Teknoloji şirketleri arafta: Ofise dönmek mi, çalışan bağlılığını artıracak ek aksiyonlar mı?
Endeavor Türkiye‘nin Melon iş birliğinde gerçekleştirdiği “Türkiye Teknoloji Sektörü Ücret ve Yan Haklar” raporu şirketlerin tamamen uzaktan çalışma oranında bir düşüş olduğuna işaret ediyor. Çalışma teknoloji şirketlerinin yetenek savaşındaki en büyük rakibininse global şirketler olduğunu ortaya koyuyor. Zira her üç çalışandan ikisi benzer seviyede bir rol için mevcut işlerinden ayrılarak yurt dışındaki şirketlerle çalışmayı tercih ediyor. Bir diğer önemli veri ise teknoloji sektöründeki kadın istihdamının C level yönetime doğru hızla erimesi…
Uzaktan çalışma trendi düşüşte
Araştırmada tamamen uzaktan çalışma oranında gerileme olduğu gözlemleniyor. Geçtiğimiz yıl tamamen uzaktan çalışma oranı yüzde 24 iken bu yıl yüzde 20’ye geriledi. Bu durum gösteriyor ki şirketlerde tamamen olmasa da kısmen ofislere dönüşler hibrit düzene geçerek oluyor. Tamamen ofislere dönmeyi seçen şirket oranı ise yüzde 6,2 olarak geçtiğimiz yıl ile benzer oranda devam ediyor.
İşverenler çalışan bağlılığı konularında endişeli
Şirketlerin yüzde 65’i etkin iletişimi sürdürme konusunda ve yüzde 57’si çalışan bağlılığını koruyabilme konusunda endişeli. Şirketlerin etkin iletişim konusundaki düşünceleri geçtiğimiz yıla göre değişmezken bağlılık endişesi geçtiğimiz yıl yapılan araştırmada yüzde 48 olarak kaydedilmişti.
Şirketler hibrit ve uzaktan çalışma modelinin çalışan bağlılığını düşürdüğünü düşünse de çalışma modelini tamamen ofise geçmek şeklinde değiştirmeyi düşünmüyor. Bunun yerine dörtte üçü çalışan bağlılığını arttıracak ek aksiyonlar almayı tercih ediyor.
Tehlike sınır ötesinde…
Çalışanlar yurt dışında iş buldukları için ya da Türkiye’de ikamet edip yurt dışındaki şirketlerde çalışmayı tercih ettikleri için mevcut işlerinden ayrılıyor. Yurt dışına giden ya da yurt dışında bir şirket için çalışmaya başlayan her üç çalışandan ikisi benzer seviyede bir rol için mevcut işlerinden ayrılıyor.
Yapay zeka iş hayatını etkilemeye başladı bile…
Katılımcı şirketlerin yüzde 43’ü yapay zeka, ChatGPT gibi faktörlerin iş hayatında verimliliği ve üretkenliği artırdığını düşünüyor.
Bu yıl, ChatGPT’nin hayatımıza girmesiyle birlikte dönüşüm, beklenmedik bir ivme kazandı. Henüz birkaç ay geçmiş olmasına rağmen, anket katılımcısı şirketlerin yüzde 9’u, bazı rollerin evrim geçirdiğini açıklıyor. “Prompt Engineer” gibi yeni roller hızla ortaya çıktı, uzmanlar hemen yetişti ve bu yeni roller iş piyasasında yerini aldı.
Başlangıç seviyeden C seviyeye giderken, ortalama kadın çalışan oranı yüzde 40’lardan yüzde 28 seviyesine düşüyor. Geçtiğimiz yıl C seviyede kadın çalışan oranı yüzde 25’ken bu yıl yüzde 28 yükselse de bu oran hala çok düşük kalıyor.
Yazılım rollerindeki kadın istihdamı artıyor
Geçtiğimiz yıl alınan ücret verileri baz alındığında yazılım rollerinin yalnızca yüzde 16’sını kadınlar oluşturuyordu. Bu oran bu sene yüzde 22’ye yükseldi.
Genel ortalamada artış olsa da giriş seviyesinde yüzde 24’lerde başlayan bu oran, üst seviyelere doğru azalarak, C seviyede sıfırlanması durumu geçtiğimiz yılla benzerlik gösteriyor.