Sosyal ticaretin ABC’si
Deloitte’un 2023 Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon Öngörüleri raporuna göre sosyal ticaret hacmi 2023 yılında 1 trilyon doları aşacak. eMarketer’e göre ABD’de 14 yaş üzeri kitlede en az bir kez sosyal medya platformu üzerinden alışveriş yapan kişi sayısı 2023 yılında 101,1 milyona ulaşacak. Asya-Pasifik bölgesi ise yüzde 68,5 pazar payıyla sosyal ticarette lider konumda yer alıyor. Peki, yeni dönemi şekillendiren sosyal ticaret markalara ne vadediyor? Sosyal ticaretten maksimum fayda sağlamanın yolları neler? En güncel sosyal ticaret trendleri hangileri? Yanıtları sosyal ticaret alanında öncü olan marka liderleri ve marka danışmanlarından dinliyoruz…
Sosyal ticaret daha demokratik bir alan sunuyor
- Sosyal ticareti vitrinleri gezme ya da tüketicilerin dolaşırken önlerine çıkan ürünlere benzetebiliriz. Mutlaka satın almak istenen ürünleri aramanız gerekmiyor. Bu anlamda pratikliğiyle öne çıkıyor. Özellikle sosyal medya platformlarında tüketicinin kendisinin ve arkadaşlarının da ilgisini çeken reklamlar ve ürünler gösterildiği için sosyal ticaret cazip hale geliyor. Tüketicilerin alışkanlıklarına göre kendi ilgi alanlarına uygun, ilgilerini çeken ürünlerin direkt karşılarına çıkması da sosyal ticaretin tercih edilmesini sağlıyor.
- Markaların sosyal ticarette başarılı olmak adına ilk yapmaları gereken özellikle markalı ürünlerin satışları konusunda tüketiciye gerekli güveni vermesi. Ürünlerin videoları, görselleri ve tanıtımlarıyla beraber yanıltıcı bilgiden uzak fırsatlar sunmaları gerekiyor.
- Sosyal ticarette 2023’te öne çıkacak konulardan biri her yerde bulunamayan, kolay ulaşılamayan markaların da bu alanda yer alması olacak. Sosyal ticaret daha demokratik bir alan sunuyor. Bu nedenle belki raflarda, fiziksel olarak mağazalarda kendine yer bulamayan küçük ve bağımsız markalar sosyal ticarette daha fazla tüketiciye ulaşabilir.
E-ticaret ciromuzun yüzde 15’i sosyal ticaretten geliyor
- Şu anda e-ticaret ciromuzun yaklaşık yüzde 15’ini sosyal ticaretin bir parçası olan “paylaş kazan” uygulamamız oluşturuyor. Tahminler, sosyal ticaretin küresel değerinin 2026 yılına kadar yaklaşık 2,9 trilyon dolara ulaşacağını gösteriyor. Teknosa olarak biz de sosyal ticaretin faydalarını ve önemini görerek, 2022 yılında e-ticaret departmanımızın altında sosyal ticaret departmanımızı kurduk ve çalışmalara başladık.
- İlk olarak, geçtiğimiz yıl “Bi’linkle Paylaş Kazan” adlı projemizi hayata geçirdik. Aynı zamanda sektörde bir ilki gerçekleştirerek teknosa. com üzerinden canlı yayınla müşterilerimize interaktif bir alışveriş deneyimi sunuyoruz. Sosyal ticaretin hızla büyüyen trendlerden biri olduğunu düşünerek aldığımız bu aksiyonlarla ve teknolojik yeniliklerimizle sektörde öncü olmaya devam edeceğiz.
- Sosyal ticaret tahmin edilenin aksine hacmini büyütmeye devam ediyor. Biz Teknosa olarak dünyadaki tüm dijital projeleri yakından izliyor, test ediyor ve uygulanabilecek olanları yayına alıyoruz. Yeni e-ticaret yasasıyla birlikte sosyal ticaretin büyüme ivmesinde herhangi bir düşüş olmayacağını tahmin ediyoruz.
Canlı yayın satışları bambaşka bir boyuta taşınacak
- S-ticaretin yükselişindeki temel sebep, herkes için kazankazan bir iş modeli olması. Markalar açısından direkt ölçülebilir, veri toplanabilir bir etkileşim kanalı olmasının yanı sıra influencer’lar için de etki alanlarını genişletebilecekleri bir alan. Sosyal ticaret sürecinde çok önemli verilere erişim sağlanıyor. Bu verileri sorumlu bir şekilde süreci iyileştirmek için kullanmak çok önemli.
- Tüketici deneyiminin sorunsuz şekilde tasarlanması; içeriğin ilgi çekici, etkileşimi tetikleyen nitelikte ve ikna edici olması; ödeme sistemlerinin pürüzsüz şekilde işlemesi gibi detaylı bir süreç söz konusu. Markaların yaptığı en kritik hata genellikle süreci tüketiciler, aracılar ve platformlar için kusursuz bir şekilde tasarlayamamak oluyor. Başarılı olmanın yolu, tüm paydaşlar için beklentilerin karşılanacağı bir işleyiş kurmaktan geçiyor.
- Sosyal medya platformlarının üzerinde çalıştığı en büyük konu, her şeyi denenebilir, etkileşime geçilebilir ve/veya satın alınabilir kılmak. Platformların çeşitleneceğini, özellikle sosyal medya pazaryerlerinin artacağını öngörüyoruz. Ayrıca daha geniş kitlelere ulaşmak için “canlı yayın satışları”nın bambaşka bir boyuta ulaşacağını söyleyebiliriz.
Nöromarketing sosyal ticarete çok uygun
- Sosyal ticaret tamamen sosyal medyanın gelişimine paralel yükseldi. Sosyal medya kullanımı salgın döneminde 4.5 milyar kişiye ulaştı. Türkiye’de bu sayı 70 milyona yaklaşıyor. Instagram, Facebook, YouTube ve TikTok sosyal ticaretin en önemli mecraları arasında bulunuyor. Dünyanın en büyük AVM’si haline geldi. Tüketicinin yüzde 83’ü ürün almadan önce internette araştırıyor.
- Google yönlendirmeleri tüketicileri sosyal medyaya gönderiyor. Doğru içerik, doğru planlama ve SEO yönetimi ile markalar başarı kazanıyor. En kritik hata hedef kitleyi bulamamaktır. Üniversiteli gençlere bebek bezi satamazsınız. 65 yaş üzeri de scooter’a binemez. Takipçi analizi yapılmadan, profesyonel ekip olmadan sosyal ticaret başarı yerine zarar getirir.
- Video her zaman ön planda olacak. Satın alınacak ürünün en az iki videosunu izliyoruz. SEO yönetimi halihazırda çok kullanılan bir yöntem ve bu sürecek. Metaverse için henüz erken ama ilk adımları da atmak gerekiyor. Nöromarketing sosyal ticarete çok uygun. Tüketiciye ürünü istediğini anlatmanın trend yollarından biri. Ayrıca influencer marketing her zaman önemli olacaktır.
Video shopping hayatımızda daha fazla yer alacak
- Sosyal ticareti tüketiciler için cazip kılan nokta, güvendiği influencer’ların ya da kişilerin (ya da celebrity’lerin) ve bu kişilerin dışında kalan yeni kişilerden de ürün ismiyle aratarak onu gerçekten kullanan kişileri bularak deneyimlerini aktarmak. Reklamlarda duymadığınız veya görmediğiniz birçok konuyu paket açılışından başlayarak öğreniyoruz.
- Markalar sosyal ticarette başarılı olmak için, deneyimi ön plana çıkartacak daha fazla video çekmeli. Giriş aşamasındaki videoları tabii ki mutlaka çeksinler fakat ürünlerine güveniyorlarsa daha uzun süreli kullanımların da videolarını zaman geçtikçe eklemeliler.
- 2023’te, “video shopping” hayatımızda daha çok yer alacak. Bir ünlüyü bir mağazaya göndererek ona farklı kombinasyonlar giydirmek, o ürünü yayın esnasında aynı app üzerinden satın almak video shopping kavramı içerisinde geçiyor. Ayrıca evinizdeki ürünlerin videolarını canlı olarak çekip internette satışa koyarak, danışmanlık hizmetleri vererek yapılacak video shopping türleri de sosyal medyanın akışını değiştirecek. Video shopping alt yapılarını kuran pazaryerlerinin bu platforma yönlendirmelerini de daha sık duyacağız.
ECHO Summit 2023 için kayıtlar başladı…
Aşağıdaki formu doldurarak e-ticaret ve sosyal ticaret alanındaki en güncel gelişmelerin konuşulacağı ECHO Summit’e katılabilirsiniz. 25 Mayıs Perşembe günü Divan Kuruçeşme’de sınırlı sayıda katılımcıyı ağırlayacak olan zirvede yerinizi almak için geç kalmayın…