Spor medyasının gözünden EURO 2024
Turnuvanın hemen öncesinde hazırlıklarına başladığımız EURO 2024 dosyasının ilk iki bölümünde seyircilerin izleme alışkanlıklarından tüketim alışkanlıklarına, etkili iletişim stratejilerinden ay-yıldız coşkusunu ekrana taşıyan markalara dek panoramik bir bakış atmıştık. Ancak bir de işin mutfağında olan isimler var elbette… Onların turnuvaya ilişkin içgörülerini almamak olmazdı. EURO 2024’e veda etmek üzere olduğumuz bugünlerde gelin spor medyasının önde gelen isimleri turnuvaya ve milli takımımıza ilişkin neler söylemişti birlikte kulak verelim…
A Milli Futbol Takımı ile bağlarımız yeniden güçlendi
✓ Türk futbolunda özellikle Euro 2016’da toplum ile A Milli Futbol Takımı arasında ciddi bir duygu farklılığı ortaya çıktı. Milli takım kampında oyuncular arasındaki gruplaşma haberleri, teknik ekiple prim tartışmaları, oyuncuların basınla tartışmaları derken Türk halkının büyük kısmı takımı takip etmeyi bıraktı. Ancak öncelikle Euro 2020 ve şimdi bu turnuvada çok daha genç, başarılı ve ciddi bir kısmı yurt dışında görev yapan oyunculardan oluşan bu takımın havayı tekrardan olumluya çevirdiğini söylemek mümkün. Özellikle Arda Güler ve Kenan Yıldız gibi önümüzdeki 10 yıla damgasını vurması beklenen iki gencecik yetenekle birlikte bu bağın kesinlikle güçlendiğini söyleyebilirim.
✓ Tüm dünyada medyanın bir dönüşüm yaşadığı aşikar. Türkiye’de de özellikle son 5 senede ana akım medya televizyonlardan dijital mecralara hızlı bir göç yaşadı. Elbette turnuva boyunca yayıncı kuruluş olarak kadro, bütçe ve stüdyo farkıyla TRT en etkili mecralardan biri olacaktır. Bunun yanında başını Socrates’in çektiği, Vole, Sports Digitale gibi dijital kanalların da fark yaratabilecek işler ortaya koyacağını düşünüyorum.
✓ Bu tarz organizasyonlarda özellikle turnuvaya da sponsor olan markaların çok etkili olduğunu görmeye alışkınız.
Turnuvanın ikinci ev sahibiyiz…
✓ A Milli Takım, genel olarak ülkedeki tüm sporseverlere hitap eden kapsayıcı bir unsur. İnsanlar da bu kapsayıcılığı, kulüp bağlılığından ziyade milli bağlılık ve üst kimlik olarak görmek istiyor. Ancak son yıllarda milli takım meselesi saha içinden çok saha dışındaki sıkıntılarıyla konuşuldu. Bu sıkıntılar insanları yormuştu ve milli takıma mesafe koymalarına neden olmuştu. Bugünkü Milli takım ise daha genç ve tartışmalardan uzak bir gruptan oluşuyor. Bu turnuvada bağlar çok daha güçlü ve sıkı… Tabi turnuvanın Almanya’da olması bizi ikinci ev sahibi yapacak. Bu bağların avantajını en çok orada hissedeceğiz.
✓ Spor yayıncılığı açısından EURO 2024’te fark yaratacak unsurlar ve mecralarda öne çıkan elbette televizyonculuk olacak. TRT, devlet televizyonu olarak güçlü imkanlarla ve kaliteli kadrosuyla turnuvaları başarılı bir şekilde yayınlıyor. Tabi, maçların olmadığı anlardaki dolu içerikler ve takımlara dair detaylar ilgi çekecektir. Dijital kanallar da çok sıkı hazırlanıyorlar.
✓ UEFA’nın anlaşmalı olduğu çokça marka var. İçecek markaları başta olmak üzere, ulaşım, konaklama, araç kiralama, banka, kargo, telekomünikasyon, teknolojik ürünler öne çıkacaktır. Arçelik’in bu dönmelerde yaptığı TV indirim kampanyası ve reklamları, öne çıkan örneklerden bir tanesi…
Dijital yayıncılar fark yaratıyor ama…
✓ Aslında Türk Millî Takımı’na çok uzun süredir antipatiyle bakıyor insanlar. Milli takım sanki bizim kaosumuzu dışa vurduğumuz bir yer. Bu sene ligdeki kaostan sebep hoşnutsuzluk iyice büyüdü. Tabi çok mantıklı bulmuyorum bu durumu ama anormal de değil. İroniktir toplumla bağ kurulsun diye seçilen #BizimÇocuklar mottosu bugüne kadar işe yaramamıştı. Aksine bu memleket her zaman ilk başta kendi çocuğunu yemeye hevesleniyor. Umarım bu takım, herkesin sahipleneceği bir dünya yaratır.
✓ Spor yayıncılığı açısından EURO 2024’te televizyonda fark yaratacak çok fazla bir şey bulacağımızı sanmıyorum. Şu an tüm dijital mecralar canlı yayın hazırlığında. O yayınların içinde kaybolacağımızı düşünüyorum. Bir de maalesef nitelik sorunu var. Bu ülkede neredeyse tüm futbol ligleri yayınlanıyor. Burada oynayan binlerce oyuncu var. Bugün dijital mecralarda yorumculuk yapan insanların büyük kısmı turnuvada neyle karşılaşacağını bilmiyor. Kaç kişinin Arnavutluk’tan, Romanya’dan haberi var? Ya da kaç kişi Matjaz Kek’i tanıyor? Yaptıkları işi bilmek zorundalar.
✓ Turnuvanın resmi sponsorları Türkiye’deki markaları aracılığıyla çok ciddi bir yatırım yaptılar. Mesela Rexona ve Trendyol’u birçok yerde görebilirsiniz. En çok gözüme onlar çarptı.
Markalar bu duygu selinin parçası olmak istiyor
✓ Kulüp takımları bazında ne kadar ayrışırsak milli takımda birleşmekte o kadar zorlanıyoruz. Takımın başarısı, oyunu ve kadrosu bir başka neden. Biz duygusal bir toplumuz. Bunu yansıtan bir milli takım olmasını istiyoruz. Sahada topu ayağına aldığında bizi heyecanlandıran bir oyuncu da buna dahil, terinin son damlasına kadar içimizdeki ateşi sahaya yansıtan da. Şu anki A Milli Takım, bu konuda bir referans noktası olabilir. Eksiklerimiz olsa da karizmatik bir teknik direktörümüz, Avrupa’nın devlerinde oynayan genç yıldızlarımız ve birbirine inanmış bir oyuncu grubumuz var. Birbirimize sımsıkı sarıldığımız bir ortam var artık.
✓ Marka etkileşimlerinin en güçlü olacağı noktanın A Milli Takım ve Euro 2024 sponsorları olacağını düşünüyorum. Hem direkt duyguya hitap ediyor hem de erişim ve görsel/içerik hakkı var. Trendyol’un bu anlamda A Milli Takım sponsorluğu yanına Euro 2024 sponsorluğu koyması ve Almanya’daki hedef kitleye erişim çabası önemli. Turkish Airlines ile yerelin yanına küresel futbol pazarlamasını eklediler ki önümüzdeki senelerde de devam etmesini bekliyorum. Burada tek tek sayamasam da A Milli Takım sponsorlarının tümünün Gürcistan maçıyla başlayan duygu seline dahil olacağından eminim.