Sosyal medyanın en “etkileyici” isimleri
Cep telefonlarımızın markalar için adeta birer sanal vitrine dönüştüğü günümüzde pazarlama evreninin en güçlü aktörlerinden biri de elbette kitleleri etkileme gücüne sahip influencer’lar oluyor. Pek çok markanın pazarlama stratejisinde anlamlı bir yer kaplayan influencer marketing için doğru isimlerle iş birliği yapmaksa projenin başarısı için tartışmasız en önemli faktörlerden… Özellikle de influencer skandallarıyla dolu bir yılı geride bırakırken… Peki, yılın en etkili influencer’lerı kimler oldu? Hangi markalar influencer marketing stratejileriyle fark yarattı? Marketing Türkiye için Merve Deşen liderliğindeki CreatorDen ekibinin hazırladığı analiz işte bu sorulara yanıt veriyor…
Arkadaşlar linki profilimden bulabilirsiniz” klişesi her geçen gün demodeleşirken, sosyal medyada içerik üretenlerin pazarlama dünyasındaki yeri de bir o kadar sağlamlaşıyor. Bir tarafta Instagram’da ürün tanıtımları ve iş birlikleri hız kesmeden devam ediyor, diğer yandan markalar YouTube içeriklerine sponsor olarak “katkılarıyla” kendinden söz ettiriyor. İletişim evreni genişlerken rekabet alanı da büyüyor ve markalar hedef kitlelerinin en çok takip ettiği, güvendiği isimlerle iş birliği yaparak bu rekabette fark yaratmanın yollarını arıyor.
Peki, 2023’ün öne çıkan influencer’ları kimlerdi? Hangi mecralarda hangi içerik üreticileri etki yaratmayı başardı? Pazaryerleri ve e-ticaret sitelerinde influencer marketing’i en başarılı kullanan markalar hangileri oldu? CreatorDen ekibinin Marketing Türkiye için Merve Deşen liderliğinde gerçekleştirdiği kapsamlı analiz tüm bu sorulara ve 2024’ün trendlerine ışık tutuyor…
İş birliği Trendyol’dan sorulur!
Birçok pazaryeri özellikle Instagram hikayelerini kullanarak içerik üreticileriyle iş birliği gerçekleştiriyor. Pazaryeri uygulamalarının kullanıcı sayısının yüksek oluşu, içerik üreticilerinden gelen trafiğin ölçülebilirliğini artırdığı gibi, satış ortaklığı modeliyle bu trafiğin süreklilik arz etmesi sağlanıyor.
Yıl içerisinde sektördeki büyük oyuncular bu alana yaptıkları yatırımı artıracaklarını duyurmuştu. Aynı zamanda pazaryerlerinin reklam harcamalarıyla ilgili düzenlemelerin yarattığı sorunların aşılması içerik üreticileriyle pazaryerlerinin iş birliği kapsamının genişlemesini de sağladı. Influencer marketing stratejisini çok uzun zamandır başarıyla sürdüren Trendyol 2023’ü de zirvede kapatmayı başardı. Trendyol bu alanda açık ara liderliğini sürdürürken onu yüzde 22.7 ile Hepsiburada takip etti…
Kozmetik sektörü sosyal medyaya ambargo koydu…
Instagram 2023’te de markalar tarafından en çok tercih edilen platform olmayı sürdürdü. Araştırma kapsamında marka etiketlerine göre gruplama yapıldığında ise hangi markaların ve sektörlerin yıl içerisinde ön plana çıktığını görmek mümkün.
CreatorDen’in monitor ürünün gerçekleştirdiği analize göre; “philipsevurunleriturkiye” etiketi bulunan içerikler 326 milyondan fazla görüntüleme aldı. Hemen arkasından “sephoraturkiye” ve “watsonsturkiye” hesapları sırasıyla 233 milyon ve 149 milyon görüntülenmeyle zirve yarışını takip etti.
Bu sene de kozmetik markalarının Instagram’daki üstünlüğü dikkat çekiyor. Netflix ise Türkiye pazarında yükselen streaming rekabetine rağmen halen kendi alanındaki en dikkat çekici marka olmayı sürdürüyor.
En başarılı influencer’lar
CreatorDen Skoru*: En başarılı influencer seçimleri kişilerin mecraya özel CreatorDen Skorları, Etkileşim Oranları ve mevcut işte İzlenme Oranları (Video/reels paylaşımları var ise) üzerinden yapıldı. CreatorDen Skoru; ortalama etkileşim, etkileşim oranı, paylaşım sıklığı, toplam etkileşim sayısı, izlenme ortalaması ve toplam izlenme metriklerinin bir araya gelerek oluşturduğu bir puanlama sistemidir.
YouTube’da eskiler ve yeniler bir arada
YouTube ülkemizde televizyonun boşalttığı özgün içerik alanını doldurmaya devam ediyor. Televizyon kanallarından alışık olduğumuz isimlerin bir bir YouTube’a göç ettiği bu dönemde, YouTube kanallarının genel yapısının gün geçtikçe televizyona benzediğini söylemek yanlış olmaz. Özellikle sundu/sunar ve içerik ürün yerleştirmelerinin yoğunlukta olduğu bir iş birliği mecrası olarak YouTube bu anlamda büyük bir değişim geçirdi. Talk show ve her alanda tartışma programı formatının adeta tüm YouTube platformunu ele geçirdiği bir yılı geride bıraktık.
Bu değişim içerisinde kendi özgün formatlarında ısrar eden kanalların büyük bir başarı potansiyeli olduğu görülüyor. Bu sene listede geçtiğimiz senelerden aşina olduğumuz isimlerle yeni nesil içerik üreticilerini bir arada görüyoruz.
Ceyda-Fırat Kasabalı çiftinin eğlenceli YouTube kanalı “Noluyo Ya ¿” yaklaşık 5.5 milyon takipçi sayısıyla bu yılı da tıpkı geçtiğimiz yıl gibi başarıyla ardında bırakırken, 3.3 milyon takipçisiyle “evrimağacı” öne çıkan kanallardan olmayı başardı.
TikTok’ta eğlence ve “selinayalcn” rüzgarı
TikTok geçtiğimiz senelerde yarattığı özgün içerik üreticisi havuzunu genişletmeyi sürdürüyor. Bu sene etki gücü en yüksek içerik üreticileri arasında Twitch, Instagram ve YouTube’dan tanıdık isimleri görsek de, her sene olduğu gibi ana mecrası TikTok olan birçok içerik üreticisi de listede kendine yer buluyor.
TikTok’ta eğlence içeriklerinin yoğunlukta olduğunu söylemek mümkün; özellikle paylaşılabilirliği yüksek içerikler erişimin ve etki gücü artışının temel lokomotifi durumunda.
“selinayalcn” ve “petekalemdar” 2 milyonu aşan takipçi sayılarıyla yılın en çok dikkat çeken TikToker’ları olurken “gdemiral” ve “mamiserce” de etkileşim oranlarıyla listenin ilk sıralarında yer almayı başardı.
Instagram’da etkileşimin yolu spor ve eğlenceden geçiyor
2023 itibarıyla Instagram içeriklerinin büyük bir kısmının Reels’a döndüğünü söylemek yanlış olmaz. Geçtiğimiz yıl Instagram’da, hikaye harici paylaşılan içeriklerin yüzde 70’i Reels içeriği oldu. Reels içeriklerinin Instagram tarafından ön plana çıkarılması, keşfet üzerinden yeni kitlelere ulaşma ihtimalinin fazla olması ve erişim potansiyelinin diğer formatlara göre daha yüksek olması bunu mümkün kılıyor. Instagram’ın TikTok kısa video formatına Reels ile cevap vermesi önümüzdeki dönemde paylaşılan içeriklerdeki Reels payının daha da artacağını bizlere gösteriyor.
2023 yılında diğer yıllardan farklı olarak eğlence içerikleri üreten hesapların çok daha yüksek etkileşim oranlarına ve CreatorDen Etki Gücü Skorlarına sahip olduğu gözlemleniyor. Geçtiğimiz yıllarda Lifestyle içeriklerle ön plana çıkan Instagram için, Reels’ın köklü bir değişimin habercisi olduğunu söylemek mümkün.
Diğer mecralardan farklı olarak Instagram’da geleneksel mecralarda ünlü olmuş isimlerin çok daha aktif bir rol oynaması sebebiyle; içerik üreticileri ve “celebrity”ler farklı kategorilerde değerlendirildi. Instagram’da etki gücü yüksek “celebrity” klasmanında ise birçok yeni yüz ve sporcu dikkat çekiyor.
2022 yılında Miss&Mr Model yarışmasında birinci olan ve akabinde oyunculuk kariyeri başlayan Enes Koçak sahip olduğu yüzde 87,5 etkileşim oranıyla oldukça başarılı bir yılı geride bıraktı. Real Madrid’e transfer olan ve adından sıklıkla bahsettiren genç yetenek Arda Güler ise 6 milyona yaklaşan takipçi sayısı ve yüzde 72 etkileşim oranıyla birlikte yalnızca spor dünyasında değil sosyal medyada da yılın enleri arasında yer almaya hak kazandı…
Instagram’da etki gücü en yüksek içerik üreticilerine baktığımızda “Ağır Mimar” olarak da tanınan Ömer Şanlı’nın yakaladığı yüzde 80,9’luk etkileşim oranıyla 2023’ü zirvede tamamladığını görüyoruz. Ağır Mimar’ın hemen ardındansa Instagram’ın eğlenceli iki yüzü Mustafa Ak (mustafak) ve Fevzi Ayran (kontravolta) yüzde 54’ün üzerindeki etkileşim oranlarıyla dikkat çekiyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye için CreatorDen’in gerçekleştirdiği araştırmada; 2023 yılında 168 bin 468 influencer’ın paylaştığı 26.5 milyon Instagram paylaşımı, 57 bin 996 influencer’ın paylaştığı 2.9 milyon TikTok paylaşımı ve 10 bin 864 YouTube kanalının gerçekleştirdiği 1.7 milyon YouTube paylaşımı incelendi. Marka bahsedilmeleri analiz edilirken sosyal medyada Türkiye için oluşturulmuş marka hesabı veya hashtag kullanımı olmayan markalar çalışmaya dahil edilmedi.
Veri ve içgörünün gücü: Influencer pazarlamasında 2023 değerlendirmesi ve 2024 yol haritası
✓ 2023 yılında influencer marketing, markaların hedef kitleleriyle etkili ve sürdürülebilir iletişim kurmasına ve dönüşüm süreçlerine değer katmaya devam etti. Bu bağlamda, markanın değerlerine ve hedef kitlesine uygun influencer’ları seçmesi kampanya etkileşimini doğrudan arttırıyor. Detaylı kampanya performans değerlendirmesi, ROI odaklı yaklaşımlar ve düzenli optimizasyonlar bu yıl daha da fazla markanın odağı halini aldı. İçgörü ve veriye dayalı bir influencer marketing yaklaşımı, markaların pazarlama bütçe verimliliğini sağlıyor.
✓ Baştan marka stratejisine uygun, veri ile dizayn edilmiş iş birlikleri, özgün içerikler ve influencer ile uzun vadeli bağlantı kurmanın sonuçlar üzerindeki olumlu etkisi konusunda tüm sektör hemfikir. Bu yıl pazarlama profesyonellerinin en çok dikkat ettiği konuların başında; stratejik hedef belirlemenin olduğunu gördük; influencer kampanyalarından ne beklendiğini anlamak, belirli ölçümlenebilir hedefler koymak, kampanya başarısını doğrudan arttıran bir etken oluyor.
✓ 2024’te influencerlar, ürünleri içeriklerine “storytelling” şeklinde, hayatlarına uygun bir şekilde entegre edecek. Bu yaklaşım takipçiler tarafından merak uyandırırken, daha fazlasını keşfetmeye de yönlendiriyor. Eğitici içerikler, influencerların takipçilerine değer katmasının yanı sıra markanın otoritesini de arttırmasını sağlıyor. Video daha fazla popülerlik kazanmaya devam ederken, niş influencerların kıymeti artacak, şeffaflık ve güvenilirlik ön planda olacak ve platformlar içinde yapay zeka destekli araçlar yaygın hale gelecek.
✓ 2024’te influencer marketing sektöründe başarı elde edebilmek için; iyi bir hedef kitle anlayışı, doğru influencer-içerik stratejileri, güvenilir influencer ilişkileri, şeffaf iş birlikleri, veri analitiği ve kampanya takip araçlarıyla desteklenen ölçümleme yöntemleri vazgeçilmez olacak.
Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen “Pazar Ola”da Sosyal medyanın en “etkileyici” isimlerini sizler için yorumladı…