Sürdürülebilir moda: Hangi trendler yükselişte?
Genç nesiller, özellikle Z kuşağı ve Y kuşağı, sürdürülebilirlik konusuna çok daha fazla ilgi gösteriyor. Bu nesillerin çoğu, etik ve çevre dostu markaları tercih ediyor. Doğal malzemeler, geri dönüştürülebilir ambalajlar ve etik üretim standartları moda alışverişinde önemli faktörler haline geliyor. Fransa’daki gibi etkili yasal düzenlemelerle bireysel farkındalık artıran bu bilinçli tüketici tercihleri, daha sürdürülebilir bir moda endüstrisi için güçlü bir itici güç oluşturuyor. Gelin hep beraber dünyadaki sürdürülebilirlik trendlerine birlikte bakalım.
Son dönemin en gözde trendi: kapsül dolaplar
Bu trend, tüketicilerin gardıroplarını daha az ve özenle seçilmiş parçalarla doldurmalarını teşvik ediyor. Kapsül dolap, sadece birkaç temel, minimalist, sade ve çok yönlü giysi parçasından oluşan küçük bir koleksiyon olup; genellikle mevsimlik olarak değiştiriliyor. Kapsül dolap trendinin temel felsefesi, kaliteli, uzun ömürlü ve zamana dayanıklı parçalara yatırım yaparak daha az tüketmeyi ve dolayısıyla daha az atık üretmeyi teşvik etmek. Moda endüstrisindeki hızlı tüketim alışkanlıklarına karşı bir tepki olarak ortaya çıkmıştır.
Tiktok’ta başlayan yepyeni bir akım: #thrifhaul
“#thrifthaul” terimi, ikinci el alışveriş yapılan mağazalardan satın alınan kıyafetlerin veya diğer ürünlerin sosyal medya platformlarında paylaşılması için kullanılan bir hashtag. “Thrift” kelimesi, uygun fiyatlı ve ikinci el eşyalar, ”Haul” ise bir alışveriş turu anlamına geliyor. #thrifthaul, genellikle kullanıcıların ikinci el mağazalardan buldukları ve uygun fiyatlı olarak satın aldıkları kıyafetleri veya diğer ürünleri gösterdiği videolar veya gönderileri ifade ediyor. Bu paylaşımlar, diğer insanlara ikinci el alışverişin çeşitliliğini ve avantajlarını göstermeye yardımcı olurken, aynı zamanda sürdürülebilir bir tüketim kültürüne dikkat çekmeyi amaçlıyor.
İkinci el platformlar oldukça revaçta
Dünyanın her yerinde ikinci el alışveriş platformları daha da popüler olmaya ve ilgi çekmeye devam ediyor. İngiltere’nin en popüler ikinci el giysi platformlarından biri olan Vinted tarafından sürdürülebilirlik raporu yayımlandı. Rapora göre, Vinted’i tercih eden tüketiciler; her alışverişte ortalama 1.8 kg CO₂e emisyon tasarrufu sağlamıştır. Tüketici gönderilerinin yaklaşık yüzde 73’ü bir teslim noktasına teslim edilmesi sayesinde ise; karbon emisyonları yüzde 62 oranında azalma gözlemlendi.
Lüks segmentte koleksiyonerlik ön plana çıkıyor
Lüks markalara olan ilgi ve talep, tüketicileri belirli parçaları koleksiyon olarak edinmeye yönlendiriyor. Lüks koleksiyonerliği, hem moda hem de diğer alanlarda görmek mümkün. Örneğin, lüks moda markalarının özel koleksiyonları, belirli desenleri, işlemeleri veya nadir materyalleri içerebilir. Son dönemde yükselişe geçen koleksiyonerlik sayesinde; ünlü markaların ürünleri yeniden kullanım adına farkındalık yaratmayı başarıyor.
Türkiye’de her geçen gün sürdürülebilir giysi markaları artıyor
Fransa’daki dijital pasaportun ilk örneğini Türkiye’de; Lokal Mağaza hayata geçirdi. Lokal Hareket platformunda yer alan markalar; bilinçli tüketimi destekleyen bilgilerle sahip.
Türkiye’de öne çıkan sürdürülebilir markalar
1- All in White: Her Güne Yeni Bir Başlangıç
2- Bego Jeans: Temiz Moda Hareketi
Sürdürülebilir moda: Değişim Fransa’dan başlıyor!
Sürdürülebilir moda: Moda endüstrisi gezegenimizden neler çalıyor?