Türkiye’nin plaj çantasında neler var?
Türkiye’nin plajları, her yıl hem yabancı hem de yerli turistler için oldukça popüler bir destinasyon olmayı sürdürüyor. Uzun ve geniş plajlar, hem rahatlayıp dinlenmek hem de çeşitli aktiviteler yapmak için insanları cezbediyor. Peki, Türk halkının plaj çantasının olmazsa olmazları neler? Son dönemde plaj çantası hazırlamak ne kadara mal oluyor? Plaj çantasının favori markaları hangileri? Marketing Türkiye için Roamler Türkiye tarafından yapılan “Türkiye’nin Plaj Kültürü ve Plaj Çantası” araştırması işte bu sorulara yanıt veriyor…
İspanya ve Yunanistan’ın ardından 551 mavi bayraklı plajla bu alanda dünya 3’üncüsü olan Türkiye’de, plaj sayısının yüksek olması ve en popüler tatil tercihlerinden birinin de deniz tatili olması canlı bir plaj kültürü de yaratıyor. “Türkiye’nin Plaj Kültürü ve Plaj Çantası” araştırması ise Türk halkının plaja neler götürdüğünü, plaj çantasından neleri eksik etmediğini ve plaja gittiğinde neler yaptığının resmini çiziyor. Araştırmaya göre plajda bikini giymeyi tercih edenlerin oranı ile mayo giymeyi tercih edenlerin oranı birbirine oldukça yakın… Bikini severler yalnızca yüzde 5 farkla mayo severlerden daha kalabalık bir kitleyi oluşturuyor. Diğer taraftan enflasyondan kaçmak; kavurucu güneşten korunmak için plaj şemsiyesinin altına sığınmak kadar kolay olmuyor… Toplumun yüzde 70 gibi ezici bir çoğunluğu “ideal” bir plaj çantası için ayrılması gereken bütçenin geçtiğimiz yıla kıyasla oldukça arttığını dile getiriyor…
Yaş ilerledikçe plaja daha sık gidiyoruz
Araştırmaya katılanların yüzde 91’i yılda en az 1 kez plaja gittiğini belirtiyor. Yaş ilerledikçe plaja gitme sıklığı da artıyor. 20-24 yaş grubunda en az ayda bir kez plaj ziyareti gerçekleştirenlerin oranı yüzde 8 iken 30-34 yaş aralığında bu oran yüzde 12’ye kadar yükseliyor. 20 yaşından genç katılımcıların yüzde 11’i neredeyse hiç düzenli olarak plaja gitmediğini söylerken 35 yaşından büyük katılımcılarda bu oran yüzde 2’ye kadar düşüyor.
Yüzde 37 plajda kendi düzenini sunuyor
Plaja giderken kendi düzenini yanında götürenler de hatırı sayılır bir kitleyi oluşturuyor. Katılımcıların yüzde 37’si şemsiyesini, yüzde 42’si ise sandalyesini yanında götürüyor. Soğutucu dolabını yanına alanlar ise katılımcıların yüzde 26’sını oluşturuyor. Çocuklu ailelerde soğutucu dolap kullanma oranı yüzde 34’e yükseliyor.
Plaja giderken yanımıza ne alıyoruz?
Katılımcıların yüzde 22’si tatile çıkmadan iki-üç hafta önce plaj çantası hazırlamaya başladığını belirtiyor. Bir hafta önce hazırlık yapmaya başlayanların oranı yüzde 21. Son birkaç gün içinde hazırlıklarını tamamlayanların oranı ise yüzde 32. Kadın katılımcılar hazırlıklara iki-üç hafta önce başlarken erkek katılımcılarda hazırlıkların son 1 haftaya bırakıldığını görüyoruz. Plaja giderken yanımızda götürdüğümüz şeyler plaj kültürümüzü şekillendiriyor ve plajda zamanımızı nasıl harcadığımızı gösteriyor. Yanımıza almak zorunda olduğumuz şeyler aslında çok fazla değil. Denize gireceksek bir havlu şart… Yazın yakıcı güneşinden korunmak için güneş kremi de… Peki, başka neler götürüyoruz?
Güneş kremi olmazsa olmaz
Katılımcıların yüzde 30’u plaja giderken yedek havlu ve yedek mayo da götürdüğünü belirtiyor. Yedek kıyafet götürenlerin oranı ise yüzde 60. Erkek katılımcıların daha çok yedek kıyafet, kadın katılımcıların ise daha çok yedek mayo götürdüğü görülüyor.
Plaj çantasında en çok bulundurduğumuz ürünlerden biri koruyucu güneş kremi. Katılımcıların yüzde 91’i plaja giderken güneş kremini kesinlikle yanına alıyor. Bronzlaştırıcı yağlar ise o kadar popüler değil. Bronzlaştırıcı güneş yağı kullananların oranı yüzde 35’te kalıyor.
Atıştırmalık meyveye tercih ediliyor
Plaja giderken yanımızda atıştırmalık götürmeyi meyve götürmekten daha fazla tercih ediyoruz. Katılımcıların yüzde 69’u atıştırmalık götürdüğüne söylerken çantasından meyveyi eksik etmeyenlerin oranı yüzde 32’de kalıyor. Çocuğu olan katılımcılarda meyve bulundurma oranı yükseliyor (yüzde 37).
Katılımcıların yüzde 84’ü plaja giderken yanına su almayı ihmal etmiyor. 20 yaşından küçük katılımcıların yüzde 61’i çantasından gazlı içeceği eksik etmediğini belirtiyor. 20-30 yaş arası katılımcıların yüzde 20’si ise plaja giderken alkollü içeceklerini de yanında götürüyor.
En güçlü silahımız güneş kremi
Katılımcıların yüzde 57’si güneş kremini tüpte krem şeklinde tercih ettiğini, yüzde 42’si ise sprey şeklinde tercih ettiğini belirtiyor. Bronzlaştırıcı yağlarda sprey formunu tercih edenlerin oranı ise yüzde 74.
Katılımcıların yüzde 55’i yüzü ve vücudu için farklı güneş kremleri kullandığını belirtiyor. Kadın katılımcılar özelinde bu oran yüzde 63’e çıkıyor. Çocuğu için kendi kullandığından farklı bir güneş kremi kullananların oranı ise yüzde 67.
Güneş kremi için en çok tercih edilen marka: Nivea
Güneş kremi kullanan katılımcıların en çok tercih ettiği marka yüzde 33 ile Nivea olurken onu yüzde 14 ile La Roche Posay ve yüzde 11 ile Sebamed takip ediyor. Güneş kremi alışverişinin ilk adresi online…
Katılımcıların yüzde 66’sı güneş kremi alışverişini online olarak gerçekleştirdiğini belirtiyor. Online alışverişi tercih edenlerin yüzde 51’i ise güneş kremi alışverişini Trendyol üzerinden yapıyor.
Gözlüksüz plaja çıkmıyoruz
Katılımcıların yüzde 85’i güneş gözlüğü olmadan plaja gitmediğini belirtiyor. Güneş gözlüğü kullananların en çok tercih ettiği marka ise Ray-Ban. Katılımcıların yüzde 60’ı gözlük alışverişini mağazalardan yaptığını söylüyor.
Plaj modasını Penti belirliyor
Kadın katılımcıların yüzde 36’sı bikini, yüzde 31’i ise mayo giymeyi tercih ediyor. Yüzde 36’sı mayo/bikini alışverişlerini Penti’den yaptığını söylüyor. Yüzde 76’lık bir kitle satın alacağı bikini/mayonun fiziğine uygun olmasına dikkat ediyor. Yüzde 74’lük bir kitle ürünün rahatlığını da önemsiyor. Yüzde 55’lik bir kitle mayo/bikini alışverişi için mağazaların yolunu tutuyor, yüzde 45 ise online kanallardan satın alıyor. Online satın alımlarda en çok tercih edilen kanal yüzde 40 ile Trendyol. Katılımcılar için ideal bir mayonun özelliği ise çabuk kuruyor olması.
Plaja gitmenin maliyeti ne kadar?
Katılımcıların yüzde 24’ü plaj çantasını 500-750 TL arasında yüzde 22’si ise 750-1000 TL arasında oluşturduğunu kaydediyor. Yüzde 30’u ideal bir plaj çantası oluşturmanın 1000 TL’yi aşacağını söylüyor. Yüzde 20’lik bir kitle geçtiğimiz yıla oranla maliyetlerin “biraz arttığını” yüzde 70’i ise “çok arttığını” belirtiyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
“Türkiye’nin Plaj Kültürü ve Plaj Çantası” araştırması Marketing Türkiye adına Roamler Türkiye tarafından 6-16 Haziran 2023 tarihlerinde gerçekleştirildi. Araştırma datası, geniş Roamler Türkiye üye havuzundan mobil uygulama kullanılarak toplandı. Araştırmaya Türkiye temsili 12 istatistiki bölgede yaşayan, A, B, C1 ve C2 SES grubundan, 18-54 yaş aralığında toplam 580 kişi katıldı. Araştırmada katılımcılar telefonlarındaki Roamler uygulamasını kullanarak plaj alışkanlıkları ve plaj kültürlerine dair hem çoktan seçmeli hem de açık uçlu sorulara cevap verdi.
Türkiye’nin favori iç giyim ürünleri hangileri?
İç giyim ürünleri kimileri için dış giyimin tamamlayıcısı kimileri için bambaşka bir dünya. Ancak gerçek şu ki iç giyim ürünleri son yıllarda kombinlerin ayrılmaz bir parçası. Ceket içine giyilen bralet ve bodysuitler hem smart casual konseptin hem de parti stilinin vazgeçilmezi haline geldi. Elbette bu iç giyimin görünen yüzü… Peki görünmeyen kısmında trendler neler? Ev giyiminin favori ürünleri hangileri? Yanıtlar 2022 yılı e-ticaret satışlarına ilişkin verileri derleyen Suwen’den geliyor…