
Perakende büyümeye devam ediyor: 2024’te 3 bin 478 yeni market açıldı
Ortakalan tarafından hazırlanan ve ortakalan.org’ta yayımlanan Perakende Raporu 2025, gıda ve hızlı tüketim perakendeciliğindeki son gelişmeleri detaylı bir şekilde ele aldı. Rapora göre 2024 boyunca 3 bin 478 market açıldı, market zincirlerinin Türkiye genelinde şube sayısı 55 binin üzerine yükseldi.
2024 yılı boyunca açılan 3 bin 478 yeni mağaza ile organize gıda perakendesi büyümesini sürdürdü. Yılın başında 52 bin 259 olan toplam market sayısı, yıl sonunda yüzde 6,65 oranında artarak 55 bin 737’ye ulaştı. En fazla büyüme indirim marketlerinden geldi. 2024 başında 40 bin 530 olan indirim marketi sayısı, yüzde 5,55’lik artışla 42 bin 782’ye yükseldi.
Ulusal zincir marketler de önemli bir büyüme kaydetti. Son bir yılda bu marketlerin toplam şube sayısı bin 88 artarak yıllık yüzde 15,04 oranında büyüdü. Migros ve CarrefourSA gibi büyük zincirler, süper ve mini market konseptlerine yatırım yaparak bu büyümeyi destekledi. Tarım Kredi Market ise yaklaşık 550 yeni mağaza açarak sektörde önemli bir oyuncu haline geldi.
Yerel market zincirleri de büyümeye devam etti. En az beş mağazaya sahip 236 yerel market zinciri, geçen yıl yüzde 3,06’lık bir büyüme gösterdi. Toplam 138 yeni mağaza açılırken, bunların 36’sı büyük hacimli gross formatında hizmete girdi. Bu genişleme ile yerel zincirler, satış alanlarını yüzde 8, istihdamlarını ise yüzde 6 artırdı.
Son 10 yılda 36 bin 726 yeni market açıldı
Perakende Raporu 2025’in verilerine göre, 2014-2024 yılları arasında şube sayısı beş ve üzerinde olan zincir marketlerin toplam mağaza sayısı yüzde 193 arttı. Bu süreçte indirim marketlerinin yüzde 233, ulusal zincirlerin yüzde 207 ve yerel market zincirlerinin yüzde 33 artış gösterdiği kaydedildi.
2014 sonunda organize gıda perakendesi içinde toplam market sayısı 19 bin 11 iken 10 yıl içinde 36 bin 726 yeni mağaza daha açıldı. 2024 yılı itibarıyla bu sayı 55 bin 737’ye ulaştı. Aynı dönemde indirim marketlerinin sektördeki payı yüzde 68’den yüzde 77’ye çıkarken, yerel market zincirlerinin payı yüzde 18’den yüzde 8’e düştü. Ulusal zincirler ise daha esnek ve küçük satış alanlarına sahip mağaza formatlarına yönelerek pazar paylarını yüzde 14’ten yüzde 15’e yükseltti.
Son on yıldaki bu değişimde Tarım Kredi Market ve File gibi yeni oyuncuların sektöre girişi, Migros’un mağaza açılış hızını üç kat artırması ve CarrefourSA’nın başlattığı bayilik sistemi gibi faktörler etkili oldu. Perakende sektörü, değişen tüketici alışkanlıklarına adapte olarak büyümeye devam ediyor.
“Yaklaşık 25 bin yeni market açılışı olacak”
Sektör raporlarını hazırlayan Ortakalan’ın Genel Yayın Yönetmeni Emre Durdu, orta vadede değerlendirdikleri önümüzdeki yedi yıllık süreçte market zincirlerinde yaklaşık 25 bin yeni açılış ve yüzde 44 oranında büyüme öngördüklerini kaydetti. Durdu, 2031 yılına kadar ulusal market zincirlerinde yüzde 85, indirim marketlerinde yüzde 40, yerel market zincirlerinde ise yüzde 15’lik şube artışı beklediklerini açıkladı.