Ramazan’da sofralar küçülüyor!
Ipsos tarafından gerçekleştirilen Koronavirüs Salgını ve Toplum Araştırması 101. Dönem verileri toplumun Ramazan ayı için gerçekleştirdiği alışverişlerden değişen iftar sofralarına dek ışık tutuyor. Hayatın her alanına sirayet eden ekonomik koşulların etkisi Ramazan’a da yansımış durumda. Öyle ki her iki kişiden biri ekonomik koşullardan dolayı misafir çağıramayacağını dile getirirken katılımcıların yüzde 64’ü de alışverişlerinin adresi olarak indirim marketlerini işaret ediyor. Masada davetli sayısı azalırken “sepet”lerin küçüldüğü de araştırmaya yansıyan veriler arasında yer alıyor…
“Ramazan alışverişi”nin adresi indirim marketleri
Ipsos Araştırma Şirketinin yapmış olduğu araştırmaya göre oruç tutacağını belirten kişilerin yüzde 9’u Ramazan ayına özel alışverişini yapmış. Bu alışverişte neler alındığına bakıldığında un, tuz, şeker, makarna ve kahvaltılık ürünlerin öncelikle satın alma yapılan ürünler olarak öne çıkıyor.
Geçen sene Ramazan ayına özel yapılan alışveriş ile karşılaştırıldığında, bu sene vatandaşların daha az çeşit aldığı görülüyor. Oruç tutacağını söyleyen bireylerin yüzde 54’ü ise daha alışveriş yapmadığını ama yapacağını belirtirken, üç kişiden biri ise Ramazana özel bir alışveriş yapmayacağı söylüyor. Alışveriş yapmış ya da yapacak olan kişilerin yüzde 64’ü alışverişlerinde İndirim Marketlerini tercih ediyor.
İki kişiden biri ekonomik koşullardan ötürü misafir çağırmayacak!
Katılımcıların yüzde 48’i korona salgınından dolayı bu sene iftara misafir çağıramayacağını belirtirken, ekonomik koşulların da misafir çağırmama konusunda çok yakın bir oranda etkili olduğu görülüyor. Her 10 kişiden 3’ü ise bu iki konunun da iftara misafir çağıramama konusunda etkisi olmadığını düşünüyor.
Vatandaşların yüzde 72’si bu sene oruç tutacağını söylüyor
Bu sene Ramazan’da tüm ay boyunca oruç tutacağını söyleyen bireylerin oranı yüzde 72. Bazı günler oruç tutacağını söyleyenlerle birlikte bu oran yüzde 82’ye yükseliyor.
2021 yılında gerçekleştirilen araştırmanın verilerinde her gün ya da bazı günler oruç tutacağını belirtenlerin oranının 9 puan daha düşük olduğu dikkat çekiyor.
Ekonomik koşullar bu seneki iftar sofralarını etkiliyor…
Ekonomik sebeplerden dolayı her 10 kişiden 6’sı bu sene zengin iftar sofraları kuramayacağını ve iftar ve sahura özel yapılacak alışverişlerden dolayı da hane giderlerinin artacağı endişesini taşıyor.
Araştırma Künyesi
Ipsos tarafından gerçekleştirilen Koronavirüs Salgını ve Toplum Genel Kamuoyu Araştırması ile Türkiye’de koronavirüs vakasının ilk kez tespit edilmesini takiben vatandaşların bu konuya ilişkin farkındalık düzeylerini, endişelerini, değişen davranışlarını ortaya koymak ve hükümetin bu konudaki politika ve uygulamalarının kamuoyundaki yansımasını anlamak hedeflenmiştir. Araştırma, Online Görüşmeler (CAWI) ile 18 yaş üstü İBBS 1 düzeyinde Türkiye temsili 800 birey ile gerçekleştirilmiştir. 22- 25 Mart 2022 tarihleri ile veriler; 101. dönem verilerini kapsayan araştırmanın istatistiki hata payı, %95 güven aralığında ± %3’tür…
“Ramazan daha çok çekirdek ailelerle yaşanacak”
- Salgının ve zor ekonomik koşulların etkisi altında olmamız yetmezmiş gibi bir de sert bir kış yaşadık/yaşıyoruz. Böyle zorlu bir kış mevsiminin ardından gelmekte olan bahar ve başlamak üzere olan Ramazan ayı bir umut tazeleme anlamı da taşıyor. Geçen yıl tüm Ramazan ayı boyunca oruç tutacağını belirtenlerin oranı yüzde 62 iken bu yıl oran yüzde 72’ye yükselmiş durumda. Oruç tutmayacağını söyleyenlerin oranında ise bir azalma var.
- Her on vatandaştan biri,2 Nisan’da başlayacak olan Ramazan ayı için şimdiden alışverişini yapmış bile. Yarıdan fazlası ise Ramazan alışverişini önümüzdeki günlerde yapacaklarını belirtiyorlar. Vatandaşların üçte ikiye yakını Ramazan alışverişleri için indirim marketlerini tercih ettiklerini belirtiyor. Ekonomik zorlukların Ramazan hazırlıklarına yansımış olduğunu söylemek yanlış olmaz. Erken alışverişçilerin tercihlerini geçen yıl ile karşılaştırdığımızda bu sene daha az çeşit alındığını gördük. Tercihlerin dağılımları kendi içinde geçen yıl ile benzer, en çok satın alınan kategoriler un-tuz-şeker, kahvaltılık, makarna ve tavuk. Pirinç ve çay geçen yıl çok daha fazla alınan ürünler iken bu yıl henüz o kadar tercih edilmiş değiller.
- Vatandaşların yarıya yakını iftar/sahur hazırlıkları nedeni ile hane harcamalarının artacağı düşüncesinde. Yine toplumun yarıdan fazlası ekonomik nedenlerle bu Ramazan’da zengin sofralar kuramayacaklarını belirtiyor.
- Her zaman aile, dostlar, komşular arasında bir buluşma vesilesi olan iftar sofralarına yönelik olarak bu sene kafalarda soru işaretleri var. İftar sofraları bu yıl gerek salgın endişesi gerekse ekonomik güçlükler nedeni ile daha tenha olacak gibi görünüyor. Yaklaşık olarak iki kişiden biri iftara bahsettiğim gerekçeler ile misafir çağırabileceğini düşünmüyor.
- Özetle bu sene toplum Ramazan’a daha fazla odaklanmış, oruç tutma niyeti daha yüksek bir şekilde giriyor, ancak Ramazan daha çok çekirdek aileler içinde tutumlu sofralar ile yaşanacak gibi görünüyor.
146 ülkenin mutluluk oranı açıklandı: Türkiye kaçıncı sırada?