Reklamcılar Platformu “Taban Ücret Politikası 2024 Raporu”nu yayınladı!
“Reklamcılar Platformu” adıyla örgütlenen sektör çalışanları 2022’nin Kasım ayından bu yana faaliyetlerini sürdürüyor. Geçtiğimiz yıl Temmuz ayında yayınladıkları “Taban Ücret Politikaları Raporu” ile çalışanların temel ihtiyaç ve haklarına ışık tutan Reklamcılar Platformu, beklenen 2024 raporunu yayınladı. Güncel enflasyon rakamları ve veriler ışığında oluşturulan raporda, idealin değil “asgari şartlar”ın dile getirildiği de ayrıca vurgulanıyor. Sorunların görmezden gelinerek çözülemeyeceğinin bir kez daha altını çizen Reklamcılar Platformu, tüm sektör bu “gerçekçi” rakamlara ulaşana kadar doğru olanı rasyonel bir şekilde açıklamaya, standartların iyileşmesi için çalışmaya devam edeceğini bildiriyor. Peki rapora göre sektör çalışanları deneyimlerine göre en az ne kadar kazanmalı? Gelin yanıtları birlikte inceleyelim…
Her 4 reklamcıdan 3’ü barınamıyor…
Yalnızca taban ücretlerin belirlenmesi noktasında değil, reklam çalışanlarının sorunlarına dair de çarpıcı veriler sunan rapora göre;
- Reklam çalışanlarının yüzde 95’i, Temmuz ayında açıklanan taban ücret rakamlarına ulaşamamış durumda.
- Yaşam maliyetinin yıllık yüzde 78,48 artış gösterdiği İstanbul’da, “barınamıyorum” diyen reklamcıların oranı ise yüzde 72,5’e ulaştı…
İdeal olan değil, asgari sınırı işaret eden Reklamcılar Platformu Ocak 2024 raporunu tüm sektörün dikkatine sunarken çağrısını da yeniliyor: “Çözüm Masada!“
Kıdemlere göre belirlenen taban ücret sınırı
Reklam çalışanlarının asgari yasam koşullarını sağlayabilmeleri için; öncelikle Temmuz ayında açıklanan yüzde 62,35 oranındaki artışın uygulanması, ardından da yüzde 38 oranında artışın hayata geçirilmesinin gerekliliğini önemle vurguluyor…
Rapora göre;
- Mesleğe ilk adımını atmış, yeni mezun bir reklam çalışanının başlangıç ücreti en az, açlık ve yoksulluk sınırı aritmetik ortalaması olan 29 bin 946,50 TL olmalı.
- 1. seviye çalışan için başlangıç ücreti en az 38 bin 549,26 TL olmalı.
(Jr. Reklam Yazarı, Jr. Sanat Yönetmeni, Müşteri İlişkileri Temsilcisi, Grafiker, Jr. Yapımcı,
Motion Designer, Sosyal Medya Yöneticisi vb.) - 2. seviye çalışan için başlangıç ücreti en az 48 bin 168,50 TL olmalı.
(Reklam Yazarı, Sanat Yönetmeni, Grafik Şefi, Müşteri İlişkileri Süpervizörü, Stratejist vb.) - 3. seviye çalışan için başlangıç ücreti en az 57 bin 823,89 TL olmalı.
(Yaratıcı Grup Baskanı, Müsteri Iliskileri Direktörü, Sosyal Medya Direktorü, Sr. Yapımcı,
Strateji Direktörü vb.) - 4. seviye çalışan için başlangıç ücreti en az 80 bin 953,45 TL olmalı.
(Kreatif Direktör, Head of Production, Müsteri Iliskileri Grup Direktörü, Grup Strateji Direktörü,
Chief Digital Ocer, Design Director vb.) - Freelance Çalışan: Ajanslarla dönemsel ya da uzun vadeli freelance çalışanlar, en az, kıdemlerine denk gelen seviyedeki aylık taban ücret* üzerinden anlaşma sağlamalı.
Reklamcılar Platformu’nun rapora dair açıklamalarının tamamı ise şöyle:
“Reklamcılar Platformu’nun Temmuz 2023’te açıkladığı ‘Ücret Politikaları ve Taban Ücretler’ raporu, sektör için bir ilk oldu ve ajanslarla çalışanların rasyonel finansal dayanakları haline geldi.
Krizden çıkış için ajansların gelirlerini arttırması ve çalışanlarına bu artışı yansıtması temeline dayanan rapor, çalışanların son 3 yılda yaşadıkları kaybı rakamlarıyla açıklarken, ideali değil asgari şartları dile getirdi. Ve bu temelde ortak hareket etmek için ‘Çözüm Masası’ fikri geliştirildi.
En son REPİD ‘Reklamın Türkiye Ekonomisine Katkısı 23’* raporunda da yer aldığı üzere yaptığımız işin büyük değer yarattığını, ülkemizde reklam gelirlerinin düzenli bir şekilde arttığını ve sektörümüzün finansal potansiyelinin hala çok yüksek olduğunu biliyoruz. Reklam ajanslarının ürettiği çıktı prodüksiyondan medyaya, araştırmadan ünlü kullanımına kadar büyük bir sistemin başlangıcı. İşte reklam ajansları, ülke ekonomisine yüzde 6,34 katkı sağlayan böylesi büyük bir sektörün dinamosu.
Fakat herkesin malumu olduğu üzere bu sistemin dinamosu olan ajanslar arasında birliğin olmaması, sektörel çekişmeler ve rekabet kıskacı ajansların gelirlerini düşürmekte ve bu durum da en çok çalışanları etkilemekte. Çalışanlar en temel gereksinimlerini karşılamakta zorlanırken, sektör kalifiye insan gücünü yitirmeyi sürdürüyor. Tamiri gün geçtikçe daha da zorlaşan bu hasarın daha fazla büyümemesi için önce hasarı gerçek boyutları ile görmek gerekiyor. Taban Ücret Politikası Raporu, daha fazla geç olmadan önlem alınabilmesi için, güncel durumu gözler önüne seriyor.
Temmuz ayında açıklanan raporda olduğu gibi bu raporda da tüm rakamlar rasyonel çıktılara dayanıyor ve hayatın gerçekliğiyle örtüşüyor. Raporda açıklanan oranların ajansların büyük bir kısmında henüz hayata geçirilememiş olması rakamların değil, alınan maaşların gerçeklerle örtüşmediğini gösteriyor. ‘Gerçekçi fiyatlar’ kira artış oranlarında, market raflarında, faturalarda, enflasyonda, kısacası hayatın her alanında görülüyor.
Tüm bu gerçekler ortadayken, sektörün ortak problemlerini beraber çözebilmek amacıyla, reklam ajanslarını harekete geçmeye davet eden Reklamcılar Platformu, yapıcı ve ortak çalışma çağrısını, geçen sene olduğu gibi bu sene de rapor çalışmaları öncesi tüm ajanslarla paylaştı.
Sorunların görmezden gelinerek çözülemeyeceğinin bir kez daha altını çizen Reklamcılar Platformu, tüm sektör bu ‘gerçekçi’ rakamlara ulaşana kadar doğru olanı rasyonel bir şekilde açıklamaya, standartların iyileşmesi için çalışmaya devam edecek.”