!["Planlı Spontanlık" ya da "İndirim Yakalama Sanatı!" "Planlı Spontanlık" ya da "İndirim Yakalama Sanatı!"](https://www.marketingturkiye.com.tr/wp-content/uploads/2025/02/indirim.png)
“Planlı Spontanlık” ya da “İndirim Yakalama Sanatı!”
Günlük alışverişte indirim kovalamak adeta bir sanata dönüştü. Süpermarket raflarındaki rekabet, online promosyonlar ve dijital fiyat karşılaştırma uygulamaları, tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarını kökten değiştiriyor. En uygun fiyatı bulmak için market raflarından sosyal medya broşürlerine kadar her kanalı aktif olarak kullanan tüketiciler, alışverişte “planlı spontanlık” yaklaşımını benimsiyor. Twentify’ın Alışveriş Günlükleri serisinin ikinci bölümü olan “Dijital Çağda Alışveriş”, bu yeni tüketici davranışını mercek altına alıyor.
İndirimsiz market, market değil
İndirimler tüketicilerin süpermarket tercihlerini büyük ölçüde şekillendiriyor. Daha sık ve çeşitli indirim sunan süpermarketler tercih listesinde başa geliyor.
- “İndirimi fazla olan marketlere yönelirim. Bu faktör çok önemli. Çünkü daha uygun fiyatlı ürünler satan marketler varken pahalı marketleri tercih etmek istemem.” (Erkek, 24)
- “Genellikle promosyonları olmayan marketleri tercih etmiyorum.” (Kadın, 29)
Markalar raflarda, raflar online’da yarışıyor
Tüketici, özellikle temel gıda ürünleri, temizlik ve kişisel bakım ürünleri kategorilerinde fiyat karşılaştırması yapıyor. Cimri, Akakçe platformları başı çekmekle birlikte, sosyal medyada yayınlanan broşürler ve süpermarketlerin kendi uygulamaları da tercih edilen kaynaklar arasında yer alıyor.
- “Fiyatları, sıvı yağ, şeker, un, çay, kuru bakliyat gibi ürünleri ön planda tutarak uygulamalardan takip ediyorum.” (Kadın, 46)
- “Cimri ve Akakçe uygulamalarını tercih etmemin sebebi kullanımının kolay olması ve doğru sonuçlar vermesi.”(Kadın, 29)
- “Marketlerin Instagram ve web sayfalarını takip ediyorum. Nedeni de anlaşılır ve doğruluk payının yüksek olması.” (Kadın, 26)
Plansızlıktan planlı spontanlığa
Online platformlardaki promosyonlar, katılımcıların alışveriş alışkanlıklarını önemli ölçüde etkiliyor. Planlı alışverişler genellikle ihtiyaçlar doğrultusunda yapılırken, cazip indirimler tüketicileri spontan alışveriş yapmaya teşvik ediyor. İndirimler, alışveriş planlarını esnek hale getirerek tüketicilere tasarruf sağlama imkanı sunuyor.
- “İhtiyacım olan ürünlerin peşinden gidiyorum.” (Erkek, 33)
- “İndirimler planlarınızı bozuyor. İndirim olunca genelde hemen alıyoruz.” (Erkek, 25)
- “Online promosyonları kullanmayı çok seviyorum çünkü avantajlı oluyor. Almak isteyeceğim ürünleri daha uygun fiyata alabiliyorum. Bazen hiçbir şey alacağım olmasa bile spontane alışveriş yapıyorum.” (Kadın, 27)
Enflasyon dijitalleşmeyi güçlendiriyor
Enflasyonun fiyat karşılaştırma ve indirim arayışını arttırdığı ifade ediliyor. Enflasyonun dolaylı bir diğer etkisi de dijital çözümleri tüketicide daha yaygın hale getirmesi. Dijital platformlar, düzenli indirim takibini ve fiyat karşılaştırmasını anlık boyuta taşıyor ve marketteki spontanlık yerini online planlı spontanlığa bırakıyor.
- “Enflasyondan dolayı her şeyin fiyatı çok yükseldi, bu yüzden daha sık indirim takip ediyorum. Başka türlü bir şey alabilme imkanım kalmadı.” (Erkek, 25)
- “Eskiden marketlerdeki fiyatlara bakar, indirim olunca alırdım. Şimdi internet sitelerindeki indirimleri takip edip alışveriş yapıyorum.” (Kadın, 52)
- “Geçmişte tek tek markete gidip en uygununu buluyordum şimdi mobil uygulamaya girip bakıyorum.” (Kadın, 45)
- “Geçmişte mağazaları tek tek gezmek gerekiyordu, bu yorucuydu ve bütün hepsini gezmek istemiyordu insan. Girdiği ilk yerden alışveriş yapıyordu. Şu an dijitalleşmenin etkisiyle mağazaya uğramadan mağaza fiyat bilgisi alabiliyoruz.” (Erkek, 38)
Planlı spontanlık
Tüketicilerin indirimlerden yararlanmak için düzenli takip yapması klasik planlı ve spontan alışveriş terimlerini sorgulamamızı gerektiriyor. “İndirimdeymiş madem alayım” ile “ne indirimdeyse onu alayım” arasındaki farkın önemi artıyor. Tüketicinin kapımızdan girmesi yetmiyor çünkü artık sadece bizi bizle karşılaştırmıyor, market raflarını dolaşırken yandaki rakibimizin ve onun gibi onlarcasının fiyatlarını ve promosyonlarını görüyor. Peki, bu kadar karşılaştırmanın yoruculuğuna katlanmayı göze alan müşterimizde nasıl sadakat yaratacağız?
Büyük ihtimalle çözüm düzenli ve kişiselleşmiş iletişim. Tek tek müşterilerinin ihtiyacını ve bu ihtiyacın zamanlamasını daha iyi çözen ve önerilerle yaklaşan kazanacak. Bunun için de müşterinin alışveriş datasından daha fazlası gerekiyor.
Birleşik Krallık’a hızlı bir bakış: İsimler değişiyor, davranış aynı
Eş zamanlı olarak İngiltere’de gerçekleştirilen araştırmadan da aynı sonuçların çıkması enteresan. Enflasyonun hızı değişik, takip edilen uygulamalar ve platformların ismi farklı ama tüketici iki ülkede de aynı. Tüketici ucuza almak istiyor, bunun için eskiden marketler arasında dolaşarak ayakkabısını eskitirken şimdi her ürünü telefonundan takip ediyor. Planlı alışveriş yapıyor. Daha doğrusu araştırarak planlı bir spontanlık peşinde koşuyor.
Alışveriş Günlükleri’nin ilk bölümünü BURADAN okuyabilirsiniz…