Sonuçları ölçebilen bir “amaç” projesi
Pek çok tarafı olan ve giderek büyüyen bir proje ”Kadın İçin Taşıyoruz”. Bir tarafında DFDS Akdeniz İş Birimi diğer tarafında Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) ve bu projenin tamamlayıcı taşımacılığını yapacak lojistik şirketleri var. Projenin amacı, iş kadınlarını ihracata özendirirken önemli bir gider kalemi olan taşımayı yaparak destek vermek. Aslında bu bir nevi, “pazar sadece yurtiçi değil, yurtdışı da” derken, malın satış noktasına ulaşımında doğabilecek aksaklıkları da bertaraf ediyoruz anlamını taşıyor. Ayrıca taşımacılık maliyetlerini aşağıya çeken projenin Türk kadın ihracatçılarına rekabet avantajı kazandırdığını da söylemeliyiz.
İşin başlama vuruşunu 1886’da kurulan DFDS’nin Avrupa İş Birimi yapmış. 2018’de Un Ro-Ro’yu alarak Türkiye taşımacılık pazarına giren Hollanda merkezli DFDS’nin 8 binden fazla çalışanı, 20’den fazla ülkede operasyonu var. Deniz taşımacılığında alan kapasitesi 60 bin metrekare. DFDS Avrupa’nın yarısına ürün taşırken Türkiye’de Mersin, Yalova ve Pendik limanlarını kullanıyor. DFDS hizmetlerinden 8 binden fazla taşıma yapan şirket faydalanıyor.
KAGİDER ve DFDS amaçta birleşmişler
“Kadın için Taşıyoruz” projesi pek çok aşamadan oluşuyor. KAGİDER proje kapsamında yurtdışında belirtilen ülkelere bir yıl boyunca iki konteyner mal taşımacılığı yapacağını duyurarak bir başvuru mekanizması oluşturuyor. 50 kadın girişimci düşünülürken başvurunun yoğunluğu nedeniyle koşullara uyan on sekiz kadın daha proje kapsamına alınıyor yani toplam 68 kadın ihracatçıya fırsat veriliyor.
Kadın girişimcilerin projeden faydalanması için belirlenen şartlarda;
Girişimcinin ya kadın olması ya da ağırlık hisseye sahip olması, şirketin son beş yıl içinde kurulması ve cirosunun 1 milyon dolardan düşük olmaması aranmış.
Projeye en çok; İstanbul, İzmir, Bursa ve Ankara’dan kadın girişimci başvurmuş. Sektöre göre başvuran kadın sayısına baktığımızda önde gelen sektörlerin Tekstil, Gıda, Kozmetik ve Teknoloji olduğunu görülüyor.
İşi büyüten ve giderek bir şirketin kurumsal sosyal sorumluluk projesi olmaktan çıkıp sektörel bir harekete dönüştüren ise kara taşımacılığı yapan nakliye şirketlerinin de tamamlayıcı olarak sürece katkı vermesi.
Projede tamamlayıcı rol üstlenen 16 lojistik şirketiyle Mardin’den İzmir’e Türkiye’nin hemen her bölgesinden kadınların ürünleri Avrupa’ya taşınabilecek. Hüner Lojistik, Sarp Intermodal, Transtaş , Ekol Lojistik, Çobantur Boltas, Galata Taşımacılık, ABC Lojistik, Ares Lojistik, BKM Lojistik, Eyüp Lojistik, Sağlık Lojistik, Sultantur, Globelink, VIP, Lojistik Partner ve Mars Lojistik projedeki tamamlayıcı lojistik çözüm ortakları olarak destek veriyor.
Bu projede her şey iş kadınları için
KAGİDER Başkanı Emine Erdem projeyi desteklemelerinin nedenini,“Kadın girişimciliğinin geriye gitmesine izin veremeyiz. Türkiye’de kadın girişimcilik oranı yüzde 13, ihracatçıların oranı ise sadece yüzde 7. Bu noktada kadın girişimcilere verilecek her türlü destek hayati nitelik taşıyor. Çünkü kadınların yeniden toparlanma sürecine yapacağı katkı ve ortaya çıkacak yeni dünyada oynayacakları rol vazgeçilmez bir öneme sahip.” diyerek açıklıyor.
Kadınların iş hayatında önemli başarılara imza attığını ve bu başarının “Kadın için Taşıyoruz” projesiyle yukarıya taşımayı amaçladıklarını belirten DFDS Akdeniz İş Birimi Başkanı Lars Hoffmann projedeki varlıklarını, “2.1 milyar Euro yıllık ciromuzla sektör lideriyiz. Bu gücümüzü girişimci kadınların hizmetine sunuyoruz. Amacımız yurtdışı taşımacılıkta karşılaştıkları engelleri ortadan kaldırarak iş hayatında fırsat eşitliğine katkıda bulunmak. Gelecek 10 yılda Türkiye’nin ihracatına kadınların damga vuracağına inanıyoruz.” diyerek belirtiyor.
DFDS Akdeniz İş Birimi Başkan Yardımcısı Fuat Pamukçu, “Kadın için Taşıyoruz” programından faydalanacak kadın girişimciler arasında tekstil, gıda, ev dekorasyonu gibi Türkiye’nin ana ihracat sektörlerinden başvuruların yanı sıra teknolojik ürünlerle COVID-19 pandemisiyle mücadeleye katkı sağlayan kadın girişimcilerin de olduğunu, bu projeyle onlara rekabetçi fiyat avantajı sağlandıklarını ifade ediyor.
Marketing Türkiye’nin notu: Kadının güçlendirilmesine odaklı KSS’lerin sayısı giderek artarken DFDS’nin iş kadınını dünyaya açma vizyonuyla başlattığı “Kadın İçin Taşıyoruz” projesinin hem vizyonu hem kurgusu ve hem de ölçülebilir sonuçlar ortaya koyması açısından ayrıştığını söylemek mümkün. Bir yıl sonra ihracatçı kadınlara verilen bu desteğin ne denli büyüdüğüne tanıklık etmek güzel olacak.