Sosyal medyanın en etkili influencer ve markaları değişiyor
Son yıllardaki hızlı büyümesini sürdüren influencer pazarlamanın, 2022 yılı itibariyle 16 milyar dolar seviyesine dayanması bekleniyor. Geçtiğimiz senelerde hızlı bir yükseliş gösteren influencer pazarlama stratejilerinin son beş yıllık bileşik büyüme oranı da yüzde 37 olarak kaydedildi. Marka yöneticilerinin yüzde 75’i 2022’de influencer pazarlama stratejilerine bütçe ayıracağını söylerken sosyal medyanın en etkili isimlerinin kimler olduğu da merak konusu. Buradan hareketle influencer marketing odaklı teknoloji şirketi CreatorDen, CreatorHub Monitor aracılığıyla Instagram, TikTok ve YouTube’un en etkili isimlerini açıkladı. Ayrıca listede Instagram’ın etikete doymayan markaları da var…
Geçtiğimiz sene, özellikle çok uluslu şirketlerde, influencer pazarlamasının bir bütçe kalemi olarak pazarlama planlarında yer aldığı dikkat çekmişti. Reklam önleyici yazılımların yaygınlığının artması, televizyon reklamlarının dijitale kayması ve sosyal e-ticaret akımının hız kazanmasıyla influencer pazarlama, hedef kitleyle etkileşimi yüksek bir iletişim gerçekleştirmek için ideal bir alan olarak önemini artırıyor.
Meta etkileşim rekabetinde
Facebook, yeni adıyla Meta, bu konuda geride kaldığı konusunda yıllardır eleştirilirken, Instagram platformunun bu sene ortaya koyduğu öncelikli hedeflerinden biri içerik üreticilerinin daha çok para kazanma aracına sahip olmasını sağlamak.
Meta platformları, YouTube ve TikTok ile kullanıcı etkileşimi için rekabet içindeyken, içerik üreticilerinin kullanıcılarını platformda tutmak adına en büyük kozlardan biri olduğunun farkında. Bu sene de her platformun içerik üreticilerine sunduğu yeni gelir modelleri olduğunu görüyoruz.
Instagram sürekli güncelleniyor
Bu sene Instagram içerik üreticileri için birçok yeni özellik tanıttı.
İçerik üreticilerinin kendi ürünlerini satmaları için dükkan oluşturma özellikleri, markalı içerik oluşturmak için yeni marka eşleşme pazaryeri ve yakın zamanda tanıtacağı abonelik seçenekleriyle Instagram, içerik üreticilerine yeni gelir yolları sunmayı hedefliyor.
Aynı zamanda Meta CEO’su Zuckerberg, 2022 sonuna kadar içerik üreticileri için geliştirdikleri programlara 1 milyar dolar yatırım yapacağını açıkladı.
TikTok ve YouTube içerik üreticilerine yatırım yapmaya devam ediyor
TikTok içerik üreticilerinin hem canlı yayınlardan hem de TikTok İçerik Üreticisi Fonu’ndan gelir sağlaması için yeni özellikler sunmaya devam ederken YouTube’da yeni kısa video formatı Shorts için içerik üreticilerine 100 milyon dolarlık yeni bir fon sağlayacağını açıkladı.
Metaverse geleceğin merkezinde
Facebook bu sene önemli bir karar alarak hem ismini Meta olarak değiştirirken hem de şirket geleceğini Metaverse’i merkeze alarak kurgulayacağını açıkladı.
En basit haliyle Metaverse, fiziksel dünyadaki etkileşimlerimizi dijital dünyada var eden, cihazlar arasında dijital kişiliğimizi taşıyabilmemizi sağlayan ve fiziksel ile dijital dünya sınırlarını minimize edecek sanal bir ortam.
Ayrıca NFT pazarındaki inanılmaz yükseliş, dijital ürünlerde sahiplik altyapısının temellerini atmış durumda. Şimdiden Metaverse lansman ve marka aktivasyonlarının hayatımıza girdiğini düşünürsek yakın gelecekte de markaların bu alanda aktif olacağını söylemek yanlış olmaz.
Kısa video formatı yükselişini sürdürüyor
TikTok’un kısa zamanda dünyanın en çok indirilen uygulamalarından biri olması kısa video formatının önemini gösterdi. 2020 yılında Reels ile bu alandaki ivmeyi yakalamak isteyen Instagram, 2022 yılında da Reels içerik üreticileri için yeni araçlar sunmayı sürdürüyor.
Instagram için, TikTok’un geniş efekt kütüphanesi ve içerik tipleriyle yarışabilecek formatları kullanıcılarla buluşturmak büyük önem arz ediyor.
Dünyanın en çok kullanılan video izleme platformu YouTube da kısa video akımına katılmış durumda. Yeni kısa video formatı YouTube Shorts, 9:16 formatında kullanıcılarına açıldı.
Yeni çoklu akış ve özel hikayeler
2022 yılında Instagram, içerik üreticilerine verdiği odağı sürdürecek. Instagram’ın başındaki Adam Mosseri, geçtiğimiz haftalarda yaptığı bir açıklamada Instagram’a ücretli üyelik sistemi getirmek üzerinde çalıştıklarını söyledi.
Bu şekilde artık içerik üreticileri, bir ücret ödeyerek kanallarına üye olan takipçilerine özel içerikler oluşturabilecek. Bir yandan da üyelik satın alan talkipçilerin yorumları öncelikli olarak gözükecek. Şubat 2021 itibariyle Amerika’da test aşamasında olan bu özelliğin yıl sonunda Türkiye’ye gelmesi bekleniyor.
Aynı zamanda kullanıcıların Instagram üzerinde yeni akışlar yönetebilmesi gündemde. Başka bir deyişle artık favori kişilerinizin içerikleri için ayrı bir akış takip edebilecekken, tamamen zamana göre içerikleri sıralayan başka bir akışa da sahip olacaksınız.
Türkiye’de en çok kullanılan sosyal medya platformları
Türkiye’deki internet kullanıcılarının yüzde 92.5’inin bir Instagram hesabı var. Son dönemin en hızlı yükselen platformu TikTok, yükselişini sürdürürken hala Instagram’a yetişmesi için zaman var.
Instagram’ın kuvvetli erişim gücü, halen Türkiye’de yapılan influencer iş birliklerinin yüzde 80’inden fazlasını Instagram üzerinden gerçekleştirilmesini sağlıyor.
Pazarlama profesyonelleri için her kesimden internet kullanıcısını hedeflemek, Instagram içerik üreticileri ile iş birliklerini çekici hale getiren bir unsur.
Kuşaklar meskenini belirledi
Cinsiyete göre sosyal medya kullanımlarını incelediğimizde Instagram ve TikTok kullanıcılarının kadın ağırlıklı olduğu görülürken erkeklerin YouTube’da karar kıldığını görüyoruz.
Yaş dağılımına baktığımız zaman 13-17 yaş aralığında TikTok’un popülerliği 18-24 yaş aralığındaysa YouTube kullanımı dikkat çekiyor. İlerleyen yaş gruplarında genel olarak Instagram kullanımı yoğunken genel olarak sosyal medya kullanımında bir azalım söz konusu.
CreatorDen’in CreatorDen Skoru (ortalama etkileşim, etkileşim oranı, paylaşım sıklığı, toplam etkileşim sayısı, izlenme ortalaması ve toplam izlenme metriklerinin bir araya gelerek oluşturduğu bir puanlama sistemidir) ve etkileşim oranlarına göre belirlediği “Top 10” listeleri şöyle;