Tüketici maskülen ve asi mobilya markalarını seviyor
Pandemiyle birlikte evde geçirilen süreler artarken, evlerimizin temel yapı taşları olan mobilyaların estetiği, konforu ve işlevselliği şüphesiz daha önemli hale geldi. Peki, evlerin hem ofise hem de sosyalleşme alanlarına dönüştüğü bu süreçten tüketicilerin mobilya alışveriş eğilimleri nasıl etkilendi? Tüketiciler için mobilya satın alırken en önemli kriterler neler? Mobilya alışverişlerinde en çok hangi markalar tercih ediliyor? Yanıtlar Marketing Türkiye için PRAGMA Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Mobilya Sektörü Araştırması”nda…
Küresel sağlık kriziyle birlikte tüm dünya evlerinde belki de hiç olmadığı kadar çok vakit geçirmeye başladı. Saatlerce salonda televizyon karşısında dizi/film izleyenler daha konforlu koltuklara ihtiyaç duyarken, evlerini ofise dönüştürmek zorunda kalanlar tercihini fonksiyonel mobilyalardan yana kullandı. Sokakta olmanın her an risk teşkil ettiği günlerde yeni sosyalleşme alanımız evimiz olunca mobilya sektöründe de hareketlilik kaçınılmaz oldu. PRAGMA’nın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği “Mobilya Sektörü Araştırması”nın sonuçlarına göre tüketicilerin hemen her sektörde artan online alışveriş eğilimi mobilya sektörüne de yansımış durumda. Online alışveriş pandemi öncesi tüketicilerin mobilya sektörü için en az tercih ettiği kanal olurken bugün en çok tercih edilen ikinci kanal konumuna gelmiş bulunuyor. Satın alma kriterlerine baktığımızdaysa dayanıklılığın ve satın alma süreci sonrasında sunulan müşteri hizmetlerinin oldukça önemli olduğunu görüyoruz. Gelin bu kapsamlı araştırmanın detaylarını birlikte inceleyelim.
Pandemide mobilyalar internetten satın alındı
Araştırmanın sonuçlarına göre markaların kendi mağazaları tüketicilerin mobilya alışverişi için öncelikli adresi. Pandemi öncesinde tüketicilerin yüzde 79’unun tercih ettiği mağazalar bu dönemde yüzde 42’ye gerilemiş olsa da halen ilk sırayı korumayı başarıyor. Ancak pandemi döneminde tüketicilerin online alışveriş eğilimlerinin artmış olması mobilya sektörünü de etkiledi. İnternet alışverişinin, pandemi öncesinde en az tercih edilen kanal olmasına rağmen bu süreçte en çok tercih edilen ikinci kanal (yüzde 37) olduğu görülüyor.
Ne olursa olsun “dayanıklı” olsun
Tüketicilere mobilya satın alırken en çok önem verdikleri kriterler sorulduğunda “Dayanıklılık” olmazsa olmaz bir kriter olarak öne çıkıyor. Müşterilerin sağlamlıktan sonra en temel beklentileriyse “Satış sonrası hizmetin iyi olması” ve “Müşteri memnuniyetine önem verilmesi”. Cinsiyet kırılımına göre yanıtlar incelendiğindeyse kadınların ödeme koşullarına, modern dizaynlara, kullanışlılığa ve marka güvenilirliğine daha çok önem verdiği görülürken erkelerin mobilyanın sosyo-ekonomik statülerini yansıtmasını önemsediği ortaya çıkıyor.
Tüketicilerin bir numaralı bilgi kaynağı web siteleri
Veriler tüketicilerin mobilya satın alımlarındaki bir numaralı bilgi kaynağının yüzde 80’le markaların kendi web siteleri ve sosyal medya platformları (yüzde 55) olduğunu gösteriyor. Bu nedenle “internet” mobilya markalarının en az fiziksel mağazaları kadar özenle kullanması gereken bir vitrin.
Mobilyalarımızı üç yılda bir değiştiriyoruz
Tüketicilerin ortalama olarak mobilya değiştirme sıklığının üç yılda bir kez olduğu, mobilya kategorileri arasındaysa aksesuarların daha sık satın alındığı görülüyor. Oturma ve panel mobilya kategorilerindeyse genç kadın tüketicilerin daha sık alışveriş yaptığı gözlemleniyor.
En çok bilinen ve kullanılan mobilya markaları
Araştırmanın verilerine göre tüketiciler nezdinde akıllara en fazla gelen mobilya markalarında ilk dört sırayı; İstikbal, Bellona, Yataş ve Ikea alıyor. Global bir oyuncu olan Ikea’nın yerel markaların arasında ilk beşte yer alabilen tek marka olması dikkat çekiyor. Mobilya kategorilerine göre marka tercihlerine bakıldığındaysa oturma ve panel grubunda en fazla Bellona ve İstikbal tercih edilirken, yatak ve bazada lider Yataş olarak öne çıkıyor. Genç odası ve Aksesuar kategorilerinde ise Çilek ve Ikea belirgin bir biçimde daha çok tercih ediliyor. Panel grubunda Bellona’yı ve İstikbal’i, yatak kategorisindeyse Yataş’ı tercih edenler arasında erkeklerin anlamlı olarak daha fazla olduğu gözlemleniyor. Bu doğrultuda erkeklerin marka bilinirliği yüksek olan yerel ve yerel mobilya markalarını daha fazla tercih ediyor olduğunu söylemek mümkün.
Tüketici artık daha seçici
Tüketicilere pandeminin mobilya alışverişleri üzerindeki etkisi sorulduğunda katılımcıların yüzde 62’si etkilediğini ifade ederken, yüzde 79’u mobilya alırken daha dikkatli olduğunu, yüzde 72’si daha kullanışlı mobilyalar satın aldığını belirtiyor. Katılımcıların yüzde 65’nin internetten mobilya satın aldığını belirtmiş olması ise sektör için online kanalların ne kadar önemli olduğunu bir kez daha ortaya koyuyor.
Maskülen ve asi markalar daha çok tercih ediliyor
Tüketicilere tercih ettikleri markaların hangi sıfatlara ne derece uyumlu olduğu sorulduğunda, en çok tercih edilen ilk dört markada da “Maskülen” ve “Asi” sıfatları ağır basıyor. Dört marka içinde Ikea tasarımları ve satış noktalarıyla daha fazla genç hedef kitleye hitap ettiği düşünülürken, sektörün köklü markalarından Yataş ise klasik çizgileriyle akıllarda yer ediyor.
Ev kadınları silinebilir kumaşlı mobilya istiyor
Tüketicilerin sektörden bekledikleri yeniliklerin başında silinebilir mobilyaların üretimi geliyor. Özellikle orta yaş ev kadınları sektörden kumaşı silinebilir oturma grupları talep ediyor. Bununla birlikte sade tasarımlar özellikle erkekler tarafından tercih edilirken, mobilya satın alım kriterlerinin başında gelen dayanıklılık, sektörden beklenen trendler içinde de kendini gösteriyor.