Pazarlamanın kadın liderleri -2-
Derin içgörüsünü yaşamın her alanına yansıtan kadınlar elbette yaptıkları işlerle de fark yaratıyor. Özellikle de başarının temel motivasyonunun “içgörü” olduğu pazarlama sektöründe… Bunun en büyük kanıtı da pazarlama sektöründe sınır tanımayan yaklaşımlarıyla başarılı işlere imza atan “Kadın Liderler…” İşte o isimlere hem pazarlama ve iletişim alanında kadınların nasıl fark yarattığını hem de bireysel olarak iş dünyasındaki cinsiyet eşitliği konusunda yaptıkları çalışmaları sorduk…
Amacımız eşit bir dünya
- P&G olarak sadece cinsiyet eşitliği değil, aynı zamanda ırk, cinsel eğilim ve benzeri tüm tanımlardan bağımsız olarak herkese saygı duyuyor ve dahil edici bir iş ortamı yaratmaya devam ediyoruz. Amacımız herkesin eşit temsil edilebildiği bir dünyanın yaratılmasına katkıda bulunmak. Bugün Türkiye organizasyonumuzun yüzde 60’ı, genişletilmiş icra kurulumuzun ise yüzde 52’si kadınlardan oluşuyor.
- P&G olarak dünyanın en büyük reklam verenlerinden biriyiz ve ben de Reklamverenler Derneği’nde, Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Eşitliği komitesinde iletişim kolunda görev alıyorum. Sürdürülebilir Kalkınma Derneği çatısı altında faaliyetlerini sürdüren Kadın İstihdamı Çalışma Grubunda aktif olarak bulunuyorum. TÜSİAD’ın Cinsiyet Eşitliği Alt Kurulu Üyesi olarak toplantılara katılıyor, Yenidenbiz üyelerine de eğitim veriyorum. Bunlarla birlikte P&G’nin globalde de sponsor olduğu We Connect Türkiye ve LEAD Network Türkiye platformlarında da kadın tedarikçi ve kadın perakende/ satış yöneticilerinin sayısını artırmak için onlara eğitim veriyor, çeşitli etkinlikler gerçekleştiriyorum.
Farklılaşmanın sırrı sezgilerde gizli
- Araştırmalar kadınların erkeklere göre daha “empatik” bir beyne sahip olduğunu ortaya koyuyor. Bu da kadınları pazarlama dünyasında bir adım öne çıkartıyor. Artık pazarlamada nöro marketing ile ilerlerken kampanyalara beynin verdiği tepkilerin ölçüldüğü bu dünyada sistematik bir yaklaşımdansa daha renkli ve zengin ruh haliyle bakış açısı olan kadın ön plana çıkıyor. İş hayatında yapılacak çalışmalarda mutlaka veri analizlerini değerlendirmek, büyük resmi görmek çok değerli ancak bazen öyle bir an gelir ki sizi farklılaştıran bir içeriğe taşıyan sadece bir duygu ve sezgide gizli olabilir…
- Bu avantajların yanı sıra kadınların en güçlü yönlerinden biri de çoklu düşünebilmelerine imkan tanıyan geniş kapsamlı bir dikkate sahip olmaları, bir anda pek çok şeyi fark edebilme, yönetebilme yetenekleri. Tüm bu özelliklerle ortaya çıkan kampanyaların etkili kullanılan iletişim diliyle başarısı kaçınılmaz oluyor. Yapılan bir araştırmaya göre kadınların günlük hayatta 20 bin kelimeyle erkeklerin ise 7 bin kelimeyle konuşması kadınların samimiyet sağlama ve güçlü ilişkiler kurma yeteneğini açıkça gösteriyor.
Ekiplerde çeşitlilik güzel bir denge yaratıyor
- Kurum olarak sürdürülebilir bir geleceğin, kadınların başta iş dünyası olmak üzere yaşamın her alanına etkin katılımıyla mümkün olacağına inanıyoruz. Topluluk bünyesinde insan kaynakları politikaları ve uygulamalarımızı da bu yönde şekillendiriyoruz. “Birliktebiz” isimli fırsat eşitliği projemiz ile işe alım süreçlerinden lider yetiştirme metotlarına kadar tüm iş süreçlerini ele alıyoruz.
- Kadınların doğasında titizlik, detaycılık, yaratıcı ruh ve çok yönlülük var. Pazarlama dünyasının bir gerçeği olarak Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri pazarlama ve iletişim ekibimizde kadın çalışan oranı daha fazla. Bununla beraber ekiplerde çeşitliliğin önemine, bunun güzel bir denge yarattığına inanıyorum.
- Kadınların iş dünyasında liderlik pozisyonlarında rol olması şirket performansını ve kültürünü de olumlu yönde etkiliyor. McKinsey’nin Women Matter raporu da gösteriyor ki organizasyonda kadın oranının dengeli olması şirketin müşteri odaklılığına, daha geniş bir yetenek havuzuna erişime katkı sağlıyor.
İletişim dişil bir iştir
- Pazarlama ve iletişimde başarı, hedef kitlenizin duygularını ve motivasyonunu doğru anlamaktan geçer. Kendimizi müşterilerimizin yerine koymaya ihtiyacımız var.
- Bir seminerinde değerli hocamız Prof. Dr. Acar Baltaş “iletişim dişil bir iştir” demişti. Başarılı bulduğum ve takdir ettiğim pazarlama ve iletişim gurusu erkek meslektaşlarımıza saygıyla, kadınların pazarlama ve iletişim alanlarında daha avantajlı olduğunu düşünüyorum. Diğer yandan, The Economist dergisinde Nisan 2006’da yayımlanan “Womeneconomics” konulu yazıda “Çin’i, Hindistan’ı, hatta interneti bir kenara koyun, asıl ekonomik büyümeyi yaratacak olan kadınlardır” tezi ortaya koyuluyor.
- Yönetim Kurulunda Kadın Derneği gibi, toplumda eşit cinsiyet temsili üzerine çalışmalar yürüten STK’larda aktif olarak görev alıyorum. Özellikle genç kadınlara inanıyorum; bu konuda Cargill olarak çiftçilerimizin verimini artırmaya yönelik 1000 Çiftçi 1000 Bereket Programı çerçevesinde kadın çiftçilerimizin güçlü ve etkileyici hikayelerine odaklanıyoruz.
Kadınlar iş hayatında pek çok engelin üstesinden geliyor
- Gün geçtikçe daha fazla kadının büyük ve önemli şirketlerde liderlik pozisyonlarını üstlendiğini görüyoruz. Pazarlama ve iletişim alanları da sınırların ötesinde başarıya ulaşan kadın yöneticilerle dolu. Birçoğunun anlatacak benzersiz hikayeleri ve umut verici yolculukları var. Facebook olarak hayata geçirdiğimiz farklı projelerde birçok kadın girişimciyle de bir araya gelme fırsatı buluyorum. Kişisel tecrübelerimden yola çıkarak da Türkiye’de kadınların iş hayatında pek çok engeli aşabildiklerine ve kadın liderlerin bu konuda toplumda öncü rol oynadıklarına inanıyorum.
- İstatistikler, iş dünyasında kadın liderlerin temsilinin erkeklere kıyasla daha az olduğunu gösteriyor. Halen, erkek egemen bir kurumsal dünyanın doğasına meydan okumak için, kadınların toplumun kendilerine yüklediği kısıtlamaların üstesinden gelmek için çaba harcamaları gerekiyor. Liderliğe giden yol da büyümeyi ve gelişmeyi gerektiriyor. Bu nedenle ben de kariyerinin başında olan genç kadınlara hem kendi tecrübelerimi aktarmak hem de hedeflerine ulaşmaları için yardımcı olmak adına mentorluk yapıyor ve kariyer yolunu çizmelerine destek oluyorum.
Kadınların başarılarını özgüvenle anlatmaya ihtiyacı var
- İş dünyasında başarılı işlere imza atmanın yönteminin cinsiyet bazlı olmadığına, yani kadın veya erkek yöneticilerin arasında bir fark olmadığına inanıyorum. Formül bence tüm yöneticiler için aynı; kullanıcı faydasına göre düşünmek, teknolojik gelişmeleri takip etmek, ölçümleme ve sonuç odaklı fakat aynı zamanda hikayeyi odağına alarak çalışmak.
- “Cam tavan” sorunu şirketlerin ele alması gereken bir konu iken kadınların profesyonel başarılarını özgüvenle anlatması ihtiyacı da üzerinde çalışması gereken bir eksiklik. Her iki alanda da çözüm için kadın yöneticilere çok görev düştüğüne inanıyorum.
- İş hayatında benzer yollardan geçiyoruz ve bu deneyimlerimizi mentorluk kanallarından paylaşmamız çok önemli. Ben de hem mezunu olduğum Sabancı Üniversitesi aracılığıyla genç mezunlara hem de iletişim alanında kendini geliştirmek isteyen profesyonellere “Yeni Bir Lider” derneği gibi oluşumlar üzerinden destek oluyorum. Google bünyesinde de “SheMakes” ve “I’m Remarkable” gibi iş dünyasında kadınların daha güçlü olmalarını sağlayacak projeler yürütüyorum.
Zihnimizin yetkinlikleri cinsiyetimizden bağımsız
- Kadın yöneticiler, pek çok meslekte olduğu gibi pazarlama ve iletişim alanlarında da başarılı işlere imza atıyor. Kadınların, görsel ve işitsel konulara olan odakları, duygusal zekalarını yoğun olarak kullanmaları bu alanlarda fark yaratmalarını sağlıyor. Fakat bu tariflerin meslekler ve cinsiyetler yakıştırılmasına yol açmaması gerektiğini, bu alanlarda çok başarılı olan erkeklerin de olduğunu belirtmek isterim.
- İletişim dünyasında kadınların öne çıkmasının sebeplerinden birinin de tercihler olduğunu düşünüyorum; bu noktada toplumsal kodların da önemli bir etkisi oluyor fakat zihnimizin yetkinlikleri cinsiyetimizden bağımsız olarak neye yoğunlaşırsak o yönde gelişiyor.
- Tofaş’ta şirket içi mentörlük uygulaması kapsamında kadın çalışanlarımızın kariyer gelişimleri konusunda da mentörlük yapıyorum. Ayrıca şirketimiz kadın çalışanları tarafından kurulan Kadın Mühendisler Derneği’nin de fahri üyesi olarak kadın mühendislerin kariyerlerine destek olacak faaliyetler düzenliyoruz.
Kadınların iş dünyasındaki temsili her geçen gün artıyor
- Dünya artık farklılıklara daha açık, kabullenici, kucaklayıcı bir noktaya doğru hızla ilerliyor ve bu değişimin öncülüğünü ağırlıklı olarak bu değerleri bünyesinde daha rahatlıkla taşıyan kadınların yaptığını düşünüyorum.
- Bu değişimin iş dünyasındaki etkilerine baktığımızda liderlikle özdeşleştirilen ve gereğinden fazla ağırlık kazandığını düşündüğüm baskınlık, sözünü dinletme gibi değerlerin yanına esneklik, duygusal çeviklik ve denge gibi skalanın diğer ucundaki değerlerin hak ettiği yeri bulmasında kadın yöneticilerin katkısının çok büyük olduğunu düşünüyorum.
- Kadınlar olarak kendi kariyer yolculuğumuzda mesafe kat ederken, iş hayatında cinsiyet eşitliğinin sağlanması için verilen mücadeleyi de güçlendirmiş oluyoruz. Bu sayede kadınların iş dünyasındaki temsilinin her gün arttığını görmekten çok memnunum.
- Eşitlik sağlayan, demokratik bir yapıda yönetilen şirketler kuşkusuz ki daha verimli ve başarılı işler ortaya koyuyor. Michelin olarak, çeşitliliğe ve kapsayıcılığa oldukça önem veriyor; tüm çalışanlarımıza eşit fırsatlar sunuyoruz.
Yönetim kurulumuzun yüzde 60’ı kadınlardan oluşuyor
- Bir kadın ve yönetici olarak, kadınların liderliğini ve cinsiyet eşitliğini yürekten destekliyorum. Bu alanda güzel gelişmeler olduğunu görmekten mutluyum. Bu gelişmede STK’ların önemli bir payı var. Kadınları perakende ve tüketici malları sektöründe destekleyen LEAD Network’ün üyesiyim. Ayrıca Reklamverenler Derneği’nin İcra Kurulu’nda yer alıyorum. RVD, Reklamda Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Kurulunda aktif çalışmalar yapıyor. Reklamlarda cinsiyetlere atfedilen roller ve kalıplardan sektörümüzün tamamen arınması gerektiğine inanıyorum. Bu doğrultuda belirlenen ilkelerin, Nestlé Türkiye’nin pazarlama ve iletişim çalışmalarında uygulanması sorumluluğunu taşıyorum.
- Nestlé Türkiye Yönetim Kurulu’nun yüzde 60’ı kadınlardan oluşuyor. Toplumsal cinsiyet eşitliğini iş yapma kültürünün ayrılmaz bir parçası haline getiren Nestlé’de, bu anlayış çerçevesinde, cinsiyet dengesini sağlamaya yönelik uygulamalarımızı daha da güçlendirerek fabrika ve satış alanlarına da yaymayı hedefliyoruz.
Sanatla bilimin kesiştiği yerde kadınlar fark yaratıyor
- Malum, yaratıcılık olmazsa olmazımız, pazarlamayı “sanat” yapanımız… Ancak diğer yandan özellikle veriye dayalı pazarlamanın öneminin ve etkinliğinin arttığı bu dönemde pazarlamanın aynı zamanda bir “bilim” olduğunu da unutmamak gerekiyor. Kadınların, pek çok bileşeni tek süzgeçten geçirip en doğru çıktıya ulaşabilme yeteneğinin olduğuna inanıyorum. Bu da pazarlamanın hem sanat hem de bilim olan doğasını çok iyi anlayıp bu alanda doğru kararlar almasına yardımcı oluyor.
- Kadınların iş dünyasında hak ettiği yeri almalarının yanı sıra erkeklerle eşit şartlarda çalışabilmeleri için farklı sivil toplum inisiyatiflerin parçası olarak çalışıyorum. Diğer yandan bu konuda konuşma fırsatı bulduğum her platformda ve etkinlikte kadınları öğrencilik yıllarından başlayarak “cesur” olmaya davet ediyorum ve “Biri size ‘Sen kadınsın’ imasında bulunduğunda geri adım atmak yerine iki adım ileri atın ki bir daha o yorumu yapmaya cesaret edemesin” tavsiyesinde bulunuyorum.
Başarı fırsat eşitliğiyle mümkün
- Pek çok kurumsal şirkette pazarlama ve iletişim departmanlarında kadın çalışan oranları daha yüksek olsa da cinsiyet ayrımı yapmadan her iki alanda da yeniliklere açık olmak, değişimlere hızlı ayak uydurmak, olaylara pozitif bakış açısı ile çözüm odaklı yaklaşmak gibi yetkinliklerin fark yarattığına inanıyorum. Yaratıcılığın yanı sıra analitik bakış açısının da önemli bir unsur olduğu pazarlama ve iletişim dünyasında; farklı fikir, bakış açısı ve iç görülerin bir araya geldiği ekiplerde başarının daha yüksek olduğunu söyleyebilirim. Bu anlamda TSKB’nin oranı yüzde 50’yi geçen kadın yöneticilerinden biri olmaktan mutluluk duyduğumu da belirtmek isterim.
- SKD Türkiye iş ortaklığında Fransız Kalkınma Ajansı’nın da desteğiyle kurduğumuz #EşitAdımlar platformunda iş dünyasında fırsat eşitliğinin nabzını tutuyoruz. Bankamızın TEV iş birliğiyle hayata geçirdiği “Eğitimden Üretime” projesi ünversiteli kız öğrencilere, IKSV İstanbul Müzik Festivali iş birliğiyle gerçekleştirdiği “Yarının Kadın Yıldızları” projesi genç kadın müzisyenlere destek sağlayan çok dinamik projeler.
Güncel Haberler