Tüketici ordusu Black Friday cephesindeki yerini aldı!
Uzun zamandır Kasım ayı alışveriş tutkunları için diğer aylardan daha heyecanlı geçiyor. Bunun sebebi ise tahmin edebileceğiniz gibi “Black Friday”. Günü heyecanla bekleyenler ayın 27’sini çoktan not ettiler bile! Çıkış noktası tek bir gün olsa da bugün tüm dünyada neredeyse bir haftaya yayılmış olan alışveriş maratonunda pandemi ve bu dönemde tüketicinin artan online alışveriş eğilimleri sebebiyle dijital alışveriş platformlarının kilit rol üstlenmesi bekleniyor. Marketing Türkiye için Xsights Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Black Friday Araştırması” tüketicinin Black Friday’e olan yaklaşımını ortaya koyarken, alışveriş için hangi mecraları tercih ettiğini, beklentilerini ve eğilimlerini de aydınlatıyor.
ABD’de başlayan ve varlığı neredeyse yüz yıl öncesine dayanan Black Friday, Avrupa’da ve ülkemizde de senenin en yoğun alışveriş günlerinden birine ev sahipliği yapıyor. ABD’de kimi zaman izdihamlara yol açan Black Friday, Türkiye’de farklı isimlerle pek çok markanın pazarlama stratejilerinde kendine yer buluyor. Pandemi nedeniyle bu yıl geçtiğimiz yıllara oranla online alışverişin çok daha fazla tercih edilmesi bekleniyor. Avrupa e-ticaret pazarında yılbaşı alışverişlerinin başlangıcı olan Black Friday’e ülkemizdeki tüketicilerin de katılmasındaki temel motivasyon ise elbette büyük indirim fırsatları. Peki, Black Friday’de gerçekleşen indirimler beklentileri karşılıyor mu? Tüketicilerin Black Friday’de adresi neresi olacak? En çok hangi markaların indirime girmesini bekliyorlar?
Tüketicilerin yüzde 61’i Black Friday’e hazır!
Katılımcılara bu yıl Black Friday’den faydalanma durumu sorulduğunda yüzde 61’i Black Friday’den faydalanacağını belirtirken, yüzde 8’i faydalanmayacağını ifade ediyor. Katılımcıların yüzde 31’ i ise Black Friday’de alışveriş yapma konusunda kararsız. Katılımcıların Black Friday’den faydalanmayı düşünmeme nedenlerinin başında “Covid-19”’un yarattığı ortam gelirken (yüzde 32), kültürümüze ait olmadığı gerekçesiyle bu dönemde alışveriş yapmayı tercih etmeyenler de var (yüzde 19). Bu iki nedeni üçüncü sırada “ekonomik sebepler” (yüzde 14) takip ediyor. Katılımcıları Black Friday’e katılmaya ikna eden ana unsur ise yüzde 85 oranında büyük indirim fırsatları oluyor!
Black Friday listesinin başında kıyafet alışverişi var
Bu yıl Black Friday’den faydalanmayı düşünen katılımcıların yüzde 82’si yapacağı alışveriş için bütçe ayırırken; yüzde 18’i henüz bir bütçe ayırmadığını belirtiyor.
Black Friday’ den satın alınması planlanan ürünlerde giyim yüzde 73’le ilk sırada. Onu yüzde 51’lik oranla telefon/bilgisayar/TV ve yüzde 12’yle beyaz eşya/küçük ev aletleri kategorileri takip ediyor.
İndirimler yetersiz!
Tüketicilerin Black Friday’e katılan markalardan beklediği ortalama indirim oranı anket sonuçlarına yüzde 53 olarak yansıyor. Öte yandan katılımcıların yalnızca yüzde 31’i Black Friday indirimlerini yeterli bulurken yüzde 41’i yapılan indirimleri yetersiz bulduğunu ifade ediyor.
Mavi ve Samsung Black Friday’in gözdesi
Katılımcılara Black Friday’de hangi markaların indirime girmesini bekledikleri sorulduğunda, giyim ve teknoloji markaları listenin zirvesini oluşturuyor. Araştırmanın sonuçlarına göre katılımcıların indirime girmesini beklediği ilk beş marka sırasıyla Mavi (yüzde 11), Samsung (yüzde 11), LC Waikiki (yüzde 10), Xiaomi (yüzde 10) ve Lenovo (yüzde 10).
Black Friday’in kalbi online alışveriş platformlarında atacak
Katılımcılara Black Friday’de geleneksel mağazalardan mı yoksa e-ticaret sitelerinden mi alışveriş yaptıkları sorulduğunda; e-ticaret sitesini tercih eden erkeklerin sayısının (yüzde 69), kadınlara göre (yüzde 25) daha fazla olduğu görülüyor. Hem geleneksel mağazaları hem de e-ticaret sitelerini tercih eden kadınların oranı ise (yüzde 63) erkeklere göre (yüzde 20) anlamlı olarak daha yüksek.
Araştırma kapsamında katılımcıların “Hangi e-ticaret sitelerinden alışveriş yapıyorsunuz?” sorusuna verdikleri yanıtlarda, yüzde 61 oranla “Trendyol” ilk sırada yer alıyor. Onu yüzde 58’le “Hepsiburada” takip ederken sıralamanın kalanını yüzde 43’le “n11” ve yüzde 20’iyle “GittiGidiyor” yanıtları izliyor. Öte yandan katılımcıların yüzde 19’u markaların kendi internet sitelerinden alışveriş yaptığını belirtiyor.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye için Xsights Araştırma’nın online araştırma platformu olan Türkiye’nin Sesi Paneli’nde 14-18 Ekim 2020 tarihleri arasında gerçekleştirdiği Black Friday Araştırması’na 600 kişi katılım sağladı. Araştırma kapsamında elde edilen veriler yüzde 95 güven düzeyinde anlamlılık testine tabi tutuldu.