Ticaret Bakanlığı yanıtladı: Züber reklamı Ülker’in şikayetiyle mi durduruldu?
Züber’in “Gerçek Atıştırmalık” söylemiyle yayınladığı reklam filminin Ticaret Bakanlığı’na bağlı olan Reklam Kurulu tarafından Ülker’in şikayetleri üzerine durdurma kararı alındığı iddiası sosyal medyada geniş yankı uyandırmıştı. Ticaret Bakanlığı tüm bu iddialara ilişkin açıklamalarda bulunurken, yapılan tüm başvuruların herhangi bir ayrım gözetilmeksizin incelendiğini belirtti.
Ticaret Bakanlığı, Züber’in “Gerçek Atıştırmalık” sloganlı reklam filminin yayınının durdurulmasına karar vermesinin ardından yapılan eleştirilerle ilgili bir açıklama yaptı.
Züber‘in reklamına yönelik haksız rekabet şikâyetini haklı bulan Ticaret Bakanlığı, markaya ceza kesti. “Züber” ürünlerine ilişkin “Gerçek Atıştırmalık”, “Türkiye’nin Gerçek Atıştırmalığı” ve “Kendini Gerçeğiyle Ödülendir” sloganlarının yönetmeliğe aykırı olduğu belirtildi.
Ceza, Türk Gıda Kodeksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği Hakkında Kılavuz’un 35’inci maddesinde yer alan “Gıdanın adını veya gıdanın bileşenlerini vurgulamak için “Gerçek/Hakiki” vb. terimler kullanılamaz. “Hakiki bal”, “Gerçek meyve/meyveli”, “Hakiki Maraş Dondurması” vb. ifadeler kullanılamaz” ifadelerine dayandırıldı.
Öte yandan reklamda diğer tüm atıştırmalık kategorisindeki ürünlerin “hiçbiri gerçek değil” ve “kendini gerçeğiyle ödüllendir” sözleriyle tanıtıldığı ve “Hayallerini kurgulanmış bir illüzyonla boyuyorlar” ifadesiyle birlikte diğer atıştırmalıkların katkı maddesi içerdiği, doğal olmadığı, yenildiklerinde pişmanlık hissi yarattıkları ve güvenilir, sağlıklı ve gerçek gıdalar olmadıkları izlenimi oluşturan reklam görüntülerinin rakip ürünleri kötüleyici, haksız rekabet yaratıcı ve tüketicileri yanıltıcı olması sebebiyle reklam mevzuatına aykırı olduğu belirtildi.
Bakanlıktan “ayrımcılık” açıklaması
Züber’in söz konusu reklamının durdurulmasının ardından, “Ülker’in şikayeti üzerine” ifadesiyle yayımlanan haber ve sosyal medya gönderilerine ilişkin Bakanlık açıklamasında, “Reklam Kurulu, tüketiciler, ilgili kurum ve kuruluşlar veya rakip firmalar tarafından yapılan tüm başvuruları herhangi bir ayrım gözetilmeksizin incelemektedir” ifadeleri kullanıldı. Açıklamada, “Reklam Kurulu kararları idari yargı denetimine tabi olup, davaya konu edilen kararlar, yüzde 95’in üzerinde bir oranla mahkemelerce hukuka uygun bulunarak onanmaktadır” denilerek çeşitli sosyal medya paylaşımlarında kasıtlı bir biçimde reklam kurulu toplantısında alınan kurul kararlarına yer verilmediği belirtildi.
Ülker iddialarına yanıt
Bakanlık açıklamasında şu ifadelere yer verildi:
“‘Gerçek atıştırmalık’ ifadesinin Türk Gıda Kodeksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği Hakkında Kılavuz’un 35 inci maddesi hükmüne uygun olmadığı hususuna yer verilmiş ve Kanunla belirlenen idari yaptırım kararı Reklam Kurulu’nda oy birliğiyle alınmıştır. Söz konusu Kurul kararına ve Kurul tarafından verilen diğer kararlara https://ticaret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kurulu-kararlari adresinden ulaşılabilmektedir.
Diğer taraftan, bazı sosyal medya hesapları tarafından yönlendirildiği görülen yorumlarda dile getirilen Kurul kararlarının objektif olmadığı ve taraflı karar alındığı hususu gerçeği yansıtmamaktadır. Anılan reklamda, reklam verenin savunucusu konumunda olduğu açıkça anlaşılan ve geçmişte ticari iş ilişkisi bulunan hesap sahibi kişi tarafından bugüne kadar Bakanlığımıza çok sayıda başvuru yapılmış ve birçoğuna ilişkin yaptırım uygulanmıştır. Ancak, bu hesap veya kişinin Reklam Kurulu tarafından haberdar edilmesine rağmen başvurularının sonucunu tüketicilerimiz ile aynı şekilde paylaşmadığı, bazı kararları tüketicileri yanlış yönlendirecek şekilde çarpıtarak paylaştığı görülmektedir.
Ayrıca, söz konusu yorumlarda lehine karar verildiği iddia edilen firmayla ilgili olarak geçmişte Reklam Kurulu tarafından onlarca aleyhte karar alınmış ve idari para cezaları da dahil gerekli idari yaptırımlar uygulanmıştır. Bu gerçek de Reklam Kurulu kararlarının adil ve objektif olduğunu açıkça göstermektedir.”
Sadece ihtiyaç sahiplerine dağıtılmak üzere “süper süt” geliştirildi