sıyrılması büyük önem taşıyor.
- Çalışan kadınlar hâlâ yönetsel rollerde görece çok daha az görev alıyor, burada iş dünyasına da çok önemli roller düştüğüne inanıyorum. Kadınlara da kalıplarından kurtulmak, daha atılgan olmak, kendine daha fazla değer biçmekle ilgili roller düşüyor. Hepimizin işini yaparken işi bütünsel görebilmesi, stratejik bakabilmesi, değişime kolay adapte olabilmesi, bu sayede de fark yaratabilmesi önemli.
- Toplumsal cinsiyet eşitliğine son derece önem veren Koçtaş’ın içinde de ciddi bir farkındalık ve kadın yöneticiler için özel bir hedefimiz var. Bir yönetici olarak tüm kadın çalışma arkadaşlarımı hayatlarında aktif rol üstlenmek için mücadelelerini sonuna kadar sürdürmeleri konusunda destekliyorum. Ayrıca gönüllü olarak çeşitli derneklerde mentorluk yapıyorum. Bu mücadelede erkeklerin de kadınları desteklemesi çok önemli.
Kadınlar pazarlama dünyasında kendini çok daha fazla yansıtabiliyor
- Pazarlama ve iletişim alanlarında çok başarılı yöneticiler mevcut. Fakat toplumumuzda aşılması gereken kadına karşı bir önyargı mevcut. Kadınlar nispeten pazarlama dünyasında kendilerini daha fazla yansıtabiliyor.
- Kadınların duygusal zekâsıyla tüketiciyi, çalışanını ve paydaşını dinleyip, ihtiyaçları anlama ve karşılık vermede fark yarattığını düşünüyorum. İletişimi çok sempatik bir şeklide kurabiliyoruz ve böylece karşımızdakini önemsendiğimizi, dikkate aldığımızı ve ihtiyaçlarına karşılık verdiğimizi hissettirebiliyoruz.
- Vestel’de oluşturulan kurumsal politikalar, toplumsal cinsiyet eşitliğini teşvik edecek uygulamalarla güçlendiriliyor. Ben de bizzat bu çalışma gruplarında aktif rol alıyorum. Zorlu Grubu genelinde konunun takipçisi olan Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Komitesi’ndeyim. Bu konuda sahiplendiğimiz grup vizyonumuz Eşit Bi’Hayat çerçevesinde fırsat eşitliğini destekleyen uygulamaları devrede tutuyoruz.
- Pazarlama ekibimizin yüzde 75’i kadınlardan oluşuyor. Spor sponsorluklarımızla kadınları destekliyoruz.
Kadınların güçlü IQ+EQ kombinasyonu fark yaratıyor
- Dünyada EQ alanındaki çalışmalarıyla itibar gören ve Fortune 500 firmalarının çoğunun faydalandığı TalentSmart’ın çalışmaları gösteriyor ki; başarıyı getiren en önemli faktör EQ. Araştırmalara göre en yüksek performansı gösteren her 100 kişiden 90’ının duygusal zekası katsayısı daha yüksek. Buradan yola çıkarak ve 20 yılın üzerindeki iş tecrübeme dayanarak çoğu erkeğin başarı ölçütlerinin çoğunlukla sayısal, daha mantıksal verilere göre oluştuğunu gözlemliyorum. Belki başka iş kollarında bu çok anlamlı bir yaklaşım olabilir ancak pazarlama ve iletişim dünyasına girdiğinizde müşterisini en iyi anlayan, sorunları en kolay gören ve anlamaya çalışan, empati kurarak buna çözümler üretebilen firmaların müşterileriyle duygusal bağ kurabildiğini ve marka algılarını çok büyük oranda yükselttiklerini görebilirsiniz. Bu bağlamda pazarlamada iyi olmanızı sağlayan kritik nokta müşterilerini anlamak ve kendinizi onların yerine koyabilmek. Pazarlama dünyasında özellikle kadınların bu güçlü IQ+EQ kombinasyonu büyük bir fark yaratıyor.
Mesleklerin cinsiyeti olmaz
- Yapılan çalışmalar, kadınların nitel ve nicel araştırmaların bütünsel analizini yapmakta oldukça başarılı olduğuna işaret ediyor. Bu sayede sezgisel iç görülere ulaşarak, pazarlama ve iletişim alanında fark yaratabildiğimizi düşünüyorum. Öte yandan Fortune 500 Listesi’ndeki şirketler üzerinde yapılan araştırmalar da kadınların “inovasyon yoğunluğu” yaratmakta başarılı olduğunu ortaya koyuyor.
- Bununla birlikte bazı mesleklerin cinsiyetlerle fazlaca özdeşleştirildiğini görüyoruz. Biz şirket olarak “mesleklerin cinsiyeti olmaz” yaklaşımını benimsiyoruz. Ayrıca Sürdürülebilirlik Akademisi ve İntertek tarafından beş ana başlık altında, eşit işe eşit ücret dahil olmak üzere 33 farklı kriterde değerlendirildik ve geçtiğimiz yılın sonunda “İş’te Eşit Kadın” sertifikasını almaya hak kazandık. FMCG sektöründe bu belgeyi alan ilk şirkette çalışmaktan da o anlamda mutluluk duyuyorum.
- Kadınların iş hayatında hak ettiği yeri alabilmesi için şirket içinde ve dışında girişimci kadınlara işlerini geliştirmeleri noktasında destek oluyorum.
Güçlü kadınların varlığıyla gurur duyuyorum
- Ön plana çıkmak fark yaratmaktan geçiyor. Tek düze iletişim ve pazarlama kalıplarına takılı kalmak yerine teknoloji, inovasyon, gelişim ve sürdürülebilirliği merkezine alan yöneticiler her alanda fark yaratıyor. Değişim hayatımızın her anında karşımıza çıkan bir olgu, bu değişimi takip eden, gören ve değişimin nabzını işine yansıtanlar göze çarpıyor.
- Adil rekabetten vazgeçmiyorum. “Kadının düşmanı yine kadın” diyenlerin aksine dostluk ve omuz omuza durmanın öneminin bilinciyle hareket etmeye gayret gösteriyorum. Ekibim, çalışma arkadaşlarım ve hatta ajanslarımı da bu doğrultuda yönlendirmeye dikkat ediyor, güçlü kadınların varlığıyla her zaman ve her şartta gurur duyuyorum. İş hayatına yeni başlayan ve gelişmekte olan yaşça genç arkadaşlarıma mentor ve destek olmaya gayret gösteriyorum.
Fırsat eşitliği sunan kuruluşlarda performans artıyor
- Kadınların her türlü yeteneğe ve bilgiye sahip olduğunu benimsemiş, özellikle yönetimde fırsat eşitliği sunan kuruluşlarda performansın arttığı biliniyor. Bu yaklaşımı içselleştirmiş, yüzde 80 kadın yöneticiye sahip bir organizasyonun parçası olduğum için gururluyum.
- Yapımız gereği bir durumu dikkatli bir şekilde analiz etmeye eğilimliyiz. Sezgilerimiz ve analitik düşünce yapımız arasında kuvvetli bir bağ var. Sınırlarımızı zorlamaktan ve yeni şeyler denemekten korkmuyoruz. Pazarlama ve iletişim penceresinden baktığımda bunların, tüketici içgörüsünü merkeze alan, dikkatlice kurgulanmış yenilikçi fikirler olarak karşımıza çıktığını görüyorum.
- Çoğunluğu kadın olan ekibim için eşit fırsatlar yaratmaya gayret ediyorum. McDonald’s Türkiye olarak kadın çalışan oranımızı üç yılda yüzde 33’ten yüzde 51’e çıkarma hedefimiz var. Sadece iş değil diğer alanlarda da kadınları destekliyoruz. A Milli Futbol Takımı’na sponsorluğumuz kapsamında en çok sesi kadın futbolcularımız için çıkarmamız da bunlardan biri.
Kadınlara cesaret aşılamayı hedefliyoruz
- İş dünyasında vizyoner ve kararlı liderlerin kurum, marka ve toplumsal öncelikler odağında yaratıcı işler geliştirerek, alanında da fark yarattığını düşünüyorum. Kadın yöneticilerinse, kadınların toplumsal ve iş yaşamının içinde karşılaştığı pek çok bariyere rağmen, başta yaşamlarında birden fazla rolü ve görevi aynı anda üstlenmesi nedeniyle, işe, daha derin bir bakış açısıyla baktıklarını görüyorum. Marka değerini güçlendirecek şekilde özellikle tüketiciyle kuvvetli bir duygusal bağ kurulmasını sağlayacak konularda daha cesur ve yaratıcılar…
- Sephora’da kapsayıcılık ve çeşitliliğe odaklandığımız bu dönemde attığımız her adımda kadınlara cesaret aşılamayı hedefliyoruz. Girişimci kadınlara ilham veren ve destekleyen KAGİDER ile gerçekleştirdiğimiz işbirliği çerçevesinde kozmetik sektöründeki kadın girişimcilerimizin yolculuklarına eşlik etmekten gurur duyuyoruz.
- Toplumun ekonomik, sosyal ve kültür düzeyinin geliştirilmesi için öncelikle kadın istihdamının sürdürülebilir olması çok önemli… Pozitif ayrımcılık yoluyla kadın istihdamının artırılmasını destekleyen çalışmaları savunuyorum.
Kadınların tek yapması gereken gücünü kullanmaya karar vermek
- Pazarlama ve iletişim dünyasında kadınların ağırlığı giderek artıyor. Kadınların bu alanda birçok farklı avantajı var. Kadınların detaycı düşünmeleri kriz yönetiminde, duygusal zekaları da ilişki yönetiminde öne çıktığı konular. Çok sık dile getirilen kadının güçlendirilmesi sözünün yanlış kullanıldığını düşünüyorum. Kadın doğası gereği zaten güçlü bir varlık, yapması gereken şey gücünü kullanmaya karar vermek…
- Yönetim kurullarında kadın temsilinin artması hedefiyle kurulan Yönetim Kurulunda Kadın Derneği’nde (YKKD) aktif olarak görev alıyorum. YKKD bünyesinde güçlü bir kadın yönetici havuzumuz var.
- Unilever olarak cinsiyet dengesinin sağlandığı bir iş hayatı oluşturmak için “Kazandıran Denge” dediğimiz global bir program yürütüyoruz. Aynı zamanda Unilever, olarak kadınların iş hayatına katılımını artıracak, daha üst pozisyonlara gelmelerini destekleyecek ve iş hayatında tutunmalarını sağlayacak uygulamaların yaygınlaşması için kendi ekosistemimizi harekete geçirmeyi düşündük ve Birlikte Güçlüyüz platformunu kurduk.
Cinsiyet eşitliği farkındalığını arttırmaya çalışıyoruz
- İş hayatında cinsiyet ayrımını ortadan kaldırılarak fırsat eşitliği yaratılması gerekiyor. Bir insanın, mesleğini kadın ya da erkek olduğu için daha iyi yaptığı anlayışından uzaklaştığımız noktada fırsat eşitliğinden de söz etmeye başlıyoruz. Bununla birlikte pazarlama ve iletişim, son yıllarda önemli dönüşümler geçiren, rekabetin yoğun olduğu iş alanları. Bu alanlarda çalışan herkesin analitik düşünme, çözüm odaklı olma, hızlı ve etkili kararlar alma becerisine sahip olması günümüzde çok daha fazla önem taşıyor. Bu özelliklere sahip olan herkesin işinde fark yaratabileceğini düşünüyorum.
- GittiGidiyor’da hem iş hem de sosyal yaşamlarında kadınların güçlenmelerine katkı sağlayan projeler hayata geçiriyoruz. Bu kapsamda çalışanlarımız tarafından kurum içinde gönüllülük esasıyla oluşan GittiGidiyor Women’s Initiative Network (WIN) grubunun kurulmasında görev aldım. İlk yıl çalışan grubunun başkanlık görevini üstlenerek farkındalık çalışmalarını hayata geçirilmesi için çalıştım. Ayrıca teknoloji sektöründe kadın istihdamına destek vermek amacıyla kurulan Teknolojide Kadın Derneği’nde de yönetim kurulu üyesi olarak çalışmalar gerçekleştirdim.
İletişim ve pazarlamada kadınlar fark yaratıyor
- İşimiz hızlı düşünme ve karar almayı gerektiren, aynı anda birden fazla konu etrafında çalışmayı zorunlu kılan, hareketlilik ve esneklik kabiliyetinin önem taşıdığı bir alan. Sürekli güncellenmek ve yeniliklere hızla uyum sağlamak da kritik. Kadınların bu alanlardaki yetkinliklerinin başarılı sonuçlar elde edilmesinde büyük katkısı var. Duygusal zekalarının yüksekliği, çok yönlü olmaları ve olayları yine çok yönlü ele alış biçimleri sayesinde kadınlar dışa dönük ve sürekli geliştirilmesi gereken iletişim ve pazarlama disiplinlerinde pozitif fark yaratıyor.
- Siemens Türkiye’nin iletişim stratejisini toplumsal cinsiyet eşitliği ilkemiz etrafında şekillendirmeye özen gösteriyoruz. Ayrıca kurumsal sosyal sorumluluk projelerimizde de geleceğin kadın profesyonellerini bugünden destekleme konusunda ciddi adımlar atıyoruz. Kişisel olarak Yönetim Kurulunda Kadın Derneği mentileri arasında bulunuyorum. Türkiye’de yönetim kurullarında kadın temsilini artırmayı ve toplumsal cinsiyet eşitliğine katkıda bulunmayı hedefleyen bu platformda yer almaktan mutluluk duyuyorum.
Kadının sağduyusuna, gücüne ve yeteneğine ihtiyaç var
- Kurumsal İletişim Bölümleri iş dünyası genel algı haritasında her ne kadar şirketlerin destek fonksiyonu olarak görülse de bir şirketin varlık sebebi olan “itibarı” yönetmesi bakımından belki de en zor ve en sorumluluk isteyen birimlerin başında gelir.
- Kurumsal itibarı ortaya koyduğu söylem, eylem ve projeleriyle daimi kılmak, topluma örnek olmak ve yaptığı her işe değer katmak bu birimin en öncelikli konusu. Kadınların liderlik ve yönetim biçiminde daha sıklıkla karşılaştığımız çoklu görev yürütme becerisi, empati yeteneği, daha detaycı, daha titiz ve daha sağduyulu yaklaşımları onları her alanda olduğu gibi pazarlama ve iletişim alanında da farklı kılıyor.
- Kale Grubu Kurumsal İletişim Bölümü olarak; her zaman pozitif iletişim ve değer yaratmaya odaklandık. İş hayatında kadınların varlığını artırmanın ve konumunu iyileştirmenin verimliliğe olan katkısı ve kadınların güçlenmesinin ekonomik göstergelerde yaratacağı olumlu ilerlemeye inandığımız için BM Kadının Güçlendirilmesi Prensipleri imzacısı olarak süreçleri takip ediyor ve kendi üzerimize düşen yükümlülükleri yerine getiriyoruz.
Güncel Haberler