Türkiye’nin tasarruf markaları
Son bir yılda enflasyonun pek çok olumsuz sonucuyla yüzleşti tüketici. 2022’yi de neredeyse üç katına çıkan faturalarla karşıladı. İşletmelerin ne kadar zorlandığını ısıtıcılar için belirlenen saatlik ücretlerle hissettik. Faturalar psikolojik bir teröre dönüşürken tasarruf da tercihin ötesine geçerek bir zorunluluğa dönüştü. Sia Insight’ın Marketing Türkiye adına gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Tasarruf Markaları” araştırması tüketicinin tasarruf edebilmek adına en çok önlem aldığı fatura kalemlerinden birinin elektrik olduğuna işaret ediyor. Bu noktada tasarruf alışkanlıkları ışıkları kapatmak, prizde fiş bırakmamak ve bazı cihazları daha az ya da hiç kullanmamak olarak şekilleniyor. Hangi ürünlerin ne kadar enerji tükettiğini de takip eden tüketici, tasarruf markalarına da göz kırpıyor. Gelin “Türkiye’nin Tasarruf Markaları”na daha yakından bakalım…
Kadınların kabusu “enflasyon”
Her 10 metropollü tüketiciden 7’si Türkiye’de enflasyonun daha da artacağına inanıyor. Kadınlar, erkeklere kıyasla enflasyonun ilerleyen zamanlarda Türkiye’de daha büyük bir problem olacağını öngörüyor. Enflasyonun azalacağını düşünenlerin oranıysa sadece yüzde 11.
Metropollüler faturalar altında eziliyor
“Türkiye’nin Tasarruf Markaları” araştırmasının sonuçlarına göre, metropollülerin neredeyse tamamı, geçtiğimiz aylara kıyasla ödedikleri fatura bedellerinin arttığını düşünüyor. Özellikle doğalgaz (yüzde 97), elektrik (yüzde 95), akaryakıt (yüzde 97) ve su (yüzde 85) için tüketiciler her zamankinden daha yüksek tutarda ödeme yaptığını belirtiyor. Dolayısıyla da metropollülerin büyük bir kısmı faturalarını ödeme konusunda zorlanıyor. Sosyo-ekonomik statü düştükçe doğalgaz, elektrik ve su faturalarını ödeme zorluğu daha da artıyor.
Kademeli elektrik tarifesi destekleniyor
Ocak ayı başından bu yana elektrikte kademeli tarife uygulamasına geçildiğini bilenlerin oranı yüzde 71 olarak kaydediliyor ve bu tarife yüzde 54’lük bir kesim tarafından destekleniyor. 26-35 yaş grubunda kademeli elektrik tarifesinin hem farkındalığı hem de desteklenme oranı daha yüksek.
Tüketicinin gözünde zamlanacaklar
Fatura beklentileri tek tek incelendiğinde önümüzdeki altı ayda temel harcama kalemlerinin zamlanmaya devam edeceği düşünülüyor. Özellikle AB SES grubu ve kadınlarda zam beklentisi daha da yükseliyor. Yaklaşık her 10 metropollüden 9’u elektrik, doğal gaz, su ve akaryakıt fiyatlarının artacağını düşünüyor. Hal böyleyken tasarruf etmenin yollarını bulmak kaçınılmaz hale geliyor.
Gençler yeni tarife arayışında
Her 10 metropollü tüketiciden 8’i evinde hangi elektrik tarifesini kullandığı hakkında bilgi sahibi; kadınlarda, 26-45 yaş ve AB SES gruplarında farkındalık artıyor. AB ve C1 SES grubu metropollülerin yüzde 60’ı evinde tek zamanlı tarife kullandığını belirtiyor. Geçtiğimiz 6 ay içerisinde elektrik tarifesinin değiştirilme oranı sadece yüzde 11 iken, gelecek 3 ay içerisinde değiştirmeyi planlayanların oranı yüzde 27. Bu oran 26-35 yaş ve AB SES gruplarında daha da yüksek seyrediyor.
Metropolde ışıklar söndü
Tasarruf edebilmek adına en çok önlem alınan harcama kalemlerinden biri elektrik oluyor. Metropollü tüketicilerin yüzde 97’si elektrik faturasını düşürmek için hanelerinde en az bir önlem almış bulunuyor. Işıkları kapatmak (yüzde 42), prizde fiş bırakmamak (yüzde 25) ve makineleri gece çalıştırmak (yüzde 21) en yaygın önlemler olarak öne çıkıyor. Ayrıca metropollü tüketicilerin yüzde 59’u, en çok enerji harcadığı düşünülen ürünler olan fırın, su ısıtıcısı ve ütü başta olmak üzere bazı ürünleri daha az kullanıyor ve hatta kullanmayı bıraktığını belirtiyor. Kadınlarda bu oran yüzde 72’yi buluyor.
Elde bulaşık yıkamaya son
Tıpkı elektrik faturasında olduğu gibi, su ve doğalgaz faturalarını düşürmek için de tüketicilerin önlem alma eğilimi oldukça yüksek (yüzde 93). Su faturasından tasarruf etmek isteyenlerin başvurduğu temel tedbirler elde bulaşık yıkamayı bırakmak (yüzde 24), boşa su akıtmamak (yüzde 22) ve gereksiz su tüketiminden kaçınmak (yüzde 21) oluyor. Elektrikte olduğu kadar olmasa da su faturasını düşürmek için de bazı ürünleri az kullanmayı/kullanmamayı tercih edenler de var (yüzde 20). AB SES grubunda ve kadınlarda su faturasını düşürmek için bazı ürünleri az kullanma/kullanmama eğilimi daha yüksek.
Son olarak doğalgaz faturasından tasarruf etmek isteyenler ise iki ana yöntemi izliyor; kombiyi olabildiğince düşük derecede kullanmak (yüzde 44) ve kullanılmayan odalardaki petekleri kapatmak (yüzde 25).
Beyaz eşyada ana kriter enerji tasarrufu
Tasarrufun hayatımızda bu denli önem arz ettiği ve tüketim davranışlarımızı belirlediği bu günlerde, markaların da ürettikleri ürünlerle elini taşın altına koyması ve tüketicisinin cebini düşünmesi kritik hale geliyor. Metropollüler için bir markanın müşterinin cebini düşünen bir marka olabilmesi için en önemli unsur az enerji harcayan ürünler yapması (yüzde 37). Her ne kadar katılımcılardan markanın fiyatından bağımsız, diğer özelliklerini düşünerek beklentilerini söylemeleri istense de en çok söylenen ikinci özellik yüzde 15 ile ürünlerin uygun fiyatlı olması oluyor. Önemli oranda metropollünün (yüzde 20) tasarruflu marka gerekliliğine dair bir fikrinin olmaması da öne çıkan veriler arasında.
Tasarruf demek Arçelik demek
Enerji tüketimiyle diğerlerinden ayrışan, tasarruflu marka olarak tüketicinin zihninde yer etmiş markalar arasında ise dayanıklı tüketim kategorisindeki ana oyuncular öne çıkıyor. Tasarruf dediğinde akla gelen ilk üç marka; Arçelik (yüzde 46), Bosch (yüzde 35) ve Beko (yüzde 27) oluyor. Dayanıklı tüketim kategorisinde faaliyet göstermeyen tek marka ise Finish (yüzde 4) oluyor.
Erkekler Arçelik, kadınlar Bosch diyor
Evlerde aktif olarak kullanılan elektrikli aletler düşünülerek hangi markaların daha tasarruflu olduğu sorulduğunda Arçelik, Beko ve Bosch’un liderliğinin bu kategoride de geçerli olduğu görülüyor. Arçelik açık ara farkla tasarrufla en çok bağdaştırılan marka oluyor. Özellikle erkeklerde ve 18-25 yaş grubunda tasarruflu marka dendiğinde akıllara Arçelik gelirken, kadınlar ve 26-35 yaş grubunda Bosch yanıtı öne çıkıyor.
Enerjinin nereye gittiğini biliyoruz
Peki hangi ürünün ne kadar enerji tükettiği hakkında ne kadar bilgi sahibiyiz? Verilere göre, metropollüler en çok beyaz eşyalarının ve aydınlatma araçlarının ne kadar elektrik enerjisi tükettiklerini biliyor. Bunları ütü, kettle, elektrik süpürgesi ve telefon şarjı gibi görece küçük elektrikli ev aletleri takip ediyor. TV ve müzik sistemleri, tükettiği enerji miktarı konusunda en az fikir sahibi olunan elektrikli ev aletleri olarak kaydediliyor. En çok enerji tükettiğine inanılan elektrikli ev aletleri ise fırın, ütü ve su ısıtıcı. Bu üç eşyayı klima, buzdolabı ve kurutma makinesi gibi ağırlıklı beyaz eşyalar takip ediyor.
Beyaz eşyaların enerji tüketim oranları mercek altında
Metropollüler için evlerinde kullandıkları elektroniklerin ne kadar elektrik/ su tükettiğini bilmek hayli önem taşıyor. Her 10 metropollüden yaklaşık 9’u için kullandığı eşyaların elektrik ve su tüketimini bilmek kritik. Her 2 kişiden 1’i evlerinde kullandıkları ürün grupları arasında en çok beyaz eşyaların enerji tüketimini önemsiyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Tasarruf Markaları” araştırmasının sahası 8-13 Nisan 2022 tarihleri arasında, CAWI (computer aided web interview) bilgi toplama yöntemiyle Sia Live Panel’da gerçekleştirildi. Araştırmanın hedef kitlesini metropollerde yaşayan, 18-45 yaş aralığında ve ABC1 ses gruplarında olan tüketiciler oluşturuyor. 400 kişiyle gerçekleştirilen araştırmayla metropollerde yaşayan tüketicilerin enerji tüketim ve tasarrufuna dair yaklaşımlarını anlamak amaçlandı.