
Reklam Kurulu’ndan 10 bankaya reklam durdurma cezası!
Ticaret Bakanlığı’na bağlı Reklam Kurulu Daire Başkanı Erdem Biçer, LinkedIn hesabından yaptığı paylaşımda, Reklam Kurulu’nun 16 Ocak 2025 tarihinde gerçekleşen toplantısında alınan kararlara ilişkin bir paylaşımda bulundu. Yapılan incelemeler sonucunda, finansal piyasalarda çevresel beyanların kullanımına yönelik düzenlemeler ve tüketici haklarının korunmasına ilişkin kararlar alındı.
Reklam Kurulu, tüketicilerin çevreye ilişkin hassasiyetlerinin istismar edilmesini engellemek amacıyla bankacılık sektöründe çevresel beyanların kullanımına yönelik bir tarama ve inceleme gerçekleştirdi. Yapılan incelemelerde, özellikle “yeşil konut kredisi” ve “yeşil taşıt kredisi” gibi kredi reklamlarında, tüketicilere sunulan avantajların açık ve anlaşılır bir şekilde belirtilmediği tespit edildi. Reklamlarda “indirimli”, “avantajlı”, “uygun” ve “cazip” faiz oranı gibi ifadeler kullanılmasına rağmen, bu avantajların standart kredilerden herhangi bir farklılık göstermediği ve tüketicilerin yanıltıldığı ortaya çıktı.
Ayrıca, reklamlarda çevresel eylemlerin gerçekte olduğundan daha fazla etki yarattığı yönünde yanıltıcı izlenimler oluşturulduğu da belirlendi. Bu kapsamda Reklam Kurulu, söz konusu aykırılıkları içeren reklamlar nedeniyle 10 banka hakkında “reklamların durdurulması” cezası uygulanmasına karar verdi. Ayrıca, finansal piyasalara ilişkin birlik ve sivil toplum kuruluşlarına bilgilendirme yazısı gönderilmesi de kararlaştırıldı.
Tüketicilerin eksiksiz ve doğru bilgilendirilmesi öncelikli
Reklam Kurulu, finansal sözleşmelere taraf olan tüketicilerin tam ve doğru bilgilendirilmesini sağlamak amacıyla kredi reklamlarında açıklık ve şeffaflık ilkelerine uyulması gerektiğini vurguladı. Bu doğrultuda, kredi reklamlarında faiz ve kar payı oranlarına yer verilmesi durumunda, tüketicilerin kredi nedeniyle katlanmak zorunda kalacakları tüm maliyetlerin (ücret, komisyon, masraflar vb.) açıkça belirtilmesi ve yıllık maliyet oranı bilgilerinin reklamın ana mesajında yer alması zorunlu hale getirildi.
Bu kapsamda, bir finansman şirketinin araç kampanyası reklamına ilişkin yapılan incelemede, reklamda belirtilen faiz oranlı krediden yararlanma şartı olarak alınan ilave ücretin (kampanya katılım ücreti) ana mesajda belirtilmediği ve yıllık maliyet oranı bilgisine yer verilmediği tespit edildi. Bu nedenle, söz konusu reklamveren hakkında reklamların durdurulması cezası kararı alındı.
Reklam Kurulu’nun bu adımları, özellikle çevresel hassasiyetlerin ticari amaçlarla istismar edilmesinin önüne geçmeyi ve tüketicilerin finansal ürünler hakkında doğru bilgiye erişimini sağlamayı amaçlıyor. Bu doğrultuda, reklam veren kuruluşların tüketici haklarına ve reklam etiğine uygun hareket etmesi bekleniyor.
Reklam Kurulu’ndan adidas’a para cezası: “Domuz derisi” tespit edildi