Tüketici fiziksel mağazaya gelecek ama şartları var!
Geçtiğimiz yıllarda alışveriş dönemleri gün doğmadan alışveriş merkezlerinin önünde uzun kurukların oluşması ve mağazalara akın edilmesi demekti. Fakat bu yıl alışveriş kavramının adeta evrim geçirdiğini gördük. Black Friday’de de gördüğümüz üzere artık ipler online alışveriş sitelerinin elinde. Fakat hala fiziksel alışverişi tercih eden bir kesim var ve daha güvenli alışverişin yollarını arıyorlar.
Google koronavirüs pandemisinin değiştirdiği alışveriş davranışlarını ve tüketicilerin yılbaşı dönemindeki yönelimlerini daha iyi anlamak için Haziran ayında dünya çapında bir anket gerçekleştirdi. Araştırmada öne çıkan konu ise tüketicinin artık fiziksel mağaza deneyimini; ürünü arabaya teslim alma, temassız ödeme gibi seçeneklerle daha güvenli ve daha dijital tercih etmesi oldu.
Yılbaşı sezonu, geleneksel olarak internet üzerinden yoğun alışveriş yapılan bir dönem. Geçen yıl, Avrupa’da alışveriş yapan kullanıcıların yüzde 71-89 arası yılbaşı alışverişleri için üç veya daha fazla kanal kullandı ve alışveriş yapanların yüzde 60’ı satın alma işlemlerini online gerçekleştirdiğini belirtti.
Bu yıl, yılbaşı döneminde Avrupa’da alışveriş yapan kullanıcıların neredeyse yüzde 70’inin önceki dönemlere kıyasla internetten daha fazla alışveriş yapacaklarını ve benzer oranda kullanıcıların hediye fikirlerini mağaza yerine internette arayacaklarını belirtmeleri nedeniyle, bu rakamların yükseleceği tahmin ediliyor.
Yerel mağazalara talep artıyor
Kullanıcılar mağazadan alışveriş yapacağı zaman bile önceden planlama ve internet üzerinden araştırma yapacak. Pandemiden önce mağazada alışveriş deneyimi, genellikle alışveriş yapanlar mağazaya gelmeden çok önce başlıyordu. Stok durumu ve yerel bulunabilirlik kolaylığının öncelik kazanması nedeniyle bu durum, günümüzde artık daha fazla geçerlilik kazandı. Öyle ki, alışveriş yapanların yüzde 56 ila 81’i arasındakiler bir ürünü satın almaya gitmeden önce ürünün stokta olup olmadığını internet üzerinden teyit ediyor. Ayrıca, dünya çapında “yakınımdakiler” aramasının geçen yıldan bu yana yüzde 100’den fazla artması doğru envanter bilgileri sunmanın önemini vurguluyor.
Müşterilerin yerel mağazalarda alışveriş yapma tercihindeki artışın yılbaşı dönemi ve sonrasında da devam etme olasılığı yüksek.
Mağazada alışveriş yapmanın daha dijital yolları kullanılacak
Tüketici güvenlik endişesi sebebiyle mağazadan alışveriş yapmıyor. Bu durum, arabaya teslimat ve temassız satın alma gibi alternatiflerin yaygın hale gelmesiyle birlikte bu yıl “mağazada” alışveriş deneyimlerinin farklılaşacağı anlamına geliyor. Yılbaşı döneminde alışveriş yapmayı planlayan tüketicilerin yaklaşık yüzde 60’ının temassız alışveriş imkânı sunan mağazalardan alışveriş yapacaklarını belirtmeleri de bunun kanıtı. Alışveriş yapmayı planlayan tüketicilerin neredeyse yarısı ise internetten satın alma, mağazada teslim alma ve arabaya teslim alma seçeneklerini kullanacaklarını belirtti.
Kullanıcıların daha sakin zamanlarda alışveriş yapmayı tercih etmesi nedeniyle mağazada alışveriş talebi, sezon boyunca değişiklik gösterdi. Yapılan araştırmada, alışveriş yapanların yüzde 70’inin alışverişlerini daha erken planlayarak kalabalıktan uzak durmayı amaçladıklarını ve alışveriş yapmayı planlayan tüketicilerin yüzde 80’inin alışverişlerini birleştirerek önceki yıla göre mağazaya daha az gideceğini gösteriyor. Online ve mağaza içi trafikte dalgalanmaların yaşanacağı kesin görünüyor. Bu nedenle perakendeciler, müşterilerin kendilerini rahat hissettikleri yerde ve anda karşılarına çıkmak için dijital stratejilerinin iyi olduğundan emin olmalı.