Snickers homofobik reklamıyla tepki topladı
Snickers’ın İspanya’da yayınladığı bir reklam eşcinselleri aşağıladığı gerekçesiyle tepki topladı. Özür dileyip reklamı geri çeken markanın daha önce de benzer reklamlar yayınladığı ortaya çıktı.
Sosyal adalet konusunun oldukça önem kazandığı, bir yanda eşitlik savaşı verilirken bir yanda da homofobik saldırıların ardı arkasının kesilmediği bir dönemden geçiyoruz. Hal böyle olunca, kullandığımız dil, takındığımız tavır ve tutumumuz, değişimin öncü adımları olarak büyük anlam ifade ediyor. Toplumun hatırı sayılır bir kısmı ile birlikte markalar da bu konuda bilinçlense de hala cinsiyetçi, ırkçı ya da homofobik söylemleriyle gündeme gelen ve tepki toplayan markalar da oluyor.
“Dardanel’den olay yaratan paylaşımıyla ilgili ilk açıklama geldi” yazısını okumak için tıklayın!
Snickers da geçtiğimiz günlerde İspanya’da yayınladığı bir reklamla benzer şekilde tepkileri üzerine çekti. 10 yıl kadar önce “Açken Sen Sen Değilsin” kampanyasıyla açken bir divaya bağlamak konseptini işleyen marka, dünya genelinde akılda kalıcı başarılı bir çalışmaya imza atmıştı. Ülkemizde de sevilen sanatçılar Gönül Yazar ve Muazzez Abacı’nın yer aldığı kampanya, karnı acıktığında assoliste dönüşen bir genci konu ediniyordu.
Snickers, bu kampanya sırasında farklı ülkelerde farklı ünlü isimlerle çalışmış ve güzel tepkiler toplamıştı. Belki bu kez de benzer bir çalışma yapmış olmak isteyen marka, bu kez işin dozunu kaçırdı ve homofobiyi destekleyen bir imaj sergiledi.
Bu reklamda, influencer Aless Gibaja, gösterişli hareketlerle bir içki ısmarladıktan sonra Snickers dondurması yiyerek daha maskülen ve geleneksel bir erkeğe dönüşüyor.
Reklam yayınlandıktan sonra yalnızca insan hakları grupları tarafından değil, politikacılar tarafından da protesto edildi. Siyasi parti Podemos, son aylarda İspanya’yı kasıp kavuran homofobik saldırı dalgasını gündeme getirerek reklamı homofobiyi desteklediği gerekçesiyle kınadı.
Snickers’ın sahibi Mars, reklamı hızla geri çekip “Gelecekte daha iyisini yapacaklarını” söyleyerek özür diledi. Ancak markanın geçmişinde de benzer içeriklerin bulunması cinsiyetçi ve homofobik bir dil konusunda kendilerini daha çok geliştirmeleri gerektiğini ortaya koyuyor.
Örnek vermek gerekirse; 2007’de Snickers, iki erkeğin bir Snickers’ı paylaşırken yanlışlıkla öpüştüğü ve ardından telafi etmek için “Erkekçe bir şeyler yap” diyerek maçoluk gösterisinde bulundukları bir Super Bowl reklamı yayınlamıştı.
2008’de ise çok daha ileri giden marka, İngiltere’de yayınlanan bir reklamını geri çekmek zorunda kalmıştı. Bu reklamda ise Mr. T karakteri, yürüyüş yapan bir erkeğin yürüyüşünü beğenmeyerek “Sana acıyorum aptal, sen erkek ırkının yüz karasısın. Gerçek bir erkek gibi yürüme vakti,” sözlerini savurmuştu. Marka reklamın sonunda “Get some nuts” sloganını kullanmıştı.
Her şey bir avuç yer fıstığı yüzünden mi?
Aslında Snickers, lif ve protein kaynağı olan yer fıstığı içerdiği için enerji veren, fonksiyonel bir çikolata olarak konumlandırılıyor. İşte bu yüzden, daha başlangıçta cinsiyetçi bir kararla, çikolatanın pazarlaması erkeklere yönelik yapılmaya başlandı. 2000’lerin ortalarında, Snickers özellikle ergenlik çağındaki ve 20’li yaşların başındaki erkekleri hedef alan bir dil kullanmaya başladı.
2010’da daha geniş bir kitleye yönelik bir iletişim çalışması yürütmek isteyen BBDO “Açken Sen Sen Değilsin” kampanyasını başlatarak her insanın içinde olan ait olma arzusu ve yemek yeme ihtiyacını konu edindi. Üstelik bunu gayet eğlenceli bir şekilde yaparak son yılların en başarılı pazarlama fikirlerinden birini ortaya koymuş oldu.
Bu kampanyayı başarılı kılan noktalardan biri formülün iyi işlenmiş olmasıydı. Bu gibi bir kampanyada, toplumun herhangi bir kesiminin aşağılanmadığından ve mesajın doğru bir şekilde iletildiğinden emin olmak gerekiyor. Özellikle, hassasiyetin bu denli yüksek olduğu bir zamanda, markaların düşüncesizlik etmek gibi bir seçenekleri bulunmuyor.
Kaynak: Contagious