Reklam sektöründe bir fil!
Reklamcılık Vakfı Başkanı Aslıhan Anarat “Hepimiz odadaki filin varlığını kabul edip, birbirimizle konuşmaya başladığımızda, reklamcılık faydasına kalıcı çözümleri ortaya koymak çok daha kolay olacak” diyor. Anarat’ın sözünü ettiği o “fil” reklam sektöründe günbegün derinleşen “yetenekli insan kaynağı sorununun” da kod adı… Malum fili bu sayımızda sayfalarımıza taşıdık.
Zaten kıt olan insan kaynağı daha da hızlanan bir sirkülasyon içinde. Ajanslar fellik fellik yetenekli çalışanlar arıyor. Ancak nafile… Zira bir dönem gençlerin hayallerini süsleyen reklamcılık artık onları heyecanlandırmıyor. Ne o yoğun temponun altına girmek istiyorlar ne de sektördeki maaşlara razılar.
Pek çoklarına göre sorunun kaynağı reklamverenlerin ajanslara ayırdığı bütçelerde… Kuşa dönen bütçeler daha çok iş ve daha az maaşlı bir reklam sektörü yaratıyor ki bu da gençleri uzaklaştırıyor. Öyle ya da böyle ortak bir akıl yaratılmazsa sektör yeni yeteneklerine kavuşamayacak, kaybeden tüm sektör paydaşları olacak.
Pozitif bir huysuz: Sami Basut
Türk reklam sektörünün en yaratıcı isimlerinden Sami Basut ile gerçekleştirdiğimiz söyleşi güncel bir manifesto adeta… “Pozitif huysuzum ben” diyen Basut lafı dolandırmıyor, eğrisiyle doğrusuyla tokat gibi çarpıyor eleştirilerini günü kurtarma derdi olanların suratına… Etki yaratmayan işlerle kendimizi kandırmayalım diyor mesela… Yönetim kurullarını tatmin etmek için yapmayalım bu işi diyor mesela… “Reklamın toplumu değiştirme, geliştirme yeteneğine” tutkuyla inanıyor, bunla da kalmayıp yaptığı işlerle perçinliyor düşüncesini… “Daha güzel bir iletişim dünyası mümkün” diyor ve ekliyor “Yeter ki yaratıcılığın bizi koşuda daha ileri götüreceğine inanalım…” Son dönemin bu en çarpıcı söyleşini okumadan geçmeyin…
Metaverse için itidal çağrısı
Metaverse trendi “yangından mal kaçırma” sürecine döndü adeta. O ünlü Ali Taran reklamına gönderme yaparak tarif edelim: Ağzı olan konuşuyor, herkes, her ajans daha ortada metaverse yokken her şeyi çok bildiğini iddia ediyor, uzman kesiliyor. Elbette aralarında yıllardır yaptıkları teknoloji yatırımlarıyla sürece hazır olanlar da var ancak bu “gürültüde” onlarını sesini duymak da güçleşiyor, “metaverse’ten arsa kapma yarışı” daha görmediğimiz bu yeni dünyayı markalar için bir muammaya dönüştürüyor.
Eninde sonunda metaverse yeni internetimize dönüşecek dönüşmesine lakin bu tez canlılığın, parsel kapma yarışının, iletişimcilerin işini zorlaştırmaktan başka faydası olmayacak. O sebepledir ki metaverse konusunda hem markaları hem de reklam sektörünü itidalli ve sağ duyulu olmaya çağıyor “ilk adımı” konuştuğumuz metaverse dosyamızı okumaya davet ediyoruz.
Tek çare fiyat rekabeti değil!
Orta yaşın üstündekiler yüksek enflasyona çok da yabancı değil. Özellikle 90’ları yaşayanlar için hayli olağan bir durum. Ancak araştırmalara göre Türkiye’de 15 yaşın üstünde 65 milyon tüketici var ve bu tüketicilerin yüzde 40’a yakını ilk defa böylesi yüksek bir enflasyona şahit oluyor. Enflasyon tecrübesinden yoksun tüketici günaşırı değişen etiketlere alışmaya çalışırken biz de bu ortamda şekillenen alışkanlıkları hem FutureBright’ın “2022 Tüketici Dip Dalgaları Raporu” hem de sektörün önde gelen stratejileriyle keşfe çıktık.
Enflasyonun arttığı, alım gücünün düştüğü böylesi bir ortamda tek çarenin fiyat rekabeti olduğunu düşünen pazarlamacılar, araştırmacı ve stratejileri buluşturduğumuz kapak haberimizi okuduğunda, başka pek çok çarenin tam da gözleri önünde olduğunu görecek. Yeni fikirlere açık olanlar için tam bir kaynak…
Vatandaş neden sessiz?
Resmi rakamlara bakılırsa enflasyon oranı yüzde 36’larda. Ancak tahminler bunun çok ötesinde, yüzde 60’ların üstünde… Hadi o herkesin aklındaki soruyu soralım: “Enflasyon böyle hızla yükselirken vatandaş neden sesini çıkarmıyor?” 2022 Tüketici Dip Dalgaları Raporu bu sorunun yanıtını bulmuş gibi görünüyor. Zira araştırmaya göre Türk insanının borçluluk oranı ortalamanın altında. Öyle ki gelişmekte olan ülkeler arasında, en düşük hane borcu olan ülkelerden biriyiz. Bu kritik veri önümüzdeki dönemin politik atmosferi için de hayli önemli bir işaret.
Hepsi ve çok daha fazlası Marketing Türkiye Şubat sayısında…