Red Bull’un boğaları Zilli Öküz’e karşı
Avusturyalı enerji içeceği markası Red Bull, Antalyalı Zilli Öküz Gazoz’a karşı açtığı marka davasını kaybetti. Dava sonucuyla birlikte Zilli Öküz ve maskotu kırmızı boğa arasında herhangi bir engel kalmamış oldu.
Dünyanın en büyük enerji içeceği markalarından olan Red Bull, Zilli Öküz Gazoz adı ile üretim yapmak isteyen Antalyalı esnaf Salman Akşun’a, “boğa benzerliğinden” dava açtı. Red Bull avukatları, Akşun’un tescil ettirmek istediği markanın logosunda yer alan boğa figürü ile kendi markalarında yer alan kırmızı boğaların benzerlik gösterdiğini, dolayısıyla tüketici açısından karıştırılabileceğini iddia etti. Red Bull avukatlarının “marka hakkına tecavüz” suçlamalarıyla Akşun’a açtığı dava, geçtiğimiz günlerde sonuçlandı.
Davaya ilişkin hazırlanan raporda hem mahkeme hem de Türk Patent ve Marka Kurumu Red Bull’u haksız bularak Salman Akşun’un logo patenti alma yolundaki engeli kaldırdı.
Türk Patent ve Marka Kurumu, davaya ilişkin iki logo arasında herhangi bir benzerlik olmadığını gerekçe göstererek davada Red Bull’u haksız buldu. Bu kararın ardından Ankara 2. Fikri ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi’ne başvuru yapan Red Bull buradan da sonuç alamadı.
Davaya ilişkin hazırlanan raporda, “Dava konusu markanın esas unsuru ‘Zilli Öküz’. İki marka arasında görsel ve işitsel bir benzerlik yok. Bu nedenle tüketicinin de karıştırma ihtimali olmaz” ifadeleri yer aldı. Raporun mahkemeye sunulması sonrası hem Red Bull, hem davalı Salman Akşun’un avukatları beyanda bulundu.
Benzer boğalar
Red Bull adına rapora ilişkin itirazda bulunan Av. Zeynep Seda Alhas, dilekçesinde şunlara vurgu yaptı: “Bilirkişi raporu eksik incelemeye dayanıyor. Raporda, müvekkilin tescilli markası kırmızı boğaya hiç yer verilmemiş. Nitekim dava konusu marka da bir kırmızı boğa tasvirinden ibaret. Davalının markasının esas unsuru ‘Zilli Öküz’ değil. Kırmızı boğa şeklinin hiç dikkate alınmaması fahiş bir hata. Küçük bir kelime unsuru, devasa bir şekil unsurunun önüne geçemez. Şekli yok sayan bir inceleme eksiktir. Davalı marka, kırmızı renkli boğa şeklinden ibaret. Marka sahibinin bu başvurusunun amacı, müvekkilin markalarının bilinirliğinden faydalanma amaçlı. Ki bu tercih tesadüfi değil. Yeni bir rapor alınsın.”
Salman Akşun’un avukatı Dr. Barış Günaydın’ın ise, raporun, yargılama aşamasında ileri sürdükleri savunmaları ispat eder nitelikte olduğunu kaydetti ve dilekçesinin devamında şu ifadelere yer verdi: “‘Zilli Öküz Gazoz’ markasını tescil ettiren Salman Akşun’un avukatı ise mahkemeye sunduğu savunma dilekçelerinde, iki marka arasında benzerlik iddiasını reddetti. Av. Dr. Barış Günaydın’ın kaleme aldığı dilekçelerde şöyle denildi: “Ortalama tüketici, iki marka arasında farklılık olduğunu açıkça görebilir. Davacının markasında, baş kısımları karşılıklı olan iki boğa tüm bedenleri ile görünüyor. Müvekkilin markasında ise sadece baş kısmı gözüken elinde gazoz şişesi olan bir öküz görseli yer alıyor. Müvekkilin markasında ‘gazoz’ vurgusu da net biçimde var. Ayrıca Zilli Öküz de Red Bull’un Türkçe karşılığı değil.”