KSS’ler tüketici sepetine nasıl yansıyor?
Tüm dünyada insanların devletler kadar markaların ve şirketlerin de sorumluluk almasını beklediği bir dönemden geçiyoruz. Öyle ki topluma değer yaratan markalar gönüllerde taht kurarken, insanların zor gününde yanında göremedikleri markalarla da arası boykot çağrısına dönecek kadar açılıyor… BAREM’in global ortağı WIN International tarafından 36 ülkede gerçekleştirdiği “kurumsal sosyal sorumluluk anketi” ise KSS’lerin toplumda nasıl bir karşılığı olduğunun resmini verilerle çiziyor. Unutmadan altını çizmekte fayda var: KSS’lerin satın alma üzerinde kayda değer bir etkisi olsa da samimiyet ve inandırıcılık konusunda şirketlerin daha gideceği çok yol var…
Kurumsal sosyal sorumluluğu biliyor muyuz?
Kurumsal sosyal sorumluluk kavramı, bir işletmenin topluma karşı etik ve sorumlu davranması, bu kapsamda çeşitli projeler üretmesi şeklinde tanımlanıyor. Araştırmaya göre; katılımcıların yüzde 51’i KSS’nin ne demek olduğu hakkında bilgi sahibi. Bu da KSS’ye dair farkındalığının geçen yıla kıyasla yüzde 3’lük bir artış kaydettiğini gösteriyor.
Katılımcıların farkındalık seviyesi eğitim seviyeleriyle doğru orantılı; yüksek eğitimli kişilerin KSS’ye dair farkındalıkları da yüksek. Farkındalıkta artışın en yüksek olduğu yer yüzde 6’lık oranla Avrupa olurken ardından yüzde 3’lük artışla Amerika geliyor.
Orta Doğu ve Kuzey Afrika bölgesi ise, yüzde 59’luk oranla KSS’nin ne demek olduğunu bilmeyenler arasında ilk sırada. Türkiye, KSS bilinirliğiyle geçen yıla göre yüzde 31’den, yüzde 42’ye yükselse de geriden gelen ülkeler arasında.
Şirketlerin KSS çalışmaları güven bariyerine takılıyor…
Araştırmada, şirketlerin KSS’yi ne kadar benimsediği ve desteklediği de sorgulandı. Katılımcıların yüzde 42’si, şirketlerin KSS’yi yeteri kadar benimsemediğine ve yaptıkları çalışmaların sadece imaj için olduğuna inanıyor. Bu inançta 2021 yılına kıyasla yüzde 3 oranında artış görülürken, yüzde 25’lik bir kesim şirketlerin KSS’yi hiçbir şekilde umursamadığını düşünüyor.
Türkiye’de yüzde 35’le şirketlerin kurumsal sosyal sorumlulukla ilgilenmediği, sadece işine odaklandığı görüşü, yüzde 48’lik KSS’lerin imaj için yapıldığı görüşünün ardından geliyor.
Markaların kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarını ciddiyetle takip ettiğine inanan katılımcıların 36 ülkedeki oranı ise sadece yüzde 16…
Türkiye’de tüketicilerin sepetine “sorumluluk” alan markalar geçen yıldan daha az giriyor…
Araştırma verilerine göre, geçen yıla kıyasla daha az insanın ürün ve hizmet satın alırken şirketlerin KSS çalışmalarından etkilenmiş görünüyor. KSS’nin satın alma davranışı üzerindeki etkisinin 2021 yılı ile kıyaslandığında yüzde 62’den yüzde 50’ye düştüğü gözlenirken, oranlar ülkelere göre büyük değişiklikler gösteriyor.
Hindistan (yüzde 82), Meksika (yüzde 71) ve Türkiye (yüzde 67) satın alma kararında KSS etkisinin en yüksek seviyelerde görüldüğü ülkeler oluyor. Türkiye’nin geçen yıla göre yüzde 80’den yüzde 67’ye düşüşü satın almada dikkat çekici bir tavır değişikliğine işaret ediyor.
Kıta olarak bakıldığında Afrika (yüzde 51) ve Avrupa (yüzde 47) alım kararında KSS’den en az etkilenen kıtalar. Kenya (yüzde 27), Hollanda (yüzde 19) ve Güney Kore (yüzde 38) en şüpheci ülkeler olarak KSS’nin satın alma kararında etkisizliğiyle öne çıkıyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Araştırma, 36 ülkede CAWI / CATI / CAPI anket yöntemleri kullanılarak yapıldı.Toplam 29 bin 739 kişiyle görüşüldü. Saha çalışması 9 Ekim ve 10 Aralık 2022 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırma hata payı 4.4 ve 2.5 arasında yüzde 95 güven düzeyinde.