Netflix mi, Disney mi yoksa Amazon mu? Yarışta kim önde?
Dizi ve film izlemek için kullanılan platformlara olan ilginin artmasıyla beraber kullanıcılara sunulan alternatifler de çoğalıyor. Haliyle rekabet ortamı giderek kızışıyor. Netflix, dünya çapında milyonlarca kişiyi ekran başına kilitleyerek gösterdiği başarıyla uzunca bir süre liderlik bayrağını elden bırakmadı ancak Disney Plus ve Amazon Prime dahil pek çok dev şirket kendi streaming platformlarıyla pazara çıkınca dengeler değişti… Peki 2021-2022 döneminde platformların ziyaretçi ortalaması nasıl oluştu? Liderlik koltuğunda kim var? Kesişen izleyici oranlarına bakıldığında nasıl bir tablo çıkıyor ortaya? Cevaplar Gemius‘tan geliyor…
Netflix, aslında yeni bir şirket değil. 1997 yılında kuruldu. Ancak kurulduğunda bugünkü konumundan çok daha uzak bir iş yapıyor, o dönemin ilgi gören medya araçlarından biri olan DVD satış ve kiralama alanında hizmet veriyordu. Takvimler 2007 yılını gösterdiğinde internet üzerinden yayın yapar hale gelen şirket, asıl çıkışını ise House of Cards dizisinin yayınlandığı 2013 yılında yaptı ve yıldan yıla kullanıcı kitlesini hızla genişletti.
Netflix, pandemi rüzgarını iyi değerlendirdi
Özellikle pandemi döneminde milyonlarca insanın eve kapanmasıyla birlikte abone sayısını çok daha hızlı bir şekilde artıran Netflix, arkadan esen rüzgarı iyi değerlendirdi ve bu pozitif durum şirket hisselerine de yansıdı. Streaming platformlarına olan ilgiyi gören rakipler de bu süreçte boş durmadı ve kendi platformlarını geliştirdi. Dünyanın en büyük e-ticaret platformu olan Amazon, Prime servisini ortaya çıkarırken, Walt Disney de bu duruma seyirci kalmadı ve Disney Plus ile pazar girdi.
1 yılda neler değişti?
Gemius verilerine göre 2021’de Netflix’in gerçek ziyaretçi ortalaması dikkate alındığında yüzde 74’lük bir paya sahip olduğu görülürken Prime’ın ise yüzde 13 ile oldukça arkalarda kaldığı dikkat çekiyor. Ancak 2022 yılına gelindiğinde tablo değişmeye başlıyor. Özellikle de Disney Plus’ın ortaya çıkması ve hızlı bir şekilde büyümesiyle birlikte Netflix’in kullanıcı payında azalma görülürken Prime’ın da sınırlı da olsa büyüme kaydettiği görülüyor. 2022’de Netflix’in gerçek ziyaretçi ortalaması yüzde 68’e düşerken, Disney Plus yüzde 35 ile pazara iyi bir giriş yapıyor. Prime ise önceki yıla kıyasla oranı yüzde 13’ten yüzde 17’ye çıkarıyor.
Temmuz-Eylül 2022 dönemini kapsayan analizlere göre total erişimde en çok ortak kullanıcıya sahip platformlar Netflix ile Prime oluyor. Disney Plus ve Netflix’i birlikte kullananların oranı yüzde 22 olarak ölçülürken, her üç platformu da bir arada kullananların oranı yüzde 7 seviyesinde sonuçlara yansıyor.