Peynirin 50 tonu!
Kimi zaman simidin en güzel eşlikçisi kimi zaman mezelerin ilk sipariş edileni. Kahvaltıdan salataya, sandviçten böreğe ülkenin 7 bölgesinde ayrı zevklerle üretiliyor ve tüketiliyor peynir… Peki tüketicilerin onlarca peynir türü arasından en beğendikleri hangileri? En sık hangi peynirleri tüketiyor? Satın almada etkin rolü kim oynuyor dahası aylık peynir bütçeleri hangi rakamlara ulaşıyor? Yanıtlar Marketing Türkiye adına Pulside Research’ün gerçekleştirdiği Peynir Tüketim Alışkanlıkları Araştırması’nda…
Peynir tercihlerinde demokrasi var!
Araştırmaya katılanların yüzde 41,3’ü hane içerisinde alınacak peynire yalnızca kendisinin karar verdiğini söylese de yüzde 58,7’si tercih noktasında çok seslilik olduğunu belirtiyor. Cinsiyet kırılımında incelendiğinde ise kadınların karar noktasında daha aktif bir rol üstlendiği gözlemleniyor.
Her 10 kişiden 4’ü günde birden çok kez peynir tüketiyor!
Peynirin kahvaltının demirbaşı olduğu tartışılmaz. Ancak tatlılarda dahi kendine yer bulan peynir toplumun yüzde 40,8’i tarafından gün içerisinde birden çok kez tüketiliyor. “Günde bir kez peynir tüketiyorum” diyenlerin oranı verilere yüzde 47,2 olarak yansırken haftada birkaç kez tüketiyorum diyenlerin oranı yüzde 7,3.
Peynirde adres: Zincir marketler
Ev alışverişlerini toplu bir şekilde gerçekleştirme isteği ve daha uygun fiyata alışveriş yapma planıyla tüketiciler peynir satın alımında da dümeni zincir marketlere kırıyor. Peynir alışverişinde katılımcılar en çok hipermarket/ süpermarketleri, ikinci olarak ise indirim marketlerini tercih ettiğini ifade ediyor.
Evlerin peynir bütçesi aylık 177 TL
Tüketimi bunca sık olan peynirin bir de hane ekonomisine yansıması var elbette. Katılımcılara peynir için aylık ortalama harcamaları sorulduğunda 51 – 200 TL aralığında harcama yapanların yüzde 63,7’lik bir grubu kapsadığı görülüyor… Aylık ortalama peynir harcaması hane bazında incelendiğinde 177 TL olurken kişi bazında hesaplandığında 54 TL olarak karşımıza çıkıyor.
İnek sütü rakip tanımıyor
Peynirin ham maddesi olan süt konusunda tüketicinin tercihlerine baktığımızda yüzde 92,2 gibi büyük bir çoğunluğun inek sütünden yapılmış peynirleri tercih ettiğini görüyoruz. Koyun sütü ve keçi sütü tercih oranı ise yalnızca yüzde 27-30 aralığında kalarak toplumun yaklaşık olarak üçte birini oluşturuyor.
Açık peynir satın alıyor musunuz?
Şarküteri reyonlarında ve pazarlarda satılan açık peynirleri satın alma alışkanlıkları incelendiğinde yüzde 19,3’lük bir kesim asla açık peynir satın almadığını ifade ediyor. Buna karşın çalışmaya katılanların yüzde 80,7’si nadir de olsa açık peynir satın aldığını dile getiriyor. Açık peynirde en çok satın alınan peynir türü beyaz peynir olurken onun ardından tulum peyniri, ezine peyniri ve lor peyniri geliyor…
En çok beyaz peynir ve kaşar peyniri tüketiyoruz
Araştırma kapsamında katılımcılara hem “tükettikleri” hem de “en çok tükettikleri peynir türü” soruldu. İki soru karşısında da yanıtlar arasında zirvede beyaz peynir olurken onu kaşar peyniri takip ediyor. Krem peynir “tüketilen türler” arasında üçüncü sıradayken “en çok tüketilen türler” kategorisinde yerini Ezine peynirine kaptırıyor.
10 kişiden 3’ü haftada 1 kez yöresel peynir alıyor
Araştırma sonuçları gösteriyor ki yöresel peynirler de tüketicinin hayatında olmazsa olmazlardan!
Katılımcıların yüzde 30,5’i haftada bir kez yöresel peynir satın aldığını ifade ederken yöresel peynir satın alma ortalaması ise 27 günde 1 olarak verilere yansıyor…
En sevilen yöresel peynir: Ezine!
Katılımcılara en sevdikleri yöresel peynir sorulduğunda yüzde 35,7’yle Ezine en çok öne çıkan peynir oluyor. Erzincan tulum peyniri yüzde 11,5’le en sevilen ikinci yöresel peynir olurken onu yüzde 9,9’la Kars eski kaşarı takip ediyor.
Trakya “Ezine” farkıyla önde
Bölgesel olarak hangi bölgenin peynirlerinin daha çok sevildiği incelendiğinde Ezine peynirinin ana vatanı Trakya ve Çanakkale bölgeleri ilk sıralarda karşımıza çıkıyor. Eski kaşarın memleketi Kars ve tulum peynirin memleketi Erzincan ise bu bölgeleri yakın takipte…
Araştırmanın metodolojisi
Peynir Tüketim Alışkanlıkları Araştırması Marketing Türkiye için Pulside Research tarafından 7-14 Ekim 2021 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Türkiye genelinde 600 kişiyle yüzde 95 güven aralığında ve yüzde 4 hata payıyla yapılan çalışmada Türk tüketicilerin peynir satın alma motivasyonları incelendi.