Pazarlamaya yön veren liderlerin 2024 hedefleri
Onlar ki dünyanın pazarlama alanında en zor coğrafyalarından birinde yılın en başarılı sınavlarını vermiş liderler… Bir yandan ülke olarak yaşadığımız deprem felaketinde yardıma koştular, bir yandan enflasyonist ortamda değişen tüketici beklentilerine anlık olarak cevap verdiler. İşin özü, 2023’te fırtınalı bir denize benzeyen Türkiye pazarında liderlik ettikleri markaları kıyıya yanaştırmakla kalmadılar, dolu dizgin gelen 2024’e de tüm güçleriyle hazırlandılar… Peki pazarlama evrenine yön veren CMO’lar 2023’ü markaları adına nasıl değerlendiriyor? 2024 için hedefleri ve öngörüleri neler? Hepsi ve daha fazlasının yanıtlarını kendilerinden dinledik…
MediaMarkt’ın hedefi “deneyim şampiyonluğu”
✓ 2023’te MediaMarkt Türkiye olarak, yenilikçi ve kapsamlı bir strateji benimsedik. Bu stratejide tüketici deneyimlerini iyileştirmeye, inovasyona ve teknolojiye odaklandık. “Deneyim Şampiyonluğu” vizyonumuz doğrultusunda, müşteri beklenti ve ihtiyaçlarına uygun özel çözümler geliştirdik. Mağazalarımızın dijital dönüşümüne önem vererek, müşteri deneyimlerini entegre bir platformda sunma yolunda önemli adımlar attık.
✓ Ürün ve hizmet portföyümüzde çeşitliliği ve yeniliği ön planda tutarak, her zaman bir adım önde olmayı hedefledik. Bu bağlamda; Madrid, Milano, Roma, Viyana, Rotterdam ve Berlin’in ardından Avrupa’nın 7’nci, Türkiye’deki ise ilk konsept mağazamız Tech Arena’nın açılışını İstanbul Marmara Park AVM’de gerçekleştirdik.
✓ 2024 yılı hedeflerimiz; müşteri merkezli, yenilikçi, sürdürülebilir ve teknolojik gelişmelere duyarlı bir yaklaşımla şekillenecek. ✓ Teknolojik yeniliklere uyum sağlama ve perakende sektöründe yenilikçi çözümler sunma yeteneğimiz de odaklanacağımız başka bir alan olacak. Müşteri ihtiyaçlarını öngörerek ve piyasadaki gelişmelere hızla adapte olarak, sektördeki lider konumumuzu sağlamlaştırmayı hedefliyoruz.
Arçelik’in rotası belli: “sürdürülebilirlik”
✓ 2023’te en önemli önceliğimiz deprem bölgesindeki vatandaşlarımızın ihtiyaçlarının karşılanması oldu. İnovatif teknolojilerimizi sürdürülebilirlik, kalite ve fayda odağımızla birleştirerek pazarlamada fark yarattık.
✓ Sürdürülebilir inovatif teknolojiler geliştirmeye devam ettik. Yapay zeka desteğiyle kaynak tüketimini en ideal seviyede tutan çamaşır makinemizi tüketicilerle buluşturduk.
✓ Arçelik markamızın iklim kriziyle mücadele etmek için hayata geçirdiği ortak akıl platformu İyi-Ge ile bu yıl yenilenebilir enerji dönüşümüne odaklandık. Güneş paneli ve elektrikli araç şarj cihazı üretimine başladık.
✓ Beko 100 Kadın Bayi projemizle Cumhuriyetimizin 100. yılında 100 kadın bayi hedefine ulaştık. Projemizin ismini “Kadının İşi, Gücü” olarak değiştirerek daha da iddialı hedeflerle yolumuza devam ediyoruz.
✓ Vizyon ve hedeflerimiz doğrultusunda 2024’te de yenilikçi, çevre dostu teknolojilerimizle; sürdürülebilirlik, kalite ve dijitalleşme ekseninde fark yaratan deneyimler sunacağız.
Hız, esneklik ve başarı üçgeni…
✓ 30. yaşımızda yeme-içme sektöründe bulut mutfak konseptiyle CarrefourSA Mutfak çatısında 10 yeni markayı sunarken, HORECA ve Profesyonel Mutfak yatırımlarımızı hayata geçirdik. Türkiye’de binden fazla mağazaya, bayi sayımızda 350’ye ulaştık. Online ve fiziksel yılda 164 milyon ziyaretçiyi ağırladık, e-ticarette yıllık 80 milyon ziyaretçi ve 2.3 milyon mobil indirilmeye ulaştık.
✓ Özellikle yeni nesil müşterilere yetişmek için hızlanmamız gerektiğini öğrendik; iletişim stratejimizi hız, esneklik ve başarı üçgeninin etrafında “müşterinin iletişim kurmak istediği yerde olmalıyız” bakış açısıyla örüyoruz.
✓ Sağlıklı bir müşteri deneyiminin inşası, değişen alışveriş alışkanlıklarını ve pazar gerçeklerini etkin bir şekilde yönetmeyi gerektiriyor. Geride bıraktığımız 30 yılın deneyimi ve başarısıyla geleceğin 30 yılını kurguluyoruz. Doğrusu vizyonumuzu merkeze alarak dijitalleşme, sürdürülebilirlik ve değer odaklı bir sistemle pazarlama alanındaki yatırımlarımızı sürdürürmeye devam ederken 2025’te bin bayiye ulaşmayı hedefliyoruz.
Kişiselleştirilmiş kampanyalarla değer yaratıyoruz
✓ 2023 tüketicilerin ihtiyaçlarına uygun, değer yaratan pazarlama kampanyalarının öne çıktığı bir yıl oldu. Bu kampanyalarda 3 önemli parametre öne çıkıyor. Bunlar tüketicinin alım gücü, tüketicinin ihtiyaçları ve duygu durumu. Bu parametreler sürekli ve hızlı bir şekilde değişiyorlar, pazarlama stratejilerinizin de buna ayak uydurması gerekiyor. Biz tüm iletişim kampanyalarımızı maksimum fayda ve değeri sağlayacak şekilde, bu parametreler odağında dönüştürdük. Yeni ürün ve formatlarla kişiselleşmiş kampanyalar ve iletişim yaparak tüketicilerimize değer sunmaya gayret ettik.
✓ 2024 yılında da tüketicinin sesine kulak vermeye devam edeceğiz, onların istek ve beklentilerini pazarlama stratejimizin temeline yerleştireceğiz. Markalarımızı her zaman güncel, tüketicilerinin beklentilerine hitap eden, onlar için değer yaratan bir şekilde sunacağız. Ürünlerimizin iletişimini çoklu kanallara dayalı stratejilerle yürüterek pazarlama iletişimimizde mümkün olan en geniş toplum kesimlerine ulaşacağız. Böylece PepsiCo’nun Türkiye’deki sürdürülebilir büyüme hedeflerine ulaşmak için çalışacağız.
Sürdürülebilir ürün oranımızı yüzde 20’nin üzerine çıkardık
✓ 2023 ‘te büyümek ve ülke ekonomisine katkı sağlamak için çalıştık. Yurt dışı satışlarımızla online satış kanallarımızın cirodaki payını artırırken mobil uygulamamızı en hızlı büyüyen kanalımız haline getirdik. DeFacto Teknoloji’de 300’ün üzerinde kişiden oluşan ekibimizle omni-channel stratejimizi geliştirmeye devam ettik. “I Love Me” mottomuzla insanların kendini sevmesinin önemini vurgulayarak müşterilerimizin yanında olduk. Sadece iki senede sadakat programımız Gift Club ailesi 14 milyon kişiyi aştı. Özel kampanyalarla üyelerimizin yüz milyonlarca TL’lik kazanç sağlamasına katkıda bulunduk. Öte yandan sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sürdürülebilir ürün oranımızı yüzde 20’nin üzerine çıkardık.
✓ 2024’te de sektörümüzde oyunun kurallarını değiştirmeye devam edeceğiz. Müşterilerimizin ihtiyaçlarını tespit ederek kaliteli ürünlerimizi uygun fiyattan sunmak ve pazar payımızı arttırmak ana hedeflerimizden. Omni-channel stratejimizi en üst seviyeye taşıyarak Türkiye’de fark yaratan Gift Club sadakat programımızı bulunduğumuz tüm ülkelerde yaygınlaştıracağız. İşimizin ve şirket olarak geleceğimizin en önemli yönü olan sürdürülebilirlik, 2024’te de önceliklerimiz arasında yer alacak. Sürdürülebilir ürün oranımızı yüzde 40’a yükseltmeyi amaçlıyoruz.
Yeni yıl sürprizler ve fırsatlarla geliyor
✓ Bizim için çok başarılı bir yıl oldu. Tüketiciye yakın durmayı, onun dünyasını anlamayı iyi başardığımızı düşünüyorum. Böylelikle genel olarak zor ve çalkantılı bir yılda onların ihtiyaçlarına ve yaşam tarzlarına uygun programlarla karşılarına çıkabildik. Bunun karşılığını da hem iş sonuçlarında hem de marka sevgisinde görebiliyoruz.
✓ Dünya ve ülkemiz çok hızlı değişimler yaşarken; tüketicilerimiz ve biz bu belirsizliği yönetmek durumundayız. Bu yılın bize en önemli dersi şu oldu: “Güçlü planlar yap ama her zaman değişen şartlara uyum sağlayacak bir esnekliğe sahip ol.” Bunun yolu da iyi dinlemekten ve empati kurmaktan geçiyor. Böylece hem tüketicimizin hayatını zenginleştiriyor hem de işimizde hedeflerimizi yakalayabiliyoruz.
✓ 2024’te gerileyen enflasyonla birlikte daha öngörülebilir bir ortam olmasını bekliyoruz. Yine de hem sürprizlerin hem de fırsatların eksik olmayacağı bir yıla gireceğiz. Güçlü programlar, eğlenceli iletişimler ve harika ürünler ile yeni yıla hazırlandık. İşimizi ve pazarı büyütmek için tüketicinin hem zihninde hem de alışveriş sepetinde daha çok olacağımızı umuyoruz.
Bir tercih çok şeyi değiştirir
✓ Gündemin oldukça hızlı değiştiği son birkaç yılın ardından 2023 yılında hepimizi derinden sarsan deprem felaketinin hemen ardından en önemli önceliğimiz depremin yaralarını sarmak ve bölgeye sürdürülebilir katkı sağlamak oldu. Bölgeye sürdürülebilir katkı sağlamak adına Hatay, Adıyaman ve Kahramanmaraş’ta Müşteri İletişim Merkezi ekiplerimizi oluşturduk ve çağrı almaya başladık. Ardından afet bölgesi için yaptığımız çalışmaları bir üst seviyeye taşıdık ve Cumhuriyetimizin 100. yılına armağan ettiğimiz “Yarınlara Kartopu” projemizin başlangıcını yine deprem bölgesindeki çocuklarımızla gerçekleştirdik.
✓ Tüm bunlara ek olarak sürdürülebilir bir dünya adına dönüşümü tetiklemek için “bir tercih çok şey değiştirir” diyerek yola çıktığımız Sürdürülebilir Tercih Programı yani Step çatısı altındaki çalışmalarımızı sürdürdük ve Step üye sayımız 450 bini aştı.
✓ Yapı Kredi olarak yaşadığımız dünyaya, ülkemize, müşterilerimize ve tüm paydaşlarımıza olan sorumluluğumuzun farkındayız. Bu farkındalık ve topluma değer katma vizyonumuzla her daim tüm paydaşlarımızın yanında olup hayatın koyduğu sınırları kaldırmayı sürdüreceğiz.
Gezegen, insan, kazanım…
✓ Yaşadığımız dönem, sürekliliği olan bir istikrarsızlık dönemi. Tahmin edilmesi zorlaşan tüketici tercihleriyle baş başayız. Bu dönemde öne çıkanları; 3P: Planet (gezegen), people (insan), profit (kazanım) şeklinde özetlemek mümkün. P’leri eksik bırakmadan ve tüm paydaşlarla birlikte söylemlerin ötesinde eylemlerle sürdürülebilirlik yaratmak için çalışıyoruz.
✓ BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’nı rehber alarak yolumuza devam ediyoruz. Geniş perspektifte yaşadığımız eşitsizlik cinsiyet eşitsizliği olsa da her tür eşitsizliğin karşısında olmalıyız. “Aynı Dili Konuşuyoruz” ve “Cam Tavan Arabada Güzel” projelerimiz bu yaklaşımın sembolü.
✓ 2024 içinse; sürekli optimizasyonlarla performans gelişimi sağlamayı, marka sağlığı araştırmalarımızla müşteri geri bildirimlerini projelendirip hayata geçirmeyi, “Media first” iletişimlerimize devam etmeyi, platformlaşma uygulamalarımızı entegre deneyim sunma ve rekaberlik kavramlarıyla sürdürmeyi, metaverse teknolojileri ile satış kanallarımızı ve omnichannel kabiliyetlerimizi daha entegre hale getirmek için yatırımlar gerçekleştirmeyi hedefliyoruz.
Trendyol girdiği tüm pazarlarda dijital ekosistem yaratıyor
✓ Türkiye’nin Trendyol’u olarak ilk kurulduğumuz günden bu yana ülkemize ve ekosisteme en büyük pozitif etkiyi yaratmayı ve hayatın her alanında dijital uçurumun kapatılması için çalışmayı ilke edindik. Hem Türkiye’de hem de operasyonlarımızı başlattığımız diğer ülkelerde pazarlama çalışmalarımıza da bu ilke doğrultusunda yön veriyoruz.
✓ Bu yıl faaliyete başladığımız Azerbaycan’da ve aynı zamanda Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri’nde en çok indirilen uygulama olduk. Türkiye’deki pazarlama know how’ımızı, öğrenilerimizi diğer ülkelere de taşıyor ve bu ülkelerde de e-ticaret ekosistemini geliştirmek üzere kullanıyoruz. 2024 yılında da var olduğumuz tüm pazarlarda güçlü bir dijital ekosistem yaratılması için çalışmaya devam edeceğiz.
FordPro ile hizmetlerimizi genişlettik
✓ 2023 yılı, müşterilere sunduğumuz heyecan verici ürünler ve deneyimlerle dolu bir yıl oldu. Elektrifikasyon ve bağlantılı araç dönüşümü konusundaki liderliğimizi sürdürerek, farklı segmentlerdeki yeni nesil, ileri teknolojiye sahip araçlarımızı ve deneyimde farklılaşan hizmetlerimizi müşterilerimizle buluşturduk.
✓ Müşteri deneyimine verdiğimiz önem doğrultusunda, FordPro ile müşterilere yönelik hizmetlerimizi genişlettik. Tüm bağlı araçlarımızı gerçek zamanlı izleyeceğimiz Teknoloji Müşteri Merkezi’ni açarak, müşterilerimize katma değer sunma taahhüdümüzü bir adım ileri taşıdık. Bu girişim, genel iş deneyimini geliştirme ve optimize etme konusundaki kararlılığımızı vurguluyor, müşterilerimizin yanında olmaya devam ediyoruz.
✓ 2024’e yönelik hedeflerimiz, müşterilerimizin hayatının her anında yanında olarak, ürün ve hizmetlerimizle markamızın liderliğini güçlendirmeye odaklanıyor. İleri teknoloji, tasarım ve sürüş deneyiminde fark yaratan yeni nesil araçları müşterilerimizle buluşturmayı sürdüreceğiz. Müşterilerimizle daha güçlü bir bağ kurarak, teknoloji odaklı ve ilham verici bir geleceğe adım atmayı hedefliyoruz.