Tüketici kendine “2. el” çözüm üretiyor!
Ipsos, “Anti Kriz Monitörü” araştırmasıyla toplumda bireylerin son 12 ay içerisinde dayanıklı tüketim ürünü alıp almadığını, son bir ay içinde ise ikinci el ürün satışlarının ne durumda olduğunu ve ikinci el ürünlerin hangi kategorilerde daha çok tercih edildiğini mercek altına aldı. Araştırmanın öne çıkan verileri alışverişlerin bugün için durduğunu gösterirken tünelin sonunda güçlü bir ışık olmadığına da işaret ediyor. Hal böyleyken ikinci el pazarının yükselişe geçmiş olması da elbette sürpriz olmuyor. Gelin birlikte raporun çıktılarına daha yakından bakalım…
Alışveriş durdu!
Akıllı cep telefonu gerek son bir sene gerekse de son bir ay içinde en çok alınan ürün. Diğer kategoriler arasında ise son bir sene içinde sadece küçük ev aletleri ve beyaz eşya alımı yüzde 10’un üzerinde. Diğer kategorilerin ise alımları daha düşük. Son bir ay içinde ise akıllı cep telefonu hariç diğer tüm ürünlerin satın alımı yüzde 10’un altında.
İkinci el tercihi yükselişte…
Kategoriler göre farklılık gösterse de son 1 ay içinde gerçekleşen satın alımlarda ikinci el ürünlerin tercih edildiği görülüyor. Tablet /PC kategorisinde ikinci el satın alımı yüzde 35 seviyesinde.
Beyaz eşyalarda da ikinci el tercihi oldukça yüksek (yüzde 29). TV de ikinci el tercihi daha düşük olsa bile yüzde 15 gibi anlamlı bir seviyeye ulaşmış durumda.
Cep telefonlarında “daha iyi”den ödün vermek istemeyenler çoğunlukta…
Son 1 ay içinde cep telefonu alan bireylerin yüzde 73’ü sıfır ürün tercih ederken ikinci el tercihi yüzde 27…
Çoğunluğun bu yeni satın alımlarda kullandığı marka veya modelden daha iyi bir marka veya modele geçiş yaptığı görülse de daha alt marka veya modele geçen kişilerin oranı da yüzde 35 olarak verilere yansıyor.
Satın almaktan ya vazgeçiyoruz ya da erteliyoruz
Tüm ürünler için satın almaktan vazgeçilenlerin oranı benzer seviyede. Akıllı cep telefonu, küçük ev aletleri ve beyaz eşya kategorilerinde ürün alımını erteleyenlerin oranı daha yüksek.
Ufukta alışveriş gözükmüyor
Tüm ürün kategorilerinde satın almayı düşünenlerin oranı yüzde 10’un altında. Yaklaşık her 10 kişiden 3’ ü harcamalarını kısmak için satın almayı ertelediğini söylüyor. Bu oran akıllı cep telefonunda yüzde 35 ile en yüksek seviyede. Ama genel olarak bakıldığında zaten bireylerin bu kategorileri satın almayı planlamadıkları söylenebilir.
Araştırma Künyesi:
Bu dosyada paylaşılan veri ve bulgular Ipsos tarafından gerçekleştirilen ANTİKRİZ MONİTÖRÜ çalışmasından derlenmiştir.
Ipsos Anti Kriz Monitörü: Araştırma 18 yaş üstü İBBS 1 düzeyinde Türkiye temsili 800 birey ile online anket yöntemi (CAWI) üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın istatistiki hata payı, 95 güven aralığında ± 3.5’tir. Veriler, ADNKS 2019 verilerine (yaş, cinsiyet, eğitim ve İBBS1 12 bölge) göre ağırlıklandırılmıştır…
“Mevcut koşullarda ikinci el ürün almak çözüm haline geldi”
- Az sayıda istisna hariç pek çok ülkenin (elbette herkes için kendi ölçülerinde değişen şekilde) yüksek enflasyonla mücadele ettiği bir dönemden geçiyoruz. Son yıllarda yüksek enflasyonun ekonomik durgunluk-küçülme ile birlikte seyrettiği duruma stagflasyon dendiğini de öğrendik. Gelişmiş ekonomilerin de dahil olduğu birçok ülke stagflasyonun eşiğinde. Ülkeler için dış ticaret elbette çok önemli, ancak iç tüketim de ekonominin durgunluğa girip girmemesi açısından kritik.
- Önemli iç tüketim kategorilerinden biri de dayanıklı tüketim ürünleri. Bu kategorideki ürünlerin çoğu hızlı tüketim ürünleri gibi günlük yaşamsal ihtiyaçlara yönelik olmadığı için tüketicilerin ekonomik güçlerine ve ekonomiye güvenlerine yönelik iyi bir gösterge özelliği taşıyabiliyor. Yani özetle tüketicinin ekonomik gücü yeterli ise ve harcama yapacak güvene de sahipse görece yaşamsal olmayan ihtiyaçlara, mesela dayanıklı tüketim mallarına yönelebiliyor. Bu tutumun zayıflaması ise ekonomik durgunluğun ilk işaretleri olabilir. Mevcut koşullarda ikinci el ürün almak bir çözüm haline gelmiş. Çamaşır makinesi, buzdolabı, bulaşık makinesi satın alan on kişiden üçü bu ürünü ikinci el almış.
- Dayanıklı tüketim ürünlerine yönelik araştırmamızda dikkat çeken iki bulgu var; ilki son bir ay içinde bu kategoride bir satın alma yapmamış olanların yüzde 30 ile yüzde 45 arasında değişen bir kısmı aslında satın alım yapmaya niyetli iken ertelemiş veya tamamen vazgeçmiş. İkinci bulgu ise önümüzdeki 1 ay içinde satın alma niyeti olanların oranının ürüne göre (cep telefonunda) maksimum yüzde 9’a ancak ulaşması.
- Çamaşır makinesi, buzdolabı gibi daha temel ihtiyaç diyebileceğimiz ürünlerde bile satın alma niyeti olanlar ancak yüzde 5. İhtiyacı, niyeti olup da gelecek 1 aydan ileri tarihe ertelemiş olanlar da yüzde 25-30 arasında değişiyor. Araştırmamızın yapıldığı son 1 ay içinde dayanıklı tüketim ürünlerine yönelik bir talep zayıflamasının başladığını söylemek çok yanlış olmaz. Bu da tüketicinin ekonomik gücünün ve güveninin aşındığının bir işareti.
- Temmuz ayındaki memur, emekli ve asgari ücretli maaş zamlarının bu kategoriye bir canlanma getirip getirmeyeceğini ise önümüzdeki ay ve sonrasında göreceğiz.