Tüketicinin klima kullanma alışkanlıkları değişiyor
Günümüzde klimalar birçoğumuz için evin vazgeçilmezi haline gelmiş durumda. Özellikle hayatımızı derinden etkileyen koronavirüs pandemisi nedeniyle evde geçirilen sürenin artması klimaların önemi bir kat daha arttırdı. Peki, bütün bu süreci düşündüğümüzde, klima alışkanlıklarımız nasıl etkilenecek? Wizsight Araştırma’nın Marketing Türkiye için yaptığı araştırma klima kullanma pratiklerimizi ve pandemi sürecinde bu pratiklerin nasıl değişebileceğini gözler önüne seriyor.
Marketing Türkiye için Wizsight Araştırma’nın Türkiye temsili olarak yüzde 50’si kadın ve yüzde 50’si erkek, 18-55 yaş arasından 300 görüşmeciyle gerçekleştirdiği “Klima Kullanım Alışkanlıkları Araştırması”nın saha çalışması 22 -25 Haziran tarihleri arasında toplum sağlığı gözetilerek CAWI yöntemiyle online olarak gerçekleştirildi. İki yıl önce yine Wizsight Araştırma tarafından yapılan klima kullanım araştırmasını temel alan araştırma bu alandaki yeni kullanım eğilimlerini ortaya koyuyor. Peki, klima kullanım alışkanlıkları yeni dönemde nasıl şekillendi? Pandemi süreci hem klima kullanımında hem de klima satın alma davranışında nasıl bir etki yarattı? İşte yanıtlar…
Evden çalışma ve klima kullanma ilişkisi
Peki, evden çalışma sürecinin klima kullanımına etkileri nasıl oldu? Öncelikle, her 10 katılımcıdan 9’u evden çalışan insanlar için klimanın bir gereklilik olduğunu düşünüyor. Bu noktada, pandemi süresince evden çalışanların yarısı bu süreç zarfında klima kullanım oranlarının değişmediğini söylerken, yüzde 36’sı ise daha fazla klima kullanmaya başladıklarını belirtiyor.
Birden fazla kliması olanların sayısı arttı
2018 yılında yapılan araştırma evinde birden fazla kliması olanların oranın yüzde 35 olduğunu ve yüzde 88’inin salonda yer aldığını gösteriyordu. Marketing Türkiye için Wizsight Araştırma’nın geçtiğimiz ay gerçekleştirdiği çalışma ise oranların arttığını gösteriyor. Çalışmaya göre evinde kliması olan katılımcıların yüzde 41’inin evinde birden fazla kliması bulunuyor. Klimaların en çok konumlandığı oda ise yüzde 89 ile salonlar.
En çok tercih edilen klima markalarının ise Arçelik (yüzde 23), Vestel (yüzde 19) ve Beko(yüzde 12) olduğu görülüyor. Demirdöküm (yüzde 11) ve Baymak (yüzde 8)’ın kullanım oranlarıyla Beko’yu yakından takip ediyor.
Klima sahibi kişilerin yüzde 38’i, sadece yazları soğutma amaçlı klima kullandıklarını belirtirken, hem yazın soğutma hem de kışın ısıtma amaçlı kullananların oranı ise yüzde 54 olarak karşımıza çıkıyor. Wizsight Araştırma’nın 2018’de gerçekleştirdiği araştırma verilerine kıyasla, klimaların hem yazın soğutma hem kışın ısıtma amacıyla kullanma oranının yüzde 38’ den, yaklaşık yüzde 54 seviyesine geldiği görülüyor.
En önemli kriter hijyen ve sağlık
Her 10 kişiden 9’u çocuk odalarında havayı temiz tutmak ve ısıyı kontrol altına almak amacıyla tasarlanan klima fikrini beğeniyor. Ailelerin, çocuklarının sağlığı için en iyiyi dileyecekleri gerçeğiyle beraber, hijyen ve sağlık koşulları klima seçerken dikkat edilen başlıca unsurlardan biri. Bu anlamda, katılımcılar çocuk kliması alırken en önem verdikleri üç özelliği hijyen koşulları (yüzde 51), sessiz çalışma özelliği (yüzde 48) ve hava temizleme gücü (yüzde46) olarak sıralıyor.
Çocuk kliması fikrinin yanı sıra, standart klimalardan farklı olan başka tip klima ise akıllı klimalar. Evde değilken bile evin hava koşullarına müdahale edebildiğiniz bu yeni nesil klimalar her 5 kişiden 4’ünün ilgisini çekiyor.
Klima satın almaya nasıl karar veriyoruz?
Katılımcıların yüzde 43’üne göre klima almak için herhangi bir özel zaman gerekmiyor. Wizsight Araştırma’nın 2018 yılında elde ettiği verilerle kıyaslandığında klimanın kış aylarında alınması gerektiğini düşünenlerin oranı iki yılda yüzde 27’den yüzde 17’ye gerilediği görülüyor. Öte yandan her 3 kişiden 1’i de klima almak için en uygun zamanın yaz sıcakları başlamadan hemen önce olduğunu söylüyor.
Klima mağazadan alınır!
Buna paralel olarak, katılımcıların üçte biri en son aldıkları mağaza satış görevlisinin etkisiyle karar verirken, yüzde 27’si internetten araştırıp mağazadan almayı tercih ettiğini belirtiyor. Bu sonuçlara göre klima sahiplerinin çoğunluğu alışverişlerini mağaza üzerinden gerçekleştiriyor. Katılımcılar için klima satın alırken en öne çıkan unsurlar enerji tasarrufu sağlanması (yüzde 68), hava temizleme özelliği (yüzde 51) ve sessiz çalışması (yüzde41) oluyor. Bu doğrultuda, katılımcıların kişisel sağlığa değer verdiği ve seçimlerini bu doğrultuda gerçekleştirdiği görülüyor. Klima tasarımı ise katılımcıların yüzde 62’si için önemli bir kriter.
Tüketici yorumları satın almada etkili
Katılımcıların klima almaya karar süreçlerinde sıklıkla çevrelerindeki kişilerin önerileri (yüzde 49), internetteki kullanıcı yorumları (yüzde 45) ve internette yaptıkları araştırmaların (yüzde 45) etkili olduğu görülüyor.
“Tüketicinin kalbine giden yol, mevcut kullanıcıların memnuniyetinden geçiyor.”
Özge Akçizmeci – Wizsight’ın kurucusu ve Poltio.Com ortağı
✓ Genel olarak baktığımızda, günümüz yaşam standartlarında artık klimanın bir lüks tüketim ürünü olmasından ziyade, gereklilik haline geldiğini görüyoruz. Özellikle evden çalışanlar için klima evin olmazsa olmazlarından.
✓ Klima için sadece soğutma amaçlı kullanılır algısı yıkılıyor. Zaten genel klima kullanıcılarına baktığımızda da sadece soğutma amaçlı kullananların artık azınlık (yüzde 38) olduğunu gözlemliyoruz. Her iklimde bulunduğumuz alanı istediğimiz sıcaklıkta tutmakta klimaların önemi giderek artıyor. Verimli enerji kullanımı ve elektrikli olması da doğa dostu olma bakımından klimalara uzun vadede avantaj da sağlıyor.
✓ Mesele çocuklarımız olunca hepimiz için akan sular duruyor. Çocuk klimaları için tüketicilerin ilk beklentileri fiyat ve ödeme koşulları yerine daha çok hijyen, sessizlik ve havayı temizlemek gibi fonksiyonel faydalar.
✓ Tüketicinin kalbine giden yol, mevcut kullanıcıların memnuniyetinden geçiyor. Kolay kolay değiştirilemeyen bir ürün olması nedeniyle tüketiciler klima alırken karmaşık satın alma davranışı gösteriyorlar. Özellikle internetten kullanıcı yorumlarına odaklanıp çok araştırma yaparak satın alımlarını güven duydukları bir ortamda yani mağazada yapıyorlar. Dijitalleşmenin hızla arttığı şu günlerde hala bazı ürünler için fiziksel alışveriş ihtiyacımız olduğu da bir gerçek.