Sosyal ticaretin yeni merkezi “TikTok”
Deloitte’un 2023 Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon Öngörüleri raporuna göre sosyal ticaret hacmi 2023 yılında 1 trilyon doları aşacak. Aynı rapor 2022 yılında 2 milyardan fazla insanın sosyal ticareti kullandığına da işaret ediyor. TikTok for Business verileri ise TikTok creator’larının alışık olduğumuz influencer’lardan daha fazla ilham verdiğini ve sosyal alışverişi teşvik ettiğini gösteriyor. Yani TikTok ruhunda özgün içerikler üreten Creator’ların sosyal medya kullanıcıları üzerindeki etkisi daha kuvvetli. İşte Marketing Türkiye ve TikTok iş birliğinde mercek altına alınan konuya ilişkin veriler…
Çok ilham, çok alışveriş!
İçerisinde bulunduğumuz kaotik ortamda hemen herkesin kendini iyi hissetmeye ihtiyacı var. Dolayısıyla tüketiciler de alışverişte kendilerini iyi hissettirecek ürünlere yöneliyorlar. Zira TikTok for Business verilerine göre hislerimizin satın alma üzerindeki etkisi mantığımızdan yüzde 5 daha fazla.
Öte yandan tüketiciler, trendlere ayak uydurmak ve ilham aldıkları içeriklerde yer alan ürünleri satın almak için planladıklarından yüzde 34 daha fazla alışveriş yaptıklarını söylüyor.
Yani tüketicinin alışveriş için ayırdığı bütçeyi esnetme sebebi aslında akışta kalarak sosyal kimliğini pekiştirmek, tüketicinin dikkatini çekmenin yolu ise ilham veren ürün ve içeriklere imza atmak.
Satın almayı tetikleyen “ihtiyaç” mı yoksa “istek” mi?
Tüketicinin satın alma yolculuğu epeydir mercek altında. Kitleye ve alışveriş yapılan kanala göre değişkenlik gösteren bu yolculuk bazen akılları karıştırabiliyor.
Söz konusu sosyal ticaret olduğunda TikTok for Business verilerine başvuruyoruz ve sosyal alıcıların iki temel sebep sonucunda “Satın Al” butonuna dokunduğunu görüyoruz. “İhtiyaca” ve “İsteğe” göre değişen satın alma sebeplerinin ardında yatan istekler de değişiyor elbette…
İşte tüketicide satın alma sebebi yaratan faktörler;
İhtiyaca göre satın alma sebepleri
- Kulaktan kulağa (tavsiye)
- Deneyerek satın alma
- Yenisiyle değiştirme
İsteğe göre satın alma sebepleri
- İlham
- Kendini şımartma
- Yeni ürün keşfi
- Trendlere ayak uydurma
Alışveriş perileri TikTok’ta fısıldıyor
Çoğu insanın günlük eğlence dozunu almak için TikTok keşfetinde dolaştığı bir süredir malumumuz. Burada “iyi” içerik ve ürünlerin hızla viral olduğunu da biliyoruz. Hatta öyle ki TikTok akımları platform sınırlarını aşarak başka platformları da etkisi altına alıyor. Elbette bu etki gücü satın almaya da teşvik ediyor.
TikTok satın alma yolculuğunda tüketicilere ilham verdiği ve trendleri takip etmelerini sağladığı için satın alma isteğini artıyor.
Satın alma yolculuğu sırasında TikTok kullanıcıları, online kanallar aracılığıyla daha fazla alışveriş yapmanın yanı sıra daha fazla ürün almaya da meyilli oluyor.
Creator’lar influencer’lardan daha fazla ilham veriyor!
Verilere göre TikTok creator’ları tüketicilere influencer’lardan daha fazla ilham veriyor.
Tüketicilerin yüzde 81’i creator’lardan ilham alıyor ve TikTok creator’ları 1,2 kat daha ilham verici buldukları için daha fazla alışveriş yapıyorlar.
Oluşturdukları akımlarla birden çok sosyal medya platformunda viral olmayı başaran TikTok creator’larının söz konusu alışveriş olduğunda da etki gücünün yüksek olması sürpriz değil elbette.
4 farklı personanın da favori alışveriş mekanı TikTok
TikTok topluluğu içinde alışveriş yapmaya meyilli 4 önemli persona mevcut;
TikTok bu 4 persona’ya da alışveriş yapmak için diğer kanallara kıyasla 1.7 kat daha fazla ilham veriyor.
Alışverişin yeni adresi neden TikTok?
- TikTok, tüketicilerin yeni ürünler keşfetmesini sağlayarak, anlık alışverişe teşvik ediyor.
- TikTok deneyimi, diğer platformlara kıyasla ilhamı 1,4 kat artırmak için tasarlandı.
- Tüketicilerin ilham aldığı ve trendleri takip ettiği platform olarak TikTok, kullanıcıları satın alma kararını daha hızlı vermeye ve daha yüksek harcamaya motive eder.
- TikTok’taki içerik, başta eğlence olmak üzere kullanıcılara ilham vererek daha yüksek anlık satın almaya ve daha yüksek harcamaya motive eder.
- TikTok platformu, diğer sosyal kanallara kıyasla tüketicilere 1.1 kat daha fazla keyif veriyor, bu da olumlu bir ruh hali yaratıyor ve kullanıcıların alışveriş yapmaya daha istekli olmalarını sağlıyor.