Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü, 2024 Tüketici Koruma Yarışmasından ödülle döndü!
Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü, Uluslararası Tüketici Koruma ve Uygulama Ağı (ICPEN) ve Dünya Bankası tarafından düzenlenen 2024 Tüketici Koruma Yarışmasından ödülle dönerek önemli bir başarıya imza attı. Tüketicilerin doğru bilgiye sahip olmasını ve haksız uygulamalardan korunmasını sağlamak amacıyla tüketici koruma uygulamalarını ve yaptırımlarını sergilemeyi hedefleyen yarışmada Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü “Üçüncü taraflarla iş birliği” temasında yenilenmiş telefonların satışının artması için geliştirdiği projelerle ödüle uzandı.
Dünya genelinde 21 ülkeden gerçekleştirilen başvurular “Üçüncü taraflarla iş birliği“, “Sınır ötesi iş birliği” ve “Şikayet yönetimi” başlıklarında üç tema üzerinden değerlendirildi.
Üçüncü Taraflarla İş Birliği
Bu kategoride ödül alan girişimler, tüketici koruma düzenlemelerine uyumu teşvik etme ve tüketicileri haksız veya yanıltıcı uygulamalardan koruma konusunda otoriteler, devlet kurumları ve STK’lar ile yakın iş birliğinin önemini ortaya koyuyor. İrlanda’nın Tüketici Koruma ve Rekabet Komisyonu’nun tüketici haklarıyla ilgili eğitim kampanyaları gibi ulusal kuruluşlarla yapılan iş birlikleri, Türkiye’nin yeniden işlenmiş ürün düzenlemeleri gibi çok paydaşlı düzenlemelerle destekleniyor.
Kazanan: Türkiye – Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü
Türkiye Tüketici Koruma ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü, çok paydaşlı iş birliği yoluyla yenilenmiş ürün düzenlemeleri konusunda öncü bir girişim başlattı. Tüketicilerin veri güvenliği, ürün kalitesi ve güvenilirliği konusundaki endişelerini ele alan girişim, özellikle AB’nin veri güvenliği standartları olmak üzere küresel en iyi uygulamalardan ilham aldı. Bu girişim, yenilenmiş telefon satışlarının 2021’de 27 binden 2023’te 400 bine çıkması ve sürdürülebilir tüketimi ve pazar genişlemesini teşvik etmesiyle güveni ve farkındalığı artırdı. Cep telefonundan oyun konsoluna, bilgisayardan tablete büyük bir dönüşüm hareketini kapsayan girişim sürdürülebilirlik alanında da fark yaratıyor.
Sınır Ötesi İş Birliği
Bu kategoride ödül alan girişimler, uluslararası otoriteler arasında iş birliğini teşvik etmenin önemini vurguluyor. Küreselleşmenin etkisiyle tüketiciler tüm dünyadan işlemler yaparken, sorunları çözmek için etkili iş birlikleri de hayati önem taşıyor.
Kazanan: Malavi – Rekabet ve Adil Ticaret Komisyonu, CFTC
Malawi CFTC, küresel olarak dağıtılan hatalı ürünlerin ciddi etkisini fark ederek, hem ulusal hem de bölgesel olarak tüketici hakları ihlallerinin hızlı ve etkili bir şekilde giderilmesini sağlamak için işbirlikçi uygulamaları benimsedi. Ulusal Standartlar Bürosu, Zambiya Rekabet ve Tüketici Koruma Komisyonu ve COMESA Rekabet Komisyonu gibi yetkililerle ortaklık kuran girişim, pazar denetimleri, numune toplama, ortak soruşturmalar, şikayetçi katılımı ve anlamlı tazminatların peşinde koşulmasını mümkün kıldı. CFTC, sınır ötesi işlemlerde tüketici hakları ihlallerini ele almak için kurumsal iş birliğinin çok önemli olduğunu vurgulayarak, “Hiçbir tüketici koruma kurumu tek başına başarılı olamaz.” dedi.
Şikayet Yönetimi
Tüketicinin korunmasını ve şeffaflığı sağlayan yenilikçi şikayet yönetimi stratejileri tüm dünyada ön plana çıkıyor. Yarışmanın üçüncü teması da tüketici şikayetlerini çözmek ve telafi sağlamak için yenilikçi ve etkili yaklaşımları vurgulayarak başarılı girişimleri ödüllendiriyor.
Kazanan: Gürcistan – Gürcistan Rekabet ve Tüketici Ajansı, GCCA
Gürcistan Rekabet ve Tüketici Ajansı (GCCA), tüccarlarla yaptığı koşullu yükümlülük anlaşmaları sayesinde 3 binden fazla kişiye tazminat ödenmesine olanak tanıyan bir yöntem geliştirdi. Bu yaklaşım, özellikle aşırı nakliye masraflarını ele alan “USA2GEORGIA” davasında etkili oldu. Geliştirilen yöntem, hem zamandan tasarruf sağlarken hem de anında tazminat sunarak gelecekteki uyumu teşvik ediyor. Ayrıca, kararların sosyal medya üzerinden duyurulması, gelecekteki ihlallerin önlenmesine yardımcı oluyor.
Avrupa yargı bölgelerinden ilham alan bu girişim, şeffaflık ve iletişimi ön plana çıkararak daha adil bir pazar ortamı oluşturmayı hedefliyor.
2024 Tüketici Koruma Yarışması’na ilişkin detaylı bilgi için TIKLAYIN!