Perakendenin yükselen trendleri neler?
Geride kalan 2 yılın ardından sıkça duyduğumuz yeni normal tanımı içerisinde yer alan pek çok tüketici davranışı ve trendler “yeni” sıfatını attı ve birer normale dönüştü. Böylesi dönüşüm süreçlerinde ise günün fotoğrafını çekmek ve yükselen trendleri daha yakından takip etmek gelecek için kritik ipuçları taşıyor. Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Ortak Gelişim Kongresi’nde NielsenIQ liderleri, FMCG (hızlı tüketim ürünleri) perakendesinin güçlü 2021 performansını ortaya sererken yakın gelecekte perakendede başarının anahtarlarına da ışık tuttu… Gelin öyleyse öne çıkan başlıkları birlikte inceleyelim…
FMCG perakendesinin hem 2020-2019 kıyaslamasında yüzde 22 büyüme hem de 2021-2020 kıyaslamasında yüzde 25 büyüme kaydettiğini belirten NielsenIQ Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, büyümede küçük formatlı marketler ve geleneksel kanal katkılarının öne çıktığını söyledi.
Şekerel Erdoğan, benzer ülke örnekleriyle kıyaslandığında modern ticaretin Türkiye’de çok önemli bir büyüme potansiyeline sahip olduğunun da altını çizdi.
E-ticaret büyümesini sürdürüyor
Bu dönemde e-ticaretin payının FMCG pazarında yüzde 6’ya ulaştığını ifade eden Şekerel Erdoğan sözlerini şöyle sürdürdü, “Türkiye, bu oranla e-ticaretin satış ağırlığında en önde geldiği Çin (yüzde 30), Güney Kore (yüzde 26) ve ABD (yüzde 15) gibi ülkeleri yakından takip ettiği gibi, Avrupa’da da e-ticaretin en çok ağırlığa sahip olduğu ülkeler arasında İngiltere (yüzde 15) ve Fransa (yüzde 9)’dan sonra yer alıyor.”
E-ticarette zirvenin sahibi sıcak içecekler!
Açıklamasına “Avrupa ortalamasının çok üzerinde gelişen bu büyüme öyküsü heyecan verici olduğu gibi, aynı zamanda globalde de yaygınlaşan çoklu kanal tercihlerini anlamanın ne kadar önemli olduğunu gösteriyor” şeklinde devam eden Şekerel Erdoğan, e-ticaretin bu yüksek büyümesiyle tüm kategorilerde payını artırdığını, ancak büyümede liderliği sıcak içecek kategorilerinin aldığını paylaştı. NielsenIQ verilerine göre e-ticarette en çok büyüyen ilk 5 kategori Türk kahvesi, hazır kahve, çay, ev temizleyicileri ve deodorantlar oldu.
Çoklu kanal stratejilerine dikkat!
Gelişen çoklu kanal yapısını da vurgulayan Şekerel Erdoğan, “Türkiye’de e-ticaret büyümesi, pandemi öncesi seviyenin üzerinde kalmaya devam etti ve ilk 8 ayın sonunda geçen senenin aynı dönemine oranla yüzde 89 büyüme gösterdi” diyor.
Çoklu kanal deneyimininse yalnızca e-ticaretin yükselişinden ibaret olmadığını, fiziksel mağazaları da kapsadığını ve önemli bir deneyim boyutu içerdiğini dile getiren Şekerel Erdoğan, alışverişçiye güçlü bir çoklu kanal deneyimi sunmak için anahtar kelimelerin bulunurluk, derleme-sunma, yakınlık–aciliyet ve heyecan olduğunu belirtiyor.
Büyüme için inovasyon kritik noktada!
Tüketici trendleriyle devam eden NielsenIQ Türkiye Perakende Hizmetleri Direktörü Serhat Sükan, alışverişçinin özellikle Covid’le birlikte değişen hayat tarzı ve beklentilerinin ürün ve kanal tercihlerini belirlediğine dikkat çekiyor. Pandemi döneminde güven arayışı nedeniyle alışverişçilerin yeni ürünleri denemekten bir miktar uzaklaştığını, ancak pandeminin etkisinin atlatıldığı “yeni normal” dönemde alışverişçilerin tekrar inovasyona yöneldiğini vurgulayan Sükan, bu dönemde inovasyonların büyümeye önemli katkı sağladığının altını çiziyor.
Değer algısı güçleniyor
Pandeminin finansal etkileri nedeniyle “değer” algısı ve arayışının güçlendiğini belirten Sükan, bu noktada tüketiciye avantajlı fiyat sunan büyük gramajlı ürünlerin, gıda başta olmak üzere tüm alt gruplarda toplam satışlar içindeki ağırlıklarını artırdıklarını sözlerine ekledi.
Sükan, pandemi döneminde geri çekilen bir diğer olgu olarak promosyonların da yeni normal dönemiyle birlikte geri döndüklerini ve tüketici tercihlerinde etkin rol oynadığını belirtiyor.
“İleri analitik” satışları artırıyor!
Tüketiciyi anlamanın yanı sıra değişen perakende koşullarında esnek ve çevik olmanın da kritik olduğunun altını çizen Didem Şekerel Erdoğan, perakende analitiğine her zamankinden daha çok ihtiyaç duyulduğu bir dönemden geçtiğimizi “Yerel ve global örneklere bakıldığında dijitalle birleşen ileri analitik uygulamaların satışları net bir biçimde artırdığını görmekteyiz” sözleriyle ifade ediyor.
Dijital ve analitiğin çok boyutlu düşünülmesi gerektiğini vurgulayan Şekerel Erdoğan, kullanım alanları olarak kategori yönetimi, pazarlama, tedarik zinciri & operasyon ile satın alma alanlarını gösteriyor.
Tüketicinin sürdürülebilirlik beklentisi büyüyor
Her geçen gün daha çok gündemimize giren küresel iklim değişikliğine de değinen Şekerel Erdoğan, alışverişçilerin sürdürülebilir ürünlere yönelik tercihinin pandemiyle birlikte net biçimde arttığını, pandeminin bu noktada farkındalığı artırdığını vurguluyor.
Şekerel Erdoğan, alışverişçilerin sürdürülebilirlik başlığında markalardan önemli beklentilerinin olduğunu ve bu başlığın tüketici tercihlerine de gözle görülür bir biçimde yansıdığının altını çiziyor.